POWRÓT

[EN] 

STUDIO

AKTUALNOŚCI    ARCHIWUM    O GALERII    KONTAKT    WIĘCEJ SZTUKI   


European Eyes on Japan

TIFF Festival 2016


Jon Cazenave, Omaji

European Eyes on Japan / Japan Today vol.18 (Program Główny)
TIFF Festival — Rivers and Roads

1-11 września 2016

galeria Studio BWA Wrocław
ul. Ruska 46 a/301

Materiały prasowe do pobrania

Jesienią gościmy w galeriach BWA Wrocław kolejną, 6. edycję TIFF Festiwalu. TIFF Festival po raz pierwszy odbył się w 2011 roku we Wrocławiu. Powołany po to, by animować i nakręcać życie fotograficzne w mieście i regionie, z roku na rok nabiera siły.

Łukasz Rusznica i Jon Cazenave wyjechali do Japonii, aby wziąć udział w słynnym programie rezydencyjnym „European Eyes on Japan / Japan Today vol. 18”, który rokrocznie odbywa się w jednej z japońskich prefektur.

Od 1999 roku zespół projektu The European Eyes on Japan wraz z redakcją magazynu „Japan Today” zapraszają uznanych fotografów z różnych europejskich stolic do udziału w projekcie, w trakcie którego portretowane jest codzienne życie Japonii. Przedsięwzięcie to ma na celu ukazanie Japończykom ich własnego kraju, który widziany jest oczami fotografów pełnych nowej, nieoczekiwanej i  – przede wszystkim – pozbawionej japońskich stereotypów, znaczeń i przyzwyczajeń perspektywy artystycznej. W 2016 roku Mikiko Kikuta, kuratorka tegorocznej edycji, zaprosiła do współpracy Jona Cazenave z San Sebastian oraz Łukasza Rusznicę z Wrocławia. Obaj artyści, w czasie swego pobytu w Japonii fotografowali życie codzienne prowincji Kagawa.

Wystawa została zorganizowana we współpracy z Europejskimi Stolicami Kultury we Wrocławiu i w San Sebastian.

Jon Cazenave | Omaji

Praca Jona Cazenave jest owocem dialogu, jaki autor prowadzi z lądem. Chciałam, aby ten fotograf, który z taką szczerością odkrywał swoje własne korzenie i tożsamość, uchwycił przynajmniej część istoty Kagawy. Otrzymany rezultat całkowicie przeszedł moje oczekiwania. Autor zastosował kilka języków fotograficznych: cyjanotypię, wykonaną przy użyciu washi (japoński papier) i wody morskiej, aparaty analogowe i cyfrowe, zrzuty ekranu stron internetowych. To wszystko składa się na jego wizję społeczeństwa japońskiego, którą wyraża w połączeniu szacunku do najstarszych tradycji z jednoczesną otwartością na nowe trendy. Cazenave podróżuje poprzez przestrzeń i czas, zwracając uwagę na głosy dochodzące ze słońca, wody i skał. Pracę swą zatytułował Omaji, co brzmi dla mnie jak nazwa wyspy – nie japońskiej, ani baskijskiej, nie przeszłej, ani też nie obecnej. Słowem, które równie dobrze mogłoby oznaczać wszystkie te rzeczy jednocześnie. Raj, który każdy może odwiedzić zanurzając się głęboko w myślach i przyglądając się obrazowi przed swoimi oczyma.
(tekst: Mikiko Kikuta)

Łukasz Rusznica | Czasem granica jest cienka.

Yōkai (potwory) w dalszym ciągu są ciągle żywą częścią kultury Japonii, funkcjonując nie tylko w opowiadanych historiach czy starych tekstach, ale też we współczesnej literaturze i popkulturze. Podczas pobytu w Takematsu nie do końca jednak interesowały mnie potwory – dużo bardziej skupiłem się na ludziach. Potwór to maska, z którą ludzie ci czuli się bezpieczniej i jednocześnie byli znacznie bardziej bezwstydni. Dzięki masce mógł nastąpić dialog, wspólna wyprawa do lasu czy nad rzekę i zdjęcia.

W skomplikowanej kosmologii japońskiej, gdzie kamień czy przyświątynne drzewa są kami (bóstwami), duchowość jest mocno osadzona w fizyczności, jest praktyką, doświadczeniem. W obu aspektach (praca z modelem i nieludzkie doświadczenie świata i duchowości) yōkai pozwalają mi zaspokoić potrzebę kontaktu z kimś/czymś obcym. Wypełnić pustkę.


Łukasz Rusznica

Kontakt z naturą, banalne siedzenie pod drzewem, poczucie, że jest się elementem czegoś większego, spokój, który z tego wynika – to wszystko jest równie niemniej istotne.

Naturalne piękno, prawdziwa natura. Zaskakujące jak słowa, które zazwyczaj dobrze ze sobą harmonizują, okazują się być sobie przeciwstawne. Choć może raczej powinienem powiedzieć, że ich relacja jest dużo bardziej skomplikowana i napięta. Co naturalnego jest w lesie zasadzonym zgodnie z linią ekonomicznego zapotrzebowania w latach 60.? Znaczna cześć japońskich terenów leśnych została wycięta i ponownie zasadzona ludzkimi rękami właśnie w tym okresie. Co naturalnego jest w wybetonowanej linii brzegowej Japonii, wybetonowanych urwiskach i stokach gór? Co jest w tym prawdziwego? Beton. A jednak przyroda działa. I mimo wszelkich prób nie jesteśmy w stanie jej kontrolować.
(tekst: Łukasz Rusznica)

O artystach
Jon Cazenave – urodzony w 1978 roku w San Sebastian. Ukończył studia ekonomiczne na Uniwersytecie w Deusto. Od 2007 roku pracował nad długoterminowym projektem fotograficznym
Galerna, ukazującym złożoność i różnorodność tożsamości baskijskiej. Jego praca była doceniana na wielu festiwalach fotografii, m.in.: Les Rencontres d´Arles, Noorderlicht, Photoespana, TIPF, Encontros da Imagem de Braga oraz Tbilisi Photo. Jon Cazenave był także zapraszany do projektów kolektywnych takich jak Horizon, a research laboratory czy Ixil Ar. W trakcie swojej dotychczasowej kariery opublikował trzy albumy: Herri Ixilean, Galerna, a także
Ama Lur.

Łukasz Rusznica – od ukończenia studiów na wydziale kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego, jego prace były wystawiane w wielu galeriach w Polsce i za granicą. Autor książek fotograficznych Smog, Near, Infra, Toskana i zaprojektowanej przez Thomasa Schostocka – Najważniejszego i tak Wam nie powiem. Jego fotografie były publikowane w takich czasopismach jak „SZUM”, „Biuro”, „LaVie”, „Machina” i „POST”. Współpracował z Anną Ławrynowicz nad projektamiHandJob i Sama Mama oraz z Waldemarem Pranckiewiczem nad I ll be your mirror, opublikowanym w postaci książki artystycznej. Laureat sekcji ShowOFF podczas Miesiąca Fotografii w Krakowie w 2012 roku, oraz NAGRODY WARTO 2015. Obecnie jest kuratorem w galerii fotograficznej Miejsce przy Miejscu należącej do Ośrodku Postaw Twórczych we Wrocławiu.

O kuratorce
Mikiko Kikuta
– niezależna kuratorka. Urodziła się i pracuje w Tokio. Podczas studiów w Bolonii (wydział sztuk wizualnych) zaczęła pracować nad projektami artystycznymi jako niezależna kuratorka. Przygotowała w Japonii i w Europie ponad 60 wystaw prezentujących fotografię, sztukę współczesną i komiks. Od 2002 roku jest dyrektorem artystycznym projektu European Eyes on Japan/ Japan Today, zaś od 2008 - Shiogama Photo Festival w Miyagi. Zajmuje się redakcją książek o fotografii, sztuce i pisze dla magazynów.

organizator: Europejska Stolica Kultury Wrocław 2016, TIFF Collective

partnerzy: EU-JAPAN FEST, BWA WROCŁAW, MWW, Info Punkt Barbara, MIA ART GALLERY, Galeria Entropia, IP STUDIO, OPT, Galeria Tętno, Galeria OKO, Wędrowny, Zakład Fotograficzny, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Katedra Fotografii UAP, IPN, Moś&Łuczak, JASTAA, AMS, Miesiąc Fotografii w Krakowie, Gextio photo, Donosta San Sebastian, UR, John Lemon, ŻYZNA, Szklarnia, Stacja Dizajn / Resto Bar

sponsorzy: PROFI LAB, SIGN PL, Kartell, MANDALA Design

patronat medialny: Contemporary LYNX, Fotopolis, Digital Camera Polska, PrismPhoto Magazine, Magazyn OBIEKTYW, Fresh From Poland, TVP Wrocław, TVP Kultura, Gazeta Wyborcza, Gazeta.PL, Magenta MAG, Fragile, Radio LUZ

2016-08-03

komentarze do wydarzenia [0]





dodaj komentarz


BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Wita Stwosza 32
PL 50-149 Wrocław
tel. 071/790-25-82
e-mail: info@bwa.wroc.pl

projekt strony © twożywo

starsza wersja strony