POWRÓT

[EN] 

GALERIA SZKŁA I CERAMIKI

AKTUALNOŚCI    ARCHIWUM    O GALERII    KONTAKT    ARTYŚCI   


Małgorzata DAJEWSKA

{szkło}




Urodzona 30.09.1958 r. w Sosnowcu.
W latach 1977- 1982 studia w Katedrze Szkła PWSSP we Wrocławiu. Dyplom pod kierunkiem prof. Zbigniewa Horbowego.
Od roku 1984 pracownik naukowy w Katedrze Szkła i współpracownik prof. Z. Horbowego. W latach 1996 - 2002 kierownik Katedry Szkła.
W 2001 roku otrzymuje tytuł profesora zwyczajnego.
Obecnie wraz zprof. Z. Horbowym prowadzi pracownię projektowania szkła w Katedrze Szkła ASP we Wrocławiu.
Od roku 2005 piastuje stanowisko dziekana Wydziału Ceramiki i Szkła.
Od 1980 zamężna. Od 1982 posiada syna. Ma także pieć kotów i akwarium.

WYSTAWY:

2007
- wystawa obiektów rzeżbiarskich i szkła wespół z Siegbertem Amlerem, Berlin
- „Anioły” Muzeum Marienlyst Slot, Helsingor, Dania, Warszawa
- wystawa profesorów z Wydziału Ceramiki i Szkła wrocławskiej ASP, Rabat, Maroko
2006
- „Małe formy rzeźbiarskie ze szkła” wystawa indywidualna, Muzeum Miejskie, Wrocław,
- Nagroda Kulturalna Śląska Kraju Dolnej Saksonii,
- „ Wieżowce Wrocławia” wystawa na 60. lecie ASP, Muzeum Narodowe, Wrocław
- „ Szkło zbliża”- BWA Wrocław, Galeria „Studio”, Warszawa
2005
- „Mistrz i Małgorzata”- Galeria na Solnym, Wrocław, Polska
- „Szkło zbliża”- BWA Leszno, galeria w Ratuszu, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Polska
- „Spotkania- Begegnungen”- Wolfenbuttel, Monachium, Niemcy
2004
- wystawa szkła we wzorcowni Krośnieńskich Hut Szkła
- „Ceramika i szkło polskie XX wieku”- Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Polska
- Wystawa szkła polskiego w Glass- studio Borowski- prywatne atelier Stanisława Borowskiego, Tomaszów Bolesławiecki, Polska
- „Szklani- nieznani”- Centrum Sztuki w Zamku Sieleckim, Sosnowiec, Polska
2003
- „Szkło 2003”- Arsenał, Wrocław, Polska- wyróżnienie
- Wystawa szkła w ASP z okazji podpisania umowy z Saint Gobain
- Wystawa zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu z zakresu współczesnej tkaniny i szkła – Głogów, Polska
- „Tajemnice ze szkła”- wystawa indywidualna, Muzeum Miejskie Wrocławia, Wrocław, Polska 2002
- Wystawa na otwarcie Galerii Rodziny Joye, Belgia
- Wystawa jubileuszowa Galerii „Brama”, Gliwice, Polska
2001
- „ Współczesne Szkło Polskie” Muzeum Regionalne, Jelenia Góra, Polska
- „Antigianato e creativita”, Galeria Joansen, Rzym, Włochy
- “Banalnie- Niebanalni”, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin, Polska
2000
- „Prezent z Polski”, Zamek Ujazdowski, Warszawa, Polska
- „Barocco e minimalismo, linguagio di ieri e di oggi”, Galeria Joansen, Rzym, Włochy
- „ Szklane Pieścidełka”, Muzeum Regionalne, Jelenia Góra, Polska
1999
- Wystawa sztuki współczesnej, Norymberga, Niemcy - „ Przestrzeń falująca”- wystawa indywidualna, Galeria Ceramiki i Szkła, Wrocław, Galeria „Brama”, Gliwice, Polska - Wystawa szkła, Galeria „Art Loft Team”, Ingelsmunster, Belgia
1998
- Dni Wrocławia- „Breslauer malerei, kunst und unikatglas”, Wiesbaden, Niemcy
- „Po 50-tce“- Wystawa ZPAP, Galeria „Opus“, Wrocław, Polska
- „ Świat szkła- świt szkła”, Muzeum Archeologiczne, Kraków, Polska
- „Szklana Katedra”, Galeria „Techne”, Poznań, Galeria ceramiki i Szkla, Wroclaw, Polska
- „ Szkło podarowane”- kolekcja prof. Pawła Banasia, Muzeum Ziemi Kłodzkiej, Kłodzko, Polska
1997
- Wystawa sztuki europejskiej, Norymberga, Niemcy
- „Hommage a Henryk Tomaszewski”, Muzeum Narodowe, Wrocław, Polska
- „Klan szklarzy”, Galeria Zamkowa, Lubin, Polska
- „Rzeźby ze szkła”, Galeria „Opera”, Warszawa, Polska
1996
- Jubileuszowa wystawa - 50 lat PWSSP, Wrocław, Polska
- II Triennale szkła , Norymberga, Niemcy
- „Malarstwo i Szkło”, Art Galerie, Fritzen, Niemcy
- „Hommage a Henryk Albin Tomaszewski”,The Finnish Glass Museum, Riihimaki, Finlandia
- “Abitara il Tempo”, Verona, Włochy
- „Forma i użytkowość, czyli stół polski lat 90- tych”, Pozmań, Polska
1995
- „Szklana partyzantka”, IWP, Warszawa, Polska, Muzeum Franza Meyera, Meksyk
- Wystawa poplenerowa szkła, BWA, Wałbrzych, Polska
- „Polskie szkło ‘95”- wystawa pokonkursowa- I nagroda, IWP, Warszawa, Polska
- „Szkła Rytualne Małgorzaty Dajewskiej”, wystawa indywidualna, galeria „Lizurej”, Wrocław, Polska
- Sztuka polska, Hanower, Niemcy
- „Szkło i ceramika”, Wirth Galerie, Lubeka, Niemcy
- „Polskie i czeskie szkło, ”Galeria Rob van den Doel, Praga, Czechy
- Wystawa szkła i grafiki, Galerie Miejskie, Łódź, wspólnie z Andrzejem Basajem
1994
- „Dajewska i jej studenci”, Galeria „Design”, Wrocław,” Galerie Miejskie”, Łódź, Polska
- Wystawa szkła, „Kuhler Gallery”, Amsterdam, Holandia
- Wystawa szkła, Art Glass Centre”, Holandia
1993
- Wystawa malarstwa i szkła, Galeria “Bram”, Belgia
- „W kręgu wrocławskiej PWSSP”, Świdnica, Polska
- Wystawa szkła, Galeria „Cactus Glas”, Hamburg, Niemcy
- -„Polskie szkło dziś”, „Maximilians- Galerie”, Ansbach, Niemcy
- Wystawa szkła, Genewa, Szwajcaria
- Wystawa szkła, „Galeria du Marche”, Montreaux, Szwajcaria
1992
- „ Szkło Młodych’92”, Wrocław, Poznań, Polska, Lipsk, Niemcy
- Polskie szkło, Galeria „Transparance”, Bruksela, Belgia
- „Polskie Malarstwo i Szkło, Valbonne, Francja
- „Kontynuacje- Wrocław’92, Wrocław, Polska
- Wystawa szkła, „Galeria L”, Hamburg, Niemcy
1991
- „Reims presente - Wrocław expose”, Reims, Francja
- Wystawa szkła, Stockbridge Gallery”, Nowy Jork, USA
- Wystawa szkła, „Holsten Gallery”, Palm Beach, USA
1990
- „Kanazawa Glass’ 90”, Kanazawa, Japonia
- „200 lat wrocławskiej PWSSP, Wiesbaden, Niemcy
- Indywidualna wystawa szkła, Galeria „Desa”, Wrocław, Polska
- Wystawa szkła, „ Galeria M” , Kassel, Niemcy
- „Wrocławska PWSSP1946- 1990”, „Zachęta”, Warszawa, Polska
1989
- Wystawa szkła, Galeria „Art. Munich”, Monachium, Niemcy
- „Szkło z Polski”, „Galeria L”, Hamburg, Niemcy
- „Wystawa współczesnej rzeźby w szkle i krysztale”, Liege, Belgia
1988
- „Wystawa dwóch artstów szkła z Polski”, Trutnov, Czechosłowacja
- „Szkło Młodych”,Wrocław, Polska
- „Szkło i rysunek”, Wystawa indywidualna, Galeria „Desa”, Wrocław, Polska
- „Współczesne polskie szkło i tkanina”, Moskwa, ZSRR,Sofia, Bułgaria
1987
- „Współczesne szkło polskie, IWP, Warszawa, Polska
- Wystawa sztuki polskiej, Kuwejt
1986
- „Inter- art.’86”, Poznań, Polska
1985
- Regionalna wystawa sztuki, BWA, Wrocław, Polska
- „Inter- art.’85”, Poznań, Polska
1984
- Wystawa rysunku „Pejzaż erotyczny’, Galeria „Jatki”, Wrocław, Polska
1982
- Wystawa PWSSP, Halle, NRD

PRACE W ZBIORACH:

- Muzeum Watykańskie
- Muzeum Narodowe w Poznaniu
- Muzeum Narodowe w Warszawie
- Muzeum Narodowe we Wrocławiu
- Muzeum Regionalne w Jeleniej Górze
- Muzeum Regionalne w Toruniu
- Muzeum Sosnowcu
- BWA w Sandomierzu
- BWA w Wałbrzychu
- Prywatne kolekcje w kraju i zagranicą


OSTATNIE PUBLIKACJE:

- „Czarowne lata osiemdziesiąte” - artykuł do pisma „Izooptyka”,wrzesień 2004
- „Szkło pod młotkiem” – artykuł do pisma „ Izooptyka”, grudzień 2004
- „Uwag kilka o twórczosci własnej i dydaktyce w dziedzinie szkła artystycznego” artkuł w ksiązce pt. „ Nie ma jak w domu. O Wrocławiu...” wydanej przez Muzeum Miejskie Wrocławia w 2005 r.
- wstęp do katalogu „ Topografia kobiety” szkieł Renaty Pawlik- Kiebdój, wrzesień 2005
- wiersze- wybór , „ Dyskurs”- zeszyty naukowo- artystyczne ASP we Wrocławiu wydane przez ASP, nr 2/2005

OSTATNIE WYKŁADY:

- „Szkło polskie XX w”- sympozjum w Krośnieńskich Hutach Szkła, wrzesień 2004
- „Szkło polskiej przełomu XX i XI w”, Galeria „Gardzienice” , Lublin, maj 2005


OSTATNIE PRACE ORGANIZACYJNE:

- Aukcja Szkła 2004- Muzeum Miejskie Wrocławia
- Kurator wystawy „ Szkło zbliża. Przyjaciele Przesławowi Kornackiemu w 10. rocznicę Jego śmierci” BWA Leszno, Muzeum Narodowe, Poznań, kwiecień, czerwiec 2005, BWA Wrocław,styczeń 2006, Galeria „Studio”, Warszawa, luty 2006
- Kurator prezentacji Katedry SZkła w Maroku-2007



"Czerwone – złote – fiolet – szkło
(…)
Co we mnie błyszczy, faluje, drga" *



Przypatrując się twórczości Małgorzaty Dajewskiej dochodzę do wniosku, że nie powinno się jej postrzegać inaczej, niż poprzez pryzmat osobowości artystki. To właściwie jedyna metoda zbliżenia się do tej sztuki - bez zatracenia bogactwa jej kontekstu, bez odzierania jej z subtelności znaczeń i wewnętrznego życia. Czy zatem tworzone przez artystkę szklane obiekty nie mogłyby żyć własnym życiem materialnych artefaktów? Niewątpliwie tak, działając swą formą, ekspresją tworzywa i doskonałością warsztatu. Ale…

Jest w tych pracach coś, co angażuje na dłużej naszą uwagę. Niekiedy zadrażnia gwałtownym kontrastem kropli koloru, drapieżnym akcentem rozrywającym monolityczną bryłę. Czasem wręcz przeciwnie – koi lekkością kształtów, wyrafinowaną grą faktur i barw. Skupieni na ich fizykalnej egzystencji powoli zaczynamy wnikać w świat przedstawiony. Wtedy uświadamiamy sobie, że wyrasta on w znacznej mierze z emocji, które kierują uwagę artystki ku samej sobie i skłaniają ją do zaprezentowania się poprzez zestetyzowane formy szklanych rzeźb. Znajdziemy w nich odwołania do najbardziej osobistych doświadczeń artystki, samotnych chwil, ulotnych doznań, niekiedy banalnych obserwacji, przekształcanych w uniwersalne symbole „odległego”, bo jej wewnętrznego świata. Małgorzata Dajewska nie zgłębia tajemnic rzeczywistości, nie próbuje ich tłumaczyć. Najważniejszy jest dla niej jej własny świat, który materializuje w szkle, uwalniając się w ten sposób od odczucia emocjonalnej i duchowej bezdomności, przekraczając uczucie alienacji i przekształcając je w źródło twórczości artystycznej.
To zapewne sprawia, że prace Małgorzaty Dajewskiej mają strukturę opowieści. Przebija z nich narrator – kobieta, która tworzy nie skończone obiekty, ale szklane fabuły. Bywają one żarliwe, żartobliwe, niekiedy kokieteryjne i frywolne - gdy połyskują barwami i migotaniem pryzmatów, niekiedy melancholijne – wtedy zamknięte są wewnątrz zwartej, dośrodkowej formy, której wnętrze rozbłyskuje ulotnym refleksem światła. Czasami sama forma i tworzywo wydają się nie wystarczać artystce jako nośnik treści – wtedy na powierzchni rzeźb pojawia się znak graficzny – grawerowany fragment autorskiego wiersza, myśl. „…kiedy przejedzie się dłonią, można wyczytać znacznie więcej” ** – zachęca artystka, przekazując nam klucz do kolejnej sfery świata sensualnego.

Jednak silne nacechowanie twórczości pierwiastkiem emocjonalnym, potrzeba mentalnego kontaktu z odbiorcą i chęć skupienia jego uwagi na semantyce dzieł nie oznacza w przypadku Małgorzaty Dajewskiej zaniedbania zagadnień formalnych i warsztatowych. Deprecjonowanie ich znaczenia byłoby nieuzasadnione, tym bardziej, że z nich twórczość artystki wyrosła – co wyraźnie dostrzeżemy, gdy prześledzimy ją od pierwszych realizacji.

W powstających w końcu lat 80-tych szklanych obiektach zauważamy wyraźnie próby uporządkowania świata form, przetłumaczenia ich na „język” nowego dla artystki materiału – brył szkła optycznego i sodowego. Zaczyna od budowania z nich prostych obiektów, których komponentami są zgeometryzowane formy przestrzenne. Każda z prac powstałych w tym okresie kryje w sobie zachwyt nad odkrywanymi możliwościami materiału. Artystka obserwuje to, co dzieje się wewnątrz bryły szkła, bawi się grą światła i powodowanych przez nie refleksów.
Stopniowo jednak jej entuzjazm przekształca się w dojrzałe poszukiwanie metody wyrażenia wewnętrznej harmonii kształtów, do której dąży poprzez studia nad rolą podziałów i wymiarów oraz wzajemnego uzależniania kształtów. Powstają wtedy głównie kompozycje budowane na zasadzie kontrastów: rozczłonkowane, rozbite liniami styku płaszczyzn i zestawów kolorystycznych, wzbogacane prostą konsekwencją eksploracji światła. Kolejny krok to zmiana wizualnej skali dzieł, która odbywa się bez zmiany ich rzeczywistych wymiarów. Następuje ona poprzez zmonumentalizowanie ich proporcji, a także wzbogacenie struktury wewnętrznej obiektów poprzez rozbicie ich niespokojnymi liniami klejonego lub zgrzewanego w piecu szkła, będącymi polem igraszek/ penetracji świetlnych.
Wypracowana swoboda formalna pozwala w końcu artystce na przeniesienie akcentu z zagadnień warsztatu i konstrukcji na warstwę znaczeniową, którą zdominowuje pragnienie wywołania reakcji emocjonalnej oglądającego. Jest to moment, w którym artystka ucieka z więzienia formy, by znaleźć się bliżej życia. Pragnie, „…korzystając z jego tak nachalnie i z cała siłą manifestujących się cech, powiedzieć kilka słów również o sobie, o własnych marzeniach, tęsknotach, miłościach”***.

Dorota Miłkowska

* Fragment wiersza „Szaro” pochodzi z tomiku wierszy M. Dajewskiej „Wyliczanki” wydanego przez Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu.
** M. Dajewska, Tajemnice ze szkła, katalog wystawy, Muzeum Miejskie Wrocławia, Wrocław 2003, s. 9
*** Ibidem, s.14


Prace do kupienia w Galerii Szkła i Ceramiki
informacje: tel. 071 784 39 00
e-mail a.kurgan@bwa.wroc.pl


































2007-07-16

komentarze do wydarzenia [2]

uczucia - autor: DW 1122
emocje - autor: dw1122




dodaj komentarz


BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Wita Stwosza 32
PL 50-149 Wrocław
tel. 071/790-25-82
e-mail: info@bwa.wroc.pl

projekt strony © twożywo

starsza wersja strony