POWRÓT

[EN] 

STUDIO

AKTUALNOŚCI    ARCHIWUM    O GALERII    KONTAKT    WIĘCEJ SZTUKI   


BODY PRINTING

wystawa Anki Leśniak 7-15.12.2007


foto: Norbert Trzeciak, Patio Centrum Sztuki, Łódź "Wiosna w Domku Ogrodnika" 2007

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Prace powstałe w trakcie performensu Anki Leśniak Body Printing do odebrania osobiście w Studio BWA w godzinach otwarcia kolejnej wystawy do 5 stycznia 2008. Po tym terminie nieodebrane prace znajdą się w archiwum artystki. W razie pytań prosimy o kontakt: 071 781 55 02

7 grudnia (piątek) o godzinie 19.00 zapraszamy na performance Anki Leśniak Body Printing.

Wystawa, na którą złożą się prace powstałe w trakcie akcji można oglądać do 15 grudnia, codziennie oprócz niedziel i poniedziałków, od 16.00 do 20.00.

Kuratorki projektu: Karolina Jabłońska, Agnieszka Kulazińska

strona projektu: www.csl.spam.art.pl


foto: Norbert Trzeciak, Patio Centrum Sztuki, Łódź "Wiosna w Domku Ogrodnika" 2007

Anna Leśniak

ur. 1978 w Bielsku-Białej
2003 dyplom magisterski z Historii Sztuki, Uniwersytet Łódzki
2004 Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Działań Multimedialnych, aneksy: Pracownia Rysunku i Malarstwa, Pracownia Projektowania Graficznego.


foto: Norbert Trzeciak, Patio Centrum Sztuki, Łódź "Wiosna w Domku Ogrodnika" 2007

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Body Printing Anki Leśniak

Anka Leśniak proponuje działanie artystyczne znajdujące się na granicy sztuk: malarstwa, grafiki, environment. Podejmuje pytanie o ich możliwości i perspektywy, zwracając szczególną uwagę na malarstwo, którego zmysłowy wariant przedstawia. Wchodzi w polemikę zarówno z tradycyjnym tematem w sztuce, jakim jest akt, jak i z tradycyjnie przypisywaną kobiecie rolą, z których jedną jest kreowanie otoczenia. Leśniak otwiera również problem odbioru malarstwa - tradycyjnie bierny odbiorca tej dziedziny sztuki, staje się tu aktywny i twórczy, a cała akcja opiera się na decyzjach, które podejmują w trakcie jej trwania uczestnicy. Ich efektem są obrazy, które powstają podczas akcji. Przy ich pomocy przestrzeń zmienia swój charakter, a raczej nabiera określonego charakteru.


z cyklu Biusty

Malarskie działania za parawanem, w których odbiorca znajduje się z artystką poza zasięgiem wzroku innych, mają charakter szczególnego spotkania artysty i widza, w którym tradycyjne przypisane role zostają odwrócone. Tak zaaranżowana przestrzeń pozwala na wywołanie u ,,odbiorcy" swoistego przeżycia.


z cyklu Motyle

Czym jest Body Printing? Tłumacząc dosłownie jest to odciskanie ciała. Sam pomysł wywodzi się z malarstwa. Anka Leśniak rozpoczynała od malowania aktów. W tradycyjnym podejściu do tego tematu brakowało jej paradoksalnie ciała - kontaktu z ludzką i malarską cielesności. Długi proces malowania zabijał to, co jej zdaniem, najważniejsze - spontaniczność. Akty jako jedna z kategorii akademickich nie były "sexy", co najwyżej opisać można je słowem erotyzm.

Body Printing jest próbą poszerzenia formuły malarstwa, poszukuje poza klasycznymi akademickimi podziałami. Bazuje na pomyśle potraktowania artystki jako tworzywa sztuki, grze z tradycyjnymi paradygmatami, tematami, czysto psychologicznej grze z odbiorcą. Ostatni aspekt działania jest niezwykle intrygujący widz zostaje wytrącony z bezpiecznej sytuacji obserwatora. Zmuszony jest do podjęcia szeregu decyzji, zmierzenia się z oczywistością niewinnych odcisków - kolorowych motylków, poczwarek.


z cyklu Biuty

Filmy Anki Leśniak są kluczem do zrozumienia działań artystki. Odnoszą się one do historii sztuki, parafrazując znane dzieła. "Krytyk sztuki jako jej tworzywo" nawiązuje do filmu Andy Warhola z 1963 "Blow Job". Artystka opowiada w nim o własnej koncepcji sztuki, połączenia twórczości artystycznej z seksem, polemizuje z tradycją awangardy. W drugim "Auto-portrety" wciela się w rolę kobiet ze znanych z historii malarstwa aktów. W filmie przestają one być biernym przedmiotem, ustami artystki mówią o sobie a raczej o tym co historia sztuki zdołała o nich ustalić. Co ciekawe ich historia jest postrzegana przez pryzmat historii mężczyzn - czyją były kochanką, córką lub żoną. Nie oznacza to, iż działania Anki Leśniak należy rozpatrywać jedynie w kategoriach sztuki feministycznej. Byłoby to błędem. Ten sposób traktowania dotyka tylko jednej ich warstwy. Body Printing wyrasta z przemyśleń dotyczących sztuki - jej historii, systemu edukacji, akademickich podziałów. Jest próbą wyjść poza tradycyjne i zużyte schematy.

Karolina Jabłońska, Agnieszka Kulazińska


z cyklu Motyle

2007-11-12

komentarze do wydarzenia [16]

O! - autor: marcel
gruba jak prosię - autor: marek
performance - autor: fan
performance - autor: fan
mysle - autor: a ja
mysle - autor: tak sobie
umknęły... - autor: się pytam!
uch - autor: wielkie rzeczy
fajniejsze - autor: OO
się pytam? - autor: Analizator pospolity
fajne cycki - autor: rysiek
Mi się podoba - autor: No problem
myślę - autor: tak sobie
ŁoNo - autor: Futurolog
jezu a ja wiem! - autor: Jola
jezuu niie wiem - autor: ania kozlowsla




dodaj komentarz


BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Wita Stwosza 32
PL 50-149 Wrocław
tel. 071/790-25-82
e-mail: info@bwa.wroc.pl

projekt strony © twożywo

starsza wersja strony