POWRÓT

[EN] 

GALERIA AWANGARDA

AKTUALNOŚCI    ARCHIWUM    O GALERII    KONTAKT    WYKŁADY   


A. WAJDA

Darmo-wino / 12.12.2007 - 13.01.2008



Darmo-wino
13.12 – 13.01.2008 / wernisaż: 12. grudnia o godz. 18tej
galeria Awangarda, ul. Wita Stwosza 32
czynna od wtorku do niedzieli, od 11.00 - 18.00 / bilety: 4 i 8 PLN

Darmo-wino to tytuł najnowszej wystawy Antka Wajdy, artysty wywodzącego się z wrocławskiej sceny alternatywnej. Rozgłos zdobył jako autor kąśliwych karykaturalnych rysunków (wrocławski dodatek Gazety Wyborczej) i serii kiczowatych futerkowych kolaży, prześmiewczo komentujących mentalne matryce współczesności.

Tematyka aktualnego projektu Wajdy oscyluje wokół problemu polskiej emigracji zarobkowej oraz stanu świadomości młodej inteligencji, która poszukuje przestrzeni dla własnej energii w obrębie rozszerzającej się Unii Europejskiej. Wystawa jest paradokumentem z pobytu A. Wajdy w Wielkiej Brytanii i okresu zatrudnienia w położonej koło Oxfordu wytwórni zderzaków. Zobaczyć będzie można na niej nie tylko najnowsze obrazy wrocławskiego artysty ale również zdobyte i utracone obiekty, jedno-minutowe filmowe sample fabrycznej scenerii, oniryczne impresje z wycieczek na brytyjską prowincję i video z zaimprowizowanych imprez ze znajomymi. Wszystko to złoży się na dziwny i niepokojący obrazek z awanturniczej wyprawy polskiego gastarbeitera.

Wystawie towarzyszy powieść-katalog w stylistyce foto-komiksu zatytułowana Banbury. Zdarzenia na brygu, chuligański debiut prozatorski artysty.

Odrealniona narracja książki nawiązuje do gombrowiczowskiej prozy - prześmiewczej i okrutnej. Jej bohaterem jest alter-ego artysty, A. Wajda, pracujący w miejscowości Banbury, w fabryce zderzaków. Wajda nawiązuje po godzinach podejrzane kontakty, które prowadzą go poprzez brytyjskie areszty i lokalne squaty do metafizycznych rewelacji...

Recenzje książki na: stronie wydawnictwa bwa wocław oraz w portalu kulturaonline.pl


A. Wajda, czyli żywotne problemy narodu na emigracji
text: Paweł Jarodzki

Antoni Wajda, zwany dalej A. Wajda, jest absolwentem wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Już na studiach daje się poznać jako oryginalny i bardzo aktywny artysta. Po opuszczeniu murów uczelni bierze udział w wielu wystawach a jego żywą kreskę i cięte poczucie humoru docenia Gazeta Wyborcza, która we wrocławskim wydaniu zamieszcza co miesiąc rysunkowe komentarze naszej rzeczywistości jego autorstwa.

Aż tu nagle nagle, z zupełnie niewiadomych powodów, A. Wajda postanawia zasilić swoją osobą falę polskich emigrantów zalewającą Wyspy Brytyjskie.

Czy jedzie tam aby pracować w renomowanym wydawnictwie? A może zamierza wystawiać w najlepszych galeriach i robić międzynarodową karierę artystyczną? Niestety nie.

Nie staje się jednym z tych, o których piszą z zachwytem gazety w kraju. Staje się jednym z tych, o których nikt nie pisze. Staje się przedstawicielem przemilczanej większości, która pracuje w fabrykach, wykonując takie czynności, których żaden Brytyjczyk nie chce się podjąć.

A. Wajda podjął pracę w fabryce zderzaków samochodowych w miejscowości Banbury.
Dlaczego tak postąpił?
Czy kierował się tytułem gombrowiczowskiego dzieła o zdarzeniach na pewnym brygu? Czy może brak wiary we własne możliwości, słaba znajomość języka angielskiego i ogólna polska nieśmiałość, tak wnikliwie opisana przez Mrożka w „Monizie Clavier”, nim powodowały?

Co w ogóle pchnęło dużą grupę naszych rodaków do pracy poniżej swojego wykształcenia i możliwości w odległych krajach, gdy tu przecież Ojczyzna w potrzebie i brakuje już rąk do pracy?

Wystawa i towarzysząca jej książka starają się na te pytania odpowiedzieć. Są one swego rodzaju zapisem podróży, pobytu w Anglii i powrotu młodego polskiego artysty. Akcja dzieje się jednak w rzeczywistości onirycznej, jest kroniką bardzo osobistą, przypominającą raczej komiks dla dorosłych niż rzeczywistą analizą aktualnych problemów naszego społeczeństwa i jego emigrantów. Jest to jednak najprawdopodobniej pierwsza w dziedzinie sztuki, a może też jedna z nielicznych w ogóle, prób opisania tego zjawiska.

Podsumowując można powiedzieć, że A. Wajda zawsze w swojej twórczości dotykał najżywotniejszych problemów narodu polskiego i tak też postąpił w tym wypadku. Paweł Jarodzki

Banbury. Zdarzenia na brygu
{fragment książki}{s. 41-43)







patronat medialny:

Gazeta Wyborcza Wrocław, TVP3 Wrocław, Independent.pl, EMPiK-i wrocławskie, Relaz, G-punkt i Radio Ram





















2007-12-10

komentarze do wydarzenia [1]

wkońcu - autor: K.Krukowski




dodaj komentarz


BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Wita Stwosza 32
PL 50-149 Wrocław
tel. 071/790-25-82
e-mail: info@bwa.wroc.pl

projekt strony © twożywo

starsza wersja strony