POWRÓT

[EN] 

STUDIO

AKTUALNOŚCI    ARCHIWUM    O GALERII    KONTAKT    WIĘCEJ SZTUKI   


error002: perpetuum soundscreen mobile

18.12 - 5.01, start: 18.12 19h

Roman Bromboszcz / Dorota Chilińska / Dominik Popławski / Marysia Wasilewska / Andrzej Wasilewski / Adam Witkowski

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

wernisaż 18 grudnia 2007 (wtorek) o godz. 19.00
wystawa trwa od 18 grudnia do 5 stycznia
/przerwa świąteczna 22.12-1.01/

(error001 /Dorota Chilińska i Andrzej Wasilewski/ pokazywany był na festiwalu form audio-wizualnych i multimedialnych TRANSVIZUALIA 007: MEDIASCREAM! [STYMULACJA-SYMULACJA] w Gdyni (2007) na którym zdobył główną nagrodę)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++



Punktem wyjścia wystawy są nieścisłości wynikające z wielości kodów kulturowych* – różnorodności języka**. Kolejny błąd powstaje już nie wewnątrz ich struktury, tylko na przypadkowych stykach – krzyżówkach ciągu informacji opisywanych nierównolegle, a przez to niesynchronicznie. Zestawienia elementów nieprzystających wywołują napięcia skierowane przeciwko sobie - w konsekwencji może to doprowadzić do rozbicia celowości struktur. Wtedy powstaje konflikt, swoją nieprzewidywalnością rujnujący autonomiczność i wyrazistość składowych (*, **).
Wyzwolona energia tworzy nowy, hybrydalny kod–język, tak jak skutki rozprzestrzeniania się mutującego wirusa powodują pandemię choroby.
*"kod kulturowy"
**"Język"

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Roman Bromboszcz:
Zajmuje sie pojęciem "szumy" w teorii doświadczenia estetycznego. Rozumie to w taki sposób, że doświadczenie może być konstruowane poprzez unieczytelnianie przekazu, jego destrukcję, manipulacje na prawdopodobieństwach. Teoria, którą praktykuje spisana jest w wielu tekstach. Od lat zajmuje się szumami w muzyce, wraz z Tomaszem Misiakiem tworzy pismo kalEka oraz równobrzmiący duet wykonujący analogowo-cyfrową "muzykę usterek" na żywo.
Wraz z Łukaszem Podgórni (podgórń), Tomaszem Pułką, M. Florkiem, Sz. Kopytem tworzy grupę: "perfokarta" http://perfokarta.net.
Solowo Roman Bromboszcz tworzy "bromboxy" od 2005.
http://bromboxy.proarte.net.pl
http://bromboxy.proarte.net.pl/prototyp01.html
http://bromboxy.proarte.net.pl/23.59.59.html









++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dorota Chilińska:
Uzyskała dyplom (z wyróżnieniem) na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu (Zakład Plastyki Intermedialnej) w pracowni prof. Wojciecha Bruszewskiego w 2002. Tworzy sztukę i instalacje wideo (Wieża Babel, Har-magedon). Jest współautorką projektu error z Andrzejem Wasilewskim.

Wieża Babel:
... oto dostrzegamy na ekranach urządzenia projekcyjnego ustęp z Biblii traktującego o budowie Wieży Babel. 'Źródłowy' angielski zapis ulega dwustopniowej translacji: w wyniku skanowania trafia do wnętrza generatora dźwięku, który przekłada go następnie na wymiar akustyczny. Urządzenie dokonujące tego przekazu składa się z 12 'żeńskich' modulatorów (każdy z nich posiada quasi osobowość wyrażoną imieniem), które transponują zapis graficzny według zasad fonetycznych właściwych dla swojego języka. Powstałe w ten sposób deformacje wymowy uniemożliwiają właściwe zrozumienie tekstu, chociaż niekiedy zdaje się on być bliski oryginałowi. Przesuwające się ku dołowi wersy, oddzielone linią skanera nadają całości ikoniczny charakter, wywołują wrażenie rozpadania się kolejnych pieter wieży. Przekład sterowany przez maszynę rozprasza pierwotny język (angielski jako matryca współczesnej kultury), zatracając tym samym jego sens. Wysoka technologia pozbawiona klucza do właściwej interpretacji generuje wyłącznie semantyczny chaos.
/Rafał Michalski fragment/






++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dominik Popławski:
Studia na Wydziale Nauczycielskim UMCS w Lublinie - kierunek Wychowanie Plastyczne.
Studia na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu - dyplom w w 2005.
Zajmuje się działaniami audiowizualnymi. W latach 1994-2000 muzyk radomskiej grupy rockowej Reproduktor.
Od 2000 r. pianista i gitarzysta toruńskiej kapeli klezmerskiej Miniorkiestra.

Dominik Popławski pokazuje jak wypaczenia myślenia przekładają się na język jakim o sztuce się mówi. Przestaje on cokolwiek znaczyć. Teksty to tylko popisy retoryczne. Ozdobnikowe laudacje katalogowe, kuratorzy instytucjonalni promujący wystawy w „swoich” instytucjach, teksty dyrektorskie – to patologie dyskursu. Dwie prace: „aRTGEN wersja programu 1.0” z 2005 i „aRTREZERWUAR wersja programu 1.0” z 2007 – to programy komputerowe do robienia sztuki. W pierwszym przypadku do automatycznej kompilacji tekstów o sztuce (z bazy danych cytatów); w drugim do podsuwania pomysłów na sztukę dla wypalonych kuratorów i artystów, działający na zasadzie szukania skojarzeń z wpisanym słowem, frazą. Obrazuje to dobrze sposób pracy kuratorów tworzących wystawy na zasadzie stawiania „tematu” w postaci chwytliwej a pojemnej metafory, „popartej” „wszystkowyjaśniającym” tekstem. To oczywista kpina, ale nie potraktowana lekko. I choć bełkotliwe teksty nie są wynalazkiem współczesnych kuratorów, to biorąc pod uwagę ich pozycję we współczesnym świecie sztuki, realizacje należy potraktować jak poważne ostrzeżenie, iż taka praca kuratorów grozi sztuce kompletnym wyjałowieniem, wypraniem z intelektualnych wartości.
/Łukasz Guzek/


http://www.dominikpoplawski.pl/artgen/index.html
http://www.dominikpoplawski.pl/index.html

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Maria Wasilewska:
Studia odbyła na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu w pracowni prof. Adolfa Ryszki. Dyplom z rzeźby otrzymała w pracowni prof. Macieja Szańkowskiego w 1996. Tworzy rzeźby, instalacje, obiekty, rysunki.

"Skromne linie, wydawało by się nieruchome, jednak drgające i napięte jak struna, dyskretne odbicia ukrytych zwierciadeł, puste płaszczyzny składane w trzy wymiary niczym modele przestrzeni Katarzyny Kobro. Czasem pojawia się czwarty wymiar – a właściwie jego ułuda, jak odgłos powoli kapiących kropel albo ruch falowy morza ciągły i nieustanny. Maria Wasilewska próbuje zaludnić te powyginane przestrzenie, obce i fascynujące jak w dziecięcych kalejdoskopach, ale i uległe w swoim wycofaniu ze świata napęczniałych, atrakcyjnych form, wobec intruza poszukującego czegoś do oswojenia, czegoś o czym cokolwiek mógłby powiedzieć, cokolwiek wydaje mu się, że wie. Konsekwentna i nieludzka redukcja punktów zaczepienia wymaga rezygnacji z przyzwyczajeń, schematów percepcyjnych dopieszczanych oczywistością. To jak gra z pozornie nielogicznymi drogowskazami, nie dającymi się poskładać w jedną wspólna całość, kiedy bliskie jest odległe, prawe staje się lewe i na wspak, dotyk staje się tylko gestem zastygłym w zaskakującej pustce. Można zadać sobie pytanie, czy twórca tych światów sam nie jest w nich intruzem? A potem po włączeniu światła wydaje sie nam, że widzimy kłębek poplątanego sznurka, kółko, poplamioną farbą sukienkę i rozbite lusterko."
/Ludwik Ostaszewski/






++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Andrzej Wasilewski:
Dyplom otrzymał w 2000 na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Buduje elektroniczne obiekty/instalacje, wykorzystuje obraz wideo, ale także obraz malowany, posługuje się dźwiękiem.

Transfuzja:
Struktura transfuzji zawiera w sobie próbę reanimacji jej samej – traktowana jako nośnik znaczeń – sensu. Ze względu na wątpliwy status materiału informacyjnego, jego wtórności wobec następujących faktów, bardziej znaczących niż ich komentarz, powstał wielopoziomowy twór, z wpisanym w swoje funkcje samounicestwieniem – samobójstwem własnego sensu. Twór walczący o przetrwanie, dokonujący zabiegu podłączenia się do aparatury podtrzymującej funkcje „życiowe” - aparatury będącej jednocześnie nim samym. W odruchu bezwarunkowym skrywający swój stan pod powłoką wielości informacji, skazany na niemożność naturalnego wygaśnięcia, na odruch obronny przeciw ortotanazji.







++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Adam Witkowski:
edukacja: 1998 - 2004 Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku.
dyplom: u ad. IIst. Wojtka Zamiary / pracownia intermedialna.
Zajmuje się malarstwem, instalacją, wideo, dźwiękiem i jeszcze mnóstwem innych rzeczy.
W roku 2005 był producentem Radio Copernicus, a od roku 2006 jest współtwórcą Radio Simulator, współorganizował pierwszą edycję festiwalu THEONEMINUTES. Wykłada na Akademi Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Error_Instruments
Każdy odwiedzający strony internetowe, na których znajduje się duża ilość banerów reklamowych, ma do czynienia ze "zjawiskiem", na którym opiera się pomysł Error Instruments. Flash Player zmuszony do jednoczesnego odtworzenia kilku filmów, nie jest w stanie ich synchronizować. Jeśli do każdego z filmów dodamy dźwięk, Player zaczyna "grać" w sposób, którego nie da się do końca przewidzieć. Niektóre z filmów zostają wstrzymane, w innych odgrywany jest tylko dźwięk, etc. Dodatkowo, sposób odgrywania uzależniony jest od mocy procesora, wydajności karty graficznej, rozdzielczości ekranu, itd. Kontrolując kolejność otwierania się okien przeglądarki, można tworzyć wirtualne partytury, które stanowią szkielet kompozycji. Sam jednak utwór odegrany zostanie za każdym razem inaczej.
http://www.thewfamily.org/adam/index3.htm
http://www.thewfamily.org/adam/error/alfabet/01.htm

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

2007-11-30

komentarze do wydarzenia [1]

error - autor: krzysztof furtas




dodaj komentarz


BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Wita Stwosza 32
PL 50-149 Wrocław
tel. 071/790-25-82
e-mail: info@bwa.wroc.pl

projekt strony © twożywo

starsza wersja strony