POWRÓT

[EN] 

GALERIA AWANGARDA

AKTUALNOŚCI    ARCHIWUM    O GALERII    KONTAKT    WYKŁADY   


Viva Mexico! / wystawa aktualnej sztuki z Meksyku

18.01.2008 - 17.02.2008


*

Niech żyje Meksyk!
miejsce: galeria Awangarda
18.01 - 17.02.2008
codziennie z wyjątkiem poniedziałków,
w godzinach: 11:00-18:00

wernisaż: 18 stycznia o godz. 18:00

oprowadzenia po wystawie - w czwartki w godz. od 16.00 do 17.30

Wystawa prezentowana w BWA Wrocław, przedstawia twórców współczesnej artystycznej sceny meksykańskiej należących do średniej i najmłodszej generacji. Możemy na niej zobaczyć różne media: fotografię, wideo, performans, instalację rzeźbiarską, rysunek i malarstwo.

Prezentowana sztuka odnosi się do codziennego życia, rozmaitych aspektów kultury popularnej, jak i lokalnej tradycji, historii, problemów społecznych (granicy między ubogim i bogatym światem, przemocy, emancypacji kobiet). Niektóre z dzieł rozwijają wątki prywatne, inne sytuują się na pograniczu sztuk wizualnych, muzyki, literatury czy architektury.

W wystawie bierze udział trzydziestu dziewięciu twórców należących do różnych środowisk artystycznych México City, Guadalajary, Monterrey, Tijuany/San Diego i Los Angeles. Są to obywatele Meksyku i Ameryki poruszający w swojej sztuce „wątki latynoskie”:

Scoli Acosta, María Alós, Carlos Amorales, Gustavo Artigas, Mely Barragán, Gabriel Boils, BULBO, Miguel Calderon, Tania Candiani, Giacomo Castagnola, Alida Cervantes, Claudia Fernández, Gabriela Galván, Máximo González, Ken Gonzales-Day, Lourdes Grobet, Daniel Guzmán, Gabriel Kuri, Javier Ramírez Limón, NUEVOS RICOS (Carlos Amorales – projekt, André Pahl – animacja, Julian Lede-Silverio – muzyka), Gonzalo Lebrija, Augusto Marban, MarcelayGina, Jorge Méndez Blake, Rubén Ochoa, Yoshua Okon, Julio Orozco, Damián Ortega, Sergio de la Torre, Rubén Ortiz Torres, Irma Sofia Poeter, Pedro Reyes, Artemio Rodríguez, Daniel Ruanova, TOROLAB , Yvonne Venegas, Nahomi Ximénez, Héctor Zamora, Felipe Zúñiga.



Maximo Gonzales
Linia czasu, 2005, kolaż
Dzięki uprzejmości artysty

Instalacja Héctora Zamory oraz seria fotografii Miguela Calderóna powstały specjalnie z myślą o tej wystawie i są wynikiem wcześniejszych wizyt autorów w Polsce. Na wystawie pokazujemy także dokumentację z akcji artystycznych Marii Alós, Gustavo Artigasa oraz duetu performerskiego MrcelayGina przeprowadzonych w czasie otwarcie wystawy w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie 17 września (ekspozycja trwała do 18 listopada 2007 roku).

Na wystawie we Wrocławiu nowe prace zaprezentują Lourdes Grobet, Jorge Méndez Blake i Artemio Rodríguez. Prezentacja muzycznego—plastycznego kolektywu NUEVOS RICOS z México City powstała w twórczej współpracy z wrocławskimi grupami street-artowymi.

kurator: Magda Kardasz – Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
współpraca: Anna Tomczak
Alicja Klimczak-Dobrzaniecka – BWA Galeria Sztuki Współczesnej we Wrocławiu
projekt ekspozycji: Daniel Malone

*projekt ulotki i plakatu: Strobont deSign - wykorzystano fragmenty z prac Lourdes Grobet z cyklu: Meksykańskie zapasy

Projekt zrealizowany we współpracy z Ambasadą Meksyku w Warszawie przy wsparciu Ministerstwa Spraw Zagranicznych Meksyku, dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego


BILETY:8 i 4 PLN

Magda Kardasz
VIVA MEXICO! / NIECH ŻYJE MEKSYK!

Od drugiej polowy lat 90. meksykańska sztuka święci (ponownie) triumfy na świecie. Także w Polsce można było w ciągu ostatnich lat obejrzeć dzieła kilku współczesnych twórców meksykańskich. Wystawa „Viva Mexico!” prezentuje twórczość trzydziestu dziewięciu artystów lub grup średniego i młodego pokolenia z Meksyku. Ponieważ północne granice dawnego Meksyku obejmowały także tereny należące obecnie do Stanów Zjednoczonych Ameryki, które stanowią obszar obecnej emigracji, do udziału w wystawie zaprosiłam artystów mieszkających i tworzących w Meksyku i Kalifornii, gdzie procent mieszkańców o latynoskich korzeniach jest największy w U.S.A.

Odniesienia do lokalnej historii i tradycji artystycznej znajdziemy na wystawie w dziełach Máximo Gonzáleza opowiadającego krwawe dzieje podboju Ameryki Łacińskiej, Kena Gonzalez-Day tropiącego ślady linczów Latynosów w Kalifornii w czasach Dzikiego Zachodu, Artemio Rodríqueza ożywiającego lokalną tradycję drzeworytu w nowych społeczno-kulturowych kontekstach. Praca Marii Alós (instalacja w ramach ekspozycji i warsztaty z warszawskimi dziećmi) przywraca pamięć o meksykańskich artystach konceptualnych. Problematyka społeczna i polityczna jest jednym z najczęściej poruszanych wątków.

Wideoinstalacja Gustavo Artigasa „Gra w piłkę” powstała we współpracy z organizacją pracującą na rzecz młodzieży zagrożonej przestępczością w Chicago. Przez prosty zabieg zmiany ustawienia kosza, gra w koszykówkę zaczyna przypominać antyczną aztecką grę, a grająca w piłkę grupa młodzieży latynoskiej zyskuje poczucie przynależności do świetnej przeszłości. Prezentowana przez Claudię Fernández dokumentacja działalności Proyecto Meteoros – organizacji uczącej rzemiosła/designu młodzież ulicy w Meksyku dowodzi, że niektórzy artyści włączają się aktywnie w działalność społeczną.

W dziełach wielu twórców mieszkających w Tijuanie i San Diego pojawia się motyw fizycznej i metaforycznej granicy między biednym i bogatym światem oraz odwołania do nierówności społecznych i przemocy. Fotograficzna seria Javiera Ramíreza Limóna „Pustynia Altar” przedstawia piękny pejzaż ukrywający mroczne tajemnice pogranicza. Głównym rekwizytem przeprowadzonej przez duet performerski z Monterrey – MarcelayGina w czasie otwarcia wystawy, akcji artystycznej była lina upleciona z ubrań zebranych wśród bezdomnych. Film Sergio de le Torre „Maquillapolis” opowiada historie wyzysku kobiet zatrudnionych z przygranicznych fabryczkach. Wraz z ubranym w strój kosmonauty Felipe Zúñigą możemy odbyć podróż wzdłuż (nie)sławnego płotu oddzielającego Tijuanę i San Diego. Atmosferę podzielonego miasta trafnie odbija animacja Nahomi Ximénez „Niewidzialna granica” i wiersze młodego poety Omara Pimenty.

Instalacja Daniela Ruanovy „Zegar” mówi o życiu w stanie zagrożenia, z kolei Yoshua Okon w instalacji wideo „Lago Bolesna” walczy ze stereotypami określającymi Meksyk jako „niebezpieczny kraj”. O barwnej historii i współczesnym życiu pogranicza w dowcipny sposób opowiada film „Frontierland” Rubéna Ortiza Torresa i Jessy’ego Lernera. W „Sali BULBO” obejrzeć możemy filmy, wydawnictwa i posłuchać muzyki z kulturalnego tygla, jaki stanowi Tijuana.

kolektyw BULBO
Salon BULBO, 2007,
fot. J. Stembalska


TOROLAB
projekt COMA, 2007
dzięki uprzejmości artystki

Projekty grupy TOROLAB z Tijuany starają się o poprawę warunków życia ludzi. W Warszawie grupa przeprowadziła akcję z cyklu „COMA” – karmiąc polską publiczność pysznymi meksykańskimi potrawami pouczyła, jak zdrowo zestawiać produkty. Z kolei architekt Giacomo Castagnola pokazuje na wystawie projekt „Mikropark” wprowadzający zieleń do zatłoczonego pejzażu miejskiego Tijuany.

Damián Ortega przedstawia polskiej publiczności dwie prace poświęcone symbolowi Meksyku – Volkswagenowi garbusowi. Rzeźba – szkielet z części samochodu rozłożony na podłodze oraz film w formacie 16 mm oddają hołd odchodzącemu do historii ważnemu elementowi lokalnej ikonosfery.


Damian Ortega Konstrukcja samochodowa II (silnik) 2006,
44 betonowe odlewy,
dzięki uprzejmości galerii Kurimanzutto
fot. J. Stembalska

Robén Ochoa z Los Angeles pokazuje na wystawie współczesną wersję pejzażu kalifornijskiego zdominowanego przez autostrady. Także kolaże Scoli Acosty zainspirowane zostały muralami z tego miasta. Surowe piękno i koloryt Tijuany w zabawny sposób gloryfikuje Mely Barragán (instalacja rzeźbiarska, złożona z części samochodowych zebranych wzdłuż okolicznych dróg).

Julio Orozco
Kina przeszłości, projekcje przyszłości1994-2002
wydruki plakatów, wideo

O specyficznym gatunku kina popularnego z pogranicza opowiada instalacja Julio Orozco „Ukąszenie śmierci”, z kolei nostalgiczna instalacja „Kina przeszłości, projekcje przyszłości” tego samego autora – zakochanego w kinie, opowiada o odchodzeniu w przeszłość starego sposobu uprawiania i oglądania kina. Fascynacja Gabriela Boilsa światem muzyki popularnej i tradycyjnej obyczajowości meksykańskiej (kultury fiesty) znalazła odbicie w prezentowanym na wystawie filmie „Caballo dorado”.

Seria zdjęć Javiera Ramíreza Limóna „Mexican Quinceanera” świetnie oddaje klimat ważnego lokalnego święta – dziewczęcego obrzędu przejścia. Fotograficzna seria Yvonne Venegas „Rebelde” prezentuje sceny z życia gwiazdy pop-kultury (muzyki i filmu) oraz oddanie jej fanów. Lordes Grobet – od wielu lat zafascynowana światem meksykańskich zapasów (lucia libre) pokazuje na wystawie fotograficzne portrety kilku największych gwiazd tej dyscypliny z pogranicza sportu i widowiska. Związki świata muzyki i sztuki wizualnej są w Meksyku bardzo silne. Działający w stolicy kolektyw NUEVOS RICOS skupiający artystów wizualnych i najciekawsze grupy muzyczne tego miasta, kierowany przez Carlosa Amoralesa (design), Andre Pahla (animacje) i Juliana Lede - Silverio (muzyka) zaprosił do współtworzenia swojego stoiska ekspozycyjnego polskich artystów. W Warszawie grupę MASSMIX zaś we Wrocławiu Sławka Czajkowskiego - ZBK.


na pierwszym planie:
Tania Candiani
El Cacerolazo (perkusja),
instalacja 2003, fot. J. Stembalska
na drugim planie:
NUEVOS RICOS
Projekt polskiego streetartowego artysty ZBK:
reinterpretacja dizajnu meksykańskiej wytwórni muzycznej NUEVOS RICOS;
wybór teledysków i performance artystów z grupy NUEVOS RICOS,
fot. J. Stembalska

Pokazywane na wystawie rysunki i filmy Daniela Guzmána łączy silnie zaznaczony wątek muzyczny. Czarno-białe fotografie i rysunki Rubéna Ortiza Torresa – tworzą zbiorowy portret generacji czasów punku w Meksyku. Wątki kontr-kulturowe mieszają się w nim z prywatnymi historiami.


Jorge Mendez Blake
Bez tytułu, wydruk winylowy 2007
dzięki uprzejmości artysty

Najczęstszym źródłem inspiracji twórczości Jorge Méndez Blaka z Guadalajary jest literatura. Przygotowany z myślą o wnętrzach Zachęty mural zainspirowała lektura powieści Julesa Verna. Filmy Gonzalo Lebrijy wydobywają poezję z pozornie zwyczajnych fragmentów rzeczywistości i zdarzeń. Na wystawie w Zachęcie artysta prezentuje trzy filmy subtelnie nawiązujące do hiszpańskiej historii Meksyku i współczesnego życia. Z kolei filmy Augusto Marbana wydobywają elementy groteskowe ukryte w banale. Gabriela Galván znajduje inspirację do swoich rysunków i instalacji w otaczającym świecie przedmiotów i kolorów. Artystka swobodnie korzysta z tradycji abstrakcyjnej sztuki i op-artu, estetyki pop-kultury i świata dziecka.



Gabriela Galván Rojas
Sny niewinności i perwersji, 2007
instalacja site-specific, fot. J. Stembalska

W Tijuanie działa spora grupa artystek poruszających w swoich pracach tematykę kobiecą, kontestujących kulturę macho. Irma Sofia Poeter pokazuje na wystawie grupę rzeźbiarską zatytułowaną „Trzy Nie-Gracje”. Podobnie lansowaniu jedynie słusznych wzorców urody kobiecej przeciwstawia się Tania Candiani pokazująca na wystawie relief z tkaniny zatytułowanym „Liposukcja”. Candiani jest feministką, która ubiera się do walki kask z kuchennego durszlaka. Podobnie ironiczny charakter ma instalacja rzeźbiarska – perkusja , w której rolę bębnów odgrywają garnki – znak, że kobiety sięgają po do tej pory niedostępne dla siebie role. Alida Cervantes prezentuje malarskie autoportrety, na których przedstawia siebie w różnych rolach: dobrej kobiety (kury domowej?), plażowej piękności i biednej nieszczęśliwej dziewczynki.


Alida Cervantes
Bogaci też płaczą, 2007; Dobra kobieta, 2007; Tropicana, 2007; olej na płótnie, foto: J. Stembalska




Irma Sofia Poeter
Trzy Nie-Gracje,
rzeźba, technika mieszana


„Zły sen” – mroczna animacja pokazywana w formie projekcji wideo autorstwa Carlosa Amoralesa, a także niezwykle sugestywna instalacja wideo Miguela Calderona „Kroki wroga” (obaj artyści żyją i pracują w Meksyku) czerpią inspirację z wewnętrznych przeżyć ich autorów, podświadomości, trafnie oddając ludzkie lęki i ciemne strony ludzkiej duszy. Utrzymane w zabawno-gorzkiej konwencji filmy Claudii Fernández mówią o potrzebie uczucia i bliskości z drugą żywą istotą.

Pedro Reyes, który tworzy dzieła na pograniczu sztuk wizualnych, designu i socjologii; postanowił sprawdzić, czy polska publiczność ma temperament – zaproponował grę w całowanie się z nieznajomą osobą (instalacja „Peruwiańskie drzwi”). Gabriel Kuri pokazuje na wystawie serię obiektów zatytułowanych „Spekulacje” rzeźb przypominających ekonomiczne wykresy, opisujących stan dzisiejszego świata na podstawie analizy wypełniających go przedmiotów.


Héctor Zamora
Poważna infekcja paprotkowa2007, fot. J.Stembalska

Héctor Zamora przygotował instalację wpisującą się w reprezentacyjną klatkę schodową budynku, który zdaje się dzięki niej wzięty we władanie świata natury - pasożytów („Poważna infekcja paprotkowa”). Z kolei Migiel Calderon prezentuje serię zdjęć upamiętniających ostatnie dni bazaru na Stadionie Dziesięciolecia w Warszawie, w kadrach przywodzących na myśl upadek Cesarstwa Rzymskiego.






Daniel Ruanova
Tarcze (Zegar), 2005
instalacja: 12 karabinów i zegarek kwarcowy
fot. Alicja Klimczak-Dobrzaniecka

2008-01-14

komentarze do wydarzenia [6]

ha! - autor: bartek ślusarski
ha! - autor: bartek ślusarski
małe wyjaśnienie - autor: Halina
jak zwykle, Halina - autor: stuporek
ten sam - autor: atm
...jak zwykle... - autor: Halina




dodaj komentarz


BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Wita Stwosza 32
PL 50-149 Wrocław
tel. 071/790-25-82
e-mail: info@bwa.wroc.pl

projekt strony © twożywo

starsza wersja strony