POWRÓT

[EN] 

STUDIO

AKTUALNOŚCI    ARCHIWUM    O GALERII    KONTAKT    WIĘCEJ SZTUKI   


DE IMMUNDO

start: 9 maja (piątek) o godz. 19.00


Tomasz Płonka

De Immundo / O nieczystości

Justyna Adamczyk
Piotr Asfeld
Gruba Najgorsza
Monika Konieczna
Tomasz Płonka
Seweryn Swacha
Hanna Śliwińska
Rafał Wilk

na otwarciu zagra HYPNOSIS CREW SS

wystawa trwa do 23 maja 2008
czynna od wtorku do soboty, w godzinach 16.00 - 19.00


Seweryn Swacha, Kakao

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

„Od niepamiętnych czasów, może – kilku, może – czterech pokoleń, trąd ich poraził – i w ciągu lat przyswoili go sobie, przyjęli jako naturalną cechę człowieczeństwa... Plamistość była w ich oczach równie naturalna rodzajowi ludzkiemu jak motylom – barwistość; gruzły równie naturalne jak grzebień koguci; a bez szypułek, bez guziczków niełatwiej przyszłoby im pojąć człowieka, jak nam kogoś, kto by jednego włoska nie miał na skórze. A ponieważ nie zaprzestali miłości – ponieważ dzieci rodziły się zdrowe, gładkie i czyste – ponieważ dopiero po kilku latach ulegały zarazie i czas, w którym skóra zaczynała grubieć i zwarstwiać się, zbiegał się z czasem dojrzewania... przypadał na czas pierwszego pocałunku... pierwszych uroków miłosnych... przeto widząc mnie śmiesznie gładkim, zupełnie nieszypułkowatym, zabawnie cienkim, ot, skoczkiem jakimś z różową twarzyczką (o tak, dla nich szypułki, nawarstwienia, guziczki gwiazdkowe i wrzecionowate były tym, czym barwy dla motyla, a dla nas – zarost, który dziecko w mężczyznę przemienia) – musieli pomyśleć to, co pomyśleli. Musieli trącać się łokciami, naigrywać się, szydzić i znęcać, a kiedy zauważyli, że się ich boję, że zawstydzony, zasromany uciekam – musieli z uciechą rzucić w pościg swoją potworność dojrzałości za moją pierzchającą niewinnością, mocą tego samego piekielnego prawa, które rządzi chłopcami w szkole!”

Witold Gombrowicz, Przygody (fragment), za: W. Gombrowicz, „Zdarzenia na brygu Banbury”, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1982, s. 50-51

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


Justyna Adamczyk

O nieczystości

Wystawa De immundo została zainspirowana książką Jeana Claira o tym samym tytule. W książce tej, Clair analizuje współczesną kulturę artystyczną przez pryzmat nieczystości, rozumianej dosłownie jako fizyczna cielesność, ekskrementy, masochistyczne, graniczne zachowania artystów. Ta swoista poetyka abjectu, tego, co odrzucane w kulturze, od lat stanowi oręż wielu artystów w walce z postępującą estetyzacją kultury. Szok, a zarazem towarzysząca mu fascynacja tym-co-ukryte, tym-co-chrome, powodowane wśród odbiorców zastosowaniem tak radykalnych środków wyrazu, staje się próbą zwrócenia uwagi na rudymentarne, choć wypierane ze społecznej świadomości aspekty życia w kulturze.


Hanna Śliwińska, Przemek

Wystawa przygotowywana w Studio BWA nie jest jednak tylko li powtórzeniem tez zawartych w pracy Claira. Po doświadczeniach światowej i rodzimej sztuki nazywanej krytyczną, bądź sztuką ciała, taka propozycja byłaby epigoństwem. Staramy się raczej zastanowić, z jakiej pozycji wychodzi dziś twórca, w chwili, gdy najbardziej radykalne projekty awangardy i neoawangardy trawestowane są przez kulturę pop, a tym samym nie posiadają już dziś zdolności docierania do odbiorców poprzez szok nachalnego naturalizmu. Dojrzewając w czasach największych artystycznych skandali, „oswajając się” z nimi jako typową praktyką artystyczną, twórca staje wobec potrzeby ustosunkowania się do tej nowej, świeckiej tradycji subwersji, oraz naddania jej własnego komentarza.


Piotr Asfeld, Wizjoner

Czym jest więc dziś nieczystość? Być może, tradycyjnie przeciwstawiana niewinności, jaką cechuje się wiek dziecięcy, nieczystość stanie się synonimem dorastania, wchodzenia w kulturę. Symboliczny akt inicjacji do kultury, będzie postrzegany jako poddanie się nieczystości, dostąpienie tajemnicy cielesności i polityki. Deklinacja nieczystości nie jest dojrzałością samą w sobie, raczej fazą przejściową dojrzewania. Fazą zawieszenia między dziecięcą dziewiczością a fascynacją i rojeniami na temat dorosłości.

Kuratorzy wystawy: Piotr Asfeld i Piotr Stasiowski

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

informacje o uczestnikach:

Justyna Adamczyk urodzona w 1981. Absolwentka wydziału Malarstwa i Rzeźby wrocławskiej ASP. 2005/06 Stypendium Ministra Kultury i  Dziedzictwa Narodowego 2005- 2006 członek zarządu Fundacji Art-Transparent. Współorganizator IV Edycji SURVIVALU. Dyplom uzyskała w pracowni prof. P. Błażejewskiego i ad. P. Pintala w 2007roku. Artystka zajmuje się malarstwem i instalacją. Mieszka i tworzy we Wrocławiu.

Piotr Asfeld urodzony w 1982. Mieszka i tworzy we Wrocławiu. 2007r Dyplom na wydziale Architektury Krajobrazu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, 2002/4r studia dzienne na kierunku malarstwa Wydziału Malarstwa i Rzeźby na wrocławskiej ASP.
Zajmuje się: malarstwem, instalacją malarską, kolażem (grafika - druk cyfrowy). Współtwórca galerii Sputnik przy ul. Ruskiej 46a we Wrocławiu, 2005- 2006 członek zarządu Fundacji Art-Transparent. Współorganizator IV Edycji SURVIVALU.

Gruba Najgorsza grupa powstała jako kontratak na grupę Piernik Toruński (filia Paprykarza Szczecińskiego).W skład grupy wchodzi dwóch młodych gniewnych: 2P oraz Arek-malaż olejny. Zauważamy ją wszędzie. Głównie dlatego, że grupa jest ekspansywna. Ale także dlatego, że poszukując swojego stylu, podejmuje różne próby i tworzy wrażenie, że jest zasilana nieprzeliczonymi szeregami twórców.
Najgorsza o sobie: Wachlarz działań artystycznych grupy jest ograniczony sytuacją powstałą poprzez znalezienie się w niej - tak samo jak sześć ścian tworzy sześcian - tak samo my, jako grupa, tworzymy Grubą Najgorszą. Malujemy napisy na ścianach, takie jak buuuuuu, oraz aaaaaaa. Najwybitniejszym dziełem grupy jest ściana, na której jeszcze nic nie zrobiliśmy. Naszym celem jest wyrażanie Oburzenia i stwarzanie Nadziei oraz pokazanie światu „Bzdury" jako nowoczesnej formy wyrazu. Jako twórcy sztuki współczesnej, ale jednak dla ludu, uznajemy siebie za twórców ludowych - tworzących bez ograniczeń i zobowiązań wobec panujących kanonów. I jako tacy jesteśmy samozwańczymi królami strit artó w Polsce i kosmosie. Wspieramy się na ramionach prawdziwego, jedynego prawdziwego, artysty Pana Jana: Jana Matejki.

Monika Konieczna rocznik 1978. Studiowała we Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych na wydziale Malarstwa i Rzeźby, gdzie uzyskała dyplom w pracowni Andrzeja Klimczaka Dobrzanieckiego z aneksami z malarstwa w architekturze i rysunku. Artystka zajmuje się malarstwem, fotografią cyfrową, kolażem, instalacjami w przestrzeni i performancem. Mieszka i pracuje we Wrocławiu.
O sobie: ...interesuje mnie ludzka psychika i pokłady znaczeń, które drzemią w podświadomości. Chcę wydobyć to, co bliskie i uniwersalne za pomocą języka znaku zrozumiałego dla wszystkich.

Tomasz Płonka urodzony w 1979, Absolwent Wydziału Grafiki wrocławskiej ASP(2006). Mieszka i tworzy we Wrocławiu. Zajmuje się głównie grafiką cyfrową, animacją, oraz (okazjonalnie) malarstwem i rysunkiem.

Seweryn Swacha urodzony w 1979, Ukończył malarstwo na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego (2006), w prac. Prof. Ryszarda Woźniaka.

Hanna Śliwińska urodzona w 1983, mieszka i studiuje we Wrocławiu na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuki Pięknych. Jej prace są osobiste ale nie sentymentalne; komentuje otaczającą ją rzeczywistość zachowując obiektywny dystans. Artystka interdyscyplinarna, oprócz malarstwem zajmuje się także ceramiką, animacją oraz sztuką performance.

Rafał Wilk urodzony w 1979, dyplom z malarstwa (pracownia prof. Ryszarda Woźniaka) i aneks z wideo (prof. Jzabela Gustowska) na Uniwersytecie Zielonogórskim. Zajmuje się malarstwem i wideo.

HYPNOSIS CREW SS:

Marc In aka Guma – Marcin Grabowski
sztukę grania na gramofonach szlifował na organizowanych w Polsce, i nie tylko, freetekach. Jego sety są bardzo różnorodną mieszanką takich odmian jak: techno, hardgrooves, pounding, pumping, hard techno, schranz. Są bardzo zaskakujące.

Czarny (Bartłomiej Seryszko) DJ'ką zajmuje się od 4 lat i ciągle traktuje to jako największe swoje hobby. Zaczynał od typowego Acid Techno, obecnie jego upodobania muzyczne są głębsze, oscylują wokół acid / hard techno oraz hard house / energy. Obecnie jego sety charakteryzują się bardzo dużą ilością nut z pod znaku 303, przyspieszającym tempem i ostrym przytupem linii basowej.

PINKES (Komisarz Maciej) Początkowo jego sety obfitowały w mieszankę techno, tech-house i pumpin techno, przechodząc powoli w bardziej energetyczną pikanterie z domieszką Rolanda TB303. Obecnie jest to mieszanka: Hard House, Hard Trance, Acid Techno, Acid Trance, Nrgi klasycznego Techno.Zafascynowany starymi produkcjami oraz motywami celtyckimi i kultury wschodniej, wytwórni między innymi takich jak: VCF, CHOCI'S CHEWNS, CANNON.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

foto: Jerzy Piątek, Piotr Stasiowski











































2008-04-22

komentarze do wydarzenia [0]





dodaj komentarz


BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Wita Stwosza 32
PL 50-149 Wrocław
tel. 071/790-25-82
e-mail: info@bwa.wroc.pl

projekt strony © twożywo

starsza wersja strony