POWRÓT

[EN] 

STUDIO

AKTUALNOŚCI    ARCHIWUM    O GALERII    KONTAKT    WIĘCEJ SZTUKI   


BALLADA O CELNYM STRZALE

tydzień fotograficzny w ramach INTERZONE 26.10-6.11

Ostatni tydzień "Interzone" w całości będzie poświęcony fotografii, zarówno w wersji teoretycznej, jak i praktycznej.


Krzysztof Solarewicz, Album

Program wykładów i prezentacji:

29 październik o godz. 18.00

finisaż projektu Nomadyczna uwaga / wernisaż fotograficznego tygodnia

29 październik o godz. 19.00

Fantomatyczna historia fotografii polskiej 1839-2009 - wykład Adama Mazura, krytyka i historyka sztuki, autora książki "Kocham fotografię"

3 listopad od godz. 18.00

Anty/glamour - wykład Łukasza Rusznicy

Przedwiośnie - spotkanie z Karoliną Zajączkowską, prezentacja jej projektu fotograficznego

We Bark On Sundays - spotkanie z Agatą Kalinowską, prezentacja jej fotografii

4 listopad od godz. 18.00

Co zdjęć robić nie potrafią: Nan Goldin i reszta - wykład Filipa Zawady

Drewniane gody - spotkanie z Filipem Zawadą, prezentacja jego fotografii

5 listopad od godz. 18.00

Weird Dreams - spotkanie z Maurycym Prodeusem, prezentacja jego fotografii

Maciej Drobina - niewierzący praktykujący - spotkanie z Maciejem Drobiną, prezentacja jego fotografii

Święty spokój - spotkanie z Bartkiem Szewczykowskim i prezentacja jego fotografii

6 listopad godz. 18.30

Przedostatni stan skupienia - premiera albumu Krzysztofa Solarewicza oraz spotkanie z fotografem

finisaż INTERZONE



Opisy wybranych projektów fotograficznych:

Fantomatyczna historia fotografii polskiej 1839-2009 - Adam Mazur
(Wykład i dyskusja)
Choć niektórym postronnym obserwatorom wydaje się to wręcz niemożliwe, to jednak Polska jest bodaj jedynym państwem europejskim bez historii fotografii. Nie chodzi tu tylko o brak podręcznika akademickiego czy popularno-naukowej literatury dotyczącej tematu. Rzecz w tym, jak wygląda społeczna świadomość (czy też raczej jej brak) historii pierwszego wynalazku do technicznej reprodukcji obrazów rzeczywistości oraz możliwości zastosowań fotografii i roli w kształtowaniu kultury wizualnej. Jeśli prześledzić piśmiennictwo historyczne, to okazuje się, że w zasadzie od wynalezienia fotografii w 1839 roku polscy historycy i badacze mieli zasadniczy problem z opisaniem fenomenu pt. "Fotografia polska". Wydaje się, że dziś jedynie swego rodzaju meta-refleksja nad tą niemożnością może przełamać istniejącą patową sytuację i pozwolić ruszyć badaniom z miejsca, w jakim znalazły się dekady temu.

Przedostatni stan skupienia - Krzysztof Solarewicz
Premiera książki fotograficznej. Jest to 27 zdjęciowa opowieść prawdopodobnie o śmierci.

Przedwiośnie - Karolina Zajączkowska
Tytuł cyklu równocześnie nawiązuje do faktycznej pory roku, która sama w sobie jest przejściowa i nieskonkretyzowana, jak i do tytułu obowiązkowej lektury szkolnej. Wynika to z faktu, że bohaterami zdjęć przeważnie są osoby uczące się w liceum. Młodzież powoli wkraczająca w dorosłe życie. Wszystkie te zdjęcia zrobiłam po, przed lub w trakcie imprez. Takie życie nie ma żadnego sensu. Albo ma.

We Bark On Sunday - Agata Kalinowska
W zasadzie nie chciałam stworzyć kolejnej ballady o pokoleniu straconych, bo słowo pokolenie niesie za sobą zbyt dużo dramatyzmu. Zdjęcia, które składają się na ten zestaw, opowiadają o pewnej teraźniejszości, która mi uciekła. Jest to historia o fragmentach, o chwilach zanim stały się częścią opowieści i wpadły w nurt pamięci, która je przetwarza. Przede wszystkim jest to jednak historia o ludziach, o nadziei i szukaniu sensu, zabawie i smutku, bliskości i oddaleniu. Trochę też o tym, że wszystko jest przygodne. Każdy szuka własnych świętości i są one teraz tak małe, że nie potrzebujemy kościołów, żeby je tam upchnąć. Mieszczą się w kieszeni.

Drewniane gody - Filip Zawada
Opowieść o piątym roku małżeństwa. Prezentowane zdjęcia powstały albo w drodze do pracy, albo w drodze do domu. Pokazują miejsca, które widać przez okno z pracy albo z domu. Ponieważ mieszkam trzy dni w mieście i trzy dni w górach, to spora część fotografii jest zrobiona z samochodu, w którym, chcąc niechcąc, też mieszkam. Zawsze jako pasażer. Fotografuję ludzi, którzy zatrzymują się u mnie w mieszkaniu. Fotografuję życie dwuoosobowej rodziny w M-3. Fotografuję, ponieważ wyzbyłem się kompleksów, że nie jestem lekarzem albo prawnikem.
Część zdjęć jest za bardzo romantyczna, a druga część za bardzo sentymentalna. Widocznie taki jestem i trochę się tego wstydzę, ale nie na tyle, żeby ich nie pokazać.

Weird Dreams - Maurycy Prodeus
Prezentowane fotografie powstawały na przestrzeni kilku lat w różnych miejscach i okolicznościach. Zazwyczaj uwiecznione sytuacje nie były inscenizowane, chociaż w żadnym razie nie chcę, aby utożsamiane były z jakąś konkretną formą dokumentu fotograficznego. Zdjęcia te stanowią dla mnie raczej bliżej niesprecyzowaną dokumentację zebraną przez lunatyka czy równie dobrze, przybyszów z innych planet.

Święty spokój - Bartek Szewczykowski
Jak byłem mały to moją o trzy lata młodszą siostrę ubierałem w granatową sukienkę w białe grochy, białe rajtuzy i czarne lakierki, a sam zakładałem czarny sweter i spodnie. Wygrzebany w szufladzie różaniec wplatałem siostrze w złożone na brzuchu dłonie, a sam brałem gromnicę. Leżeliśmy tak bez ruchu na podłodze, czekając aż do pokoju wejdzie mama.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Projekt powstał przy współpracy z Ośrodkiem Postaw Twórczych we Wrocławiu.

Dziękujęmy wszystkim, którzy pomogli przy tworzeniu "Interzone".
Special thanx to:
- Mark Neale, director of the movie about William Gibson
- Garry Baddeley from Disinformation
- Joe Ambrose & Frank Rynne, directors of the documentary about William S. Burroughs & Brion Gysin ( www.joeambrose.net)
- John Bentham from Outlaw23 (www.outlaw23.com)





projekt plakatu: Subgrafik i Marcin Kuligowski

2009-10-28

komentarze do wydarzenia [0]





dodaj komentarz


BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Wita Stwosza 32
PL 50-149 Wrocław
tel. 071/790-25-82
e-mail: info@bwa.wroc.pl

projekt strony © twożywo

starsza wersja strony