POWRÓT

[EN] 

GALERIA AWANGARDA

AKTUALNOŚCI    ARCHIWUM    O GALERII    KONTAKT    WYKŁADY   


Zbigniew Libera. Prace 1982 - 2008

18.02-14.04.2010





Wystawa Zbigniewa Libery, wspólny projekt warszawskiej Zachęty i BWA Wrocław, jest drugim po amerykańskim, a pierwszym w Polsce retrospektywnym przeglądem twórczości artysty obejmującym trzy dekady jego aktywności w sztuce. Libera stał się znany szerszej publiczności w latach 90. jako autor szeroko dyskutowanych „urządzeń korekcyjnych” (przede wszystkim pracy „Lego. Obóz koncentracyjny”). Po roku 2000 ogromny sukces wystawowy odniósł jego cykl „Pozytywy”, wielokrotnie pokazywany w kraju i za granicą. W 2004 roku wystawa „Mistrzowie i Pozytywy” prezentowana była także wrocławskiej publiczności w galerii BWA.

Wystawa retrospektywna pozwala zobaczyć znane prace Libery w kontekście całego jego dorobku artystycznego. W skrzydle wschodnim galerii prezentowana jest przede wszystkim najmniej znana twórczość artysty z lat 80. Artysta hołdujący wówczas hasłom „Kultury Zrzuty” - „sztuki żenującej” i „sztuki „prywatnej” - nie przykładał większej wagi do materialnego utrwalania i publicznej prezentacji swoich prac. Dopiero po 2004 roku zostały skopiowane negatywy z lat. 80 oraz ucyfrowione taśmy magnetyczne, nagrane pierwotnie w systemie NTSC (wiele z tych prac edycyjnych zostało wykonanych w ramach przygotowań do obecnej wystawy). W tej części wystawy prezentowane są najważniejsze filmy wideo Libery: „Obrzędy intymne” i „Jak tresuje się dziewczynki”, które z powodu zawartej w nich krytyki oświeceniowego projektu społecznego (płeć jako rola społeczna, manifestacje cielesnej, popędowej natury ludzkiej), są pierwszymi dziełami sztuki krytycznej - kierunku, który zdominował polską scenę artystyczną w następnej dekadzie. Skrzydło zachodnie galerii poświęcone jest „urządzeniom korekcyjnym” z lat 1994-1999. Oprócz „Lego” seria ta obejmuje „Uniwersalną wyciągarkę penisa”, urządzenia kulturystyczne dla małych chłopców, czy lalkę, którą można ogolić. Sensem tych prac nie jest jednak ich wygląd lecz perswazyjna funkcja, wskazująca na metody, jakimi poprzez politykę cielesności, społeczeństwo dyscyplinuje swych członków. W sali na pierwszym piętrze oraz w witrynach galerii prezentowane są serie fotograficzne powstałe po roku 2000. Libera podejmuje w nich tematy funkcjonowania pamięci i historii w obrazach mediów, interesuje się relacją obrazu i tekstu, a także naturą widzialności.

kurator: Dorota Monkiewicz
architekt wystawy: Robert Rumas

koordynacja ze strony BWA Wrocław: Joanna Stembalska, Alicja Klimczak - Dobrzaniecka


O artyście:

Zbigniew Libera debiutował w 1982 roku w obiegu kultury niezależnej na łódzkim Strychu. W latach 80. działał w kręgu Kultury Zrzuty, wspólnie z artystami z grupy Łódź Kaliska oraz m.in. Jackiem Kryszkowskim, Jerzym Truszkowskim, Włodzimierzem Adamiakiem i innymi. Libera brał także udział w wydawaniu słynnego, niezależnego pisma „Tango”. Wspólnie z Jerzym Truszkowskim założył punkową grupę „Sternenhoch”, która łączyła działalność muzyczną z performerską. Był modelem fotograficznych prac Zofii Kulik, która spopularyzowała charyzmatyczny wizerunek artysty, w szeregu prac z serii „Idiomy socwiecza”. W latach 80. powstają fundamentalne dla polskiej sztuki krytycznej prace Libery: „Obrzędy intymne” i „Jak tresuje się dziewczynki”.

W latach 90. Libera jest przede wszystkim autorem perfekcyjnie wykonanych „urządzeń korekcyjnych”. Seria ta obejmuje obok „Lego”, takie prace , jak uniwersalną wyciągarkę penisa, urządzenia kulturystyczne dla małych chłopców, czy lalkę, którą można ogolić. Sensem tych prac nie jest jednak ich wygląd, lecz perswazyjna funkcja, wskazująca na metody, jakimi w ramach polityki ciała społeczeństwo dyscyplinuje swych członków. Tematy, podnoszone przez prace Libery (przede wszystkim kwestia Holocaustu), jak i same prace, wywoływały gorące debaty publiczne w Polsce i za granicą. Stały się przedmiotem zarówno zaciętych polemik prasowych, jak i uniwersyteckich analiz oraz konferencji naukowych.

Po roku 2000 Libera ujawnia się jako aktywista alternatywnego frontu kulturalnego. Jest pomysłodawcą projektu „Zimna wojna” (artystów ze społeczeństwem) w Krakowie oraz współzałożycielem Warszawskiego Aktywu Artystów. Tworzy jedną, po drugiej, dwie klubokawiarnie w Warszawie: „Baumgart/Libera” w Zamku Ujazdowskim, a następnie, wraz z Tomkiem Kurzycą i Mariola Przyjemską, „Aurorę” przy ul. Dobrej. Organizuje w nich koncerty muzyczne i wieczory literackie. Prace powstałe po roku 2000 podejmują temat statusu, funkcji i roli obrazów medialnych. Libera zajmuje się fotografią prasową, relacją obrazu i tekstu, naturą widzialności, książką artystyczną. Pozytywy, Co robi łączniczka, The Gay, Innocent and Heartless prezentowane są w całej Polsce i odbywają triumfalny pochód przez galerie w całej Europie.

Szczególne sukcesy Libera odnosi w Ameryce, gdzie jego praca staje się inspiracja dla głośnej wystawy „Mirroring Evil” w Jewish Museum w Nowym Jorku, a Uniwersytet w Ann Arbor organizuje artyście wystawę retrospektywną i zaprasza go do wygłoszenia prestiżowego, dorocznego wykładu w ramach serii „Copernicus Lecture”. Przed Liberą takie zaproszenia otrzymali m.in.: Adam Michnik, Leszek Kołakowski, Czesław Miłosz i wielu innych. W 2007 roku Museum Serralves w Porto organizuje pionierską prezentację sztuki lat 80., na której Libera jest jednym z dwójki zaproszonych z Polski artystów.

Jesienią 2007 roku Libera osiedlił się w Pradze. Tamże w roku akademickim 2008/2009 prowadził pracownię gościnną w Akademii Sztuk Pięknych. Jest obywatelem świata, a zarazem jednym z najważniejszych artystów reprezentujących sztukę tej części Europy.




-----

18. lutego o godz. 18:00 - wernisaż

17. lutego o godz. 19:00 - spotkanie ze Zbigniewem Liberą
Teatr Polski, scena J. Grzegorzewskiego
prowadzenie: Paweł Jarodzki
(na obie imprezy wstęp wolny)

19. lutego o godz. 17:00 - Zbigniew Libera i kuratorka wystawy Dorota Monkiewicz oprowadzą po ekspozycji
(na wszystkie imprezy wstęp wolny)

-----



Moment otwarcia wystawy w holu galerii Awangarda. Ponad osiemset osób obejrzało wystawę podczas wernisażu.

>>>Więcej zdjęć na stronie BWA Wrocław na Facebook'u<<<

2010-02-15

komentarze do wydarzenia [0]





dodaj komentarz


BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Wita Stwosza 32
PL 50-149 Wrocław
tel. 071/790-25-82
e-mail: info@bwa.wroc.pl

projekt strony © twożywo

starsza wersja strony