POWRÓT

[EN] 

GALERIA AWANGARDA

AKTUALNOŚCI    ARCHIWUM    O GALERII    KONTAKT    WYKŁADY   


Oprowadzenie kuratorskie

Spotkanie ze Zbigniewem Liberą i kuratorką wystawy Dorotą Monkiewicz



Zbiegniew Libera, Dla sztuki, 1982

W piątek, 19. lutego o godz. 17:00 Zbigniew Libera i kuratorka wystawy, Dorota Monkiewicz, będą oprowadzać po ekspozycji.

To wyjątkowa okazja do poznania sztuki Libery poprzez autorski komentarz.

O wystawie Zbigniew Libera. Prace 1982-2008 >>czytaj tutaj<<

Zbigniew Libera debiutował w 1982 roku w obiegu kultury niezależnej na łódzkim Strychu. W latach 80. działał w kręgu Kultury Zrzuty, wspólnie z artystami z grupy Łodź Kaliska oraz m.in. Jackiem Kryszkowskim, Jerzym Truszkowskim, Włodzimierzem Adamiakiem i innymi. Libera brał także udział w wydawaniu słynnego, niezależnego pisma „Tango”. Wspólnie z Jerzym Truszkowskim założył punkową grupę „Sternenhoch”, która łączyła działalność muzyczną z performerską. Był modelem fotograficznych prac Zofii Kulik, która spopularyzowała charyzmatyczny wizerunek artysty, w szeregu prac z serii „Idiomy socwiecza”. W latach 80. powstają fundamentalne dla polskiej sztuki krytycznej prace Libery: „Obrzędy intymne” i „Jak tresuje się dziewczynki”.

W latach 90. Libera jest przede wszystkim autorem perfekcyjnie wykonanych „urządzeń korekcyjnych”. Seria ta obejmuje obok „Lego”, takie prace , jak uniwersalną wyciągarkę penisa, urządzenia kulturystyczne dla małych chłopców, czy lalkę, którą można ogolić. Sensem tych prac nie jest jednak ich wygląd, lecz perswazyjna funkcja, wskazująca na metody, jakimi w ramach polityki ciała społeczeństwo dyscyplinuje swych członków. Tematy, podnoszone przez prace Libery (przede wszystkim kwestia Holocaustu), jak i same prace, wywoływały gorące debaty publiczne w Polsce i za granicą. Stały się przedmiotem zarówno zaciętych polemik prasowych, jak i uniwersyteckich analiz oraz konferencji naukowych.

Po roku 2000 Libera ujawnia się jako aktywista alternatywnego frontu kulturalnego. Jest pomysłodawcą projektu „Zimna wojna” (artystów ze społeczeństwem) w Krakowie oraz współzałożycielem Warszawskiego Aktywu Artystów. Tworzy jedną, po drugiej, dwie klubokawiarnie w Warszawie: „Baumgart/Libera” w Zamku Ujazdowskim, a następnie, wraz z Tomkiem Kurzycą i Mariola Przyjemską, „Aurorę” przy ul. Dobrej. Organizuje w nich koncerty muzyczne i wieczory literackie. Prace powstałe po roku 2000 podejmują temat statusu, funkcji i roli obrazów medialnych. Libera zajmuje się fotografią prasową, relacją obrazu i tekstu, naturą widzialności, książką artystyczną. Pozytywy, Co robi łączniczka, The Gay, Innocent and Heartless prezentowane są w całej Polsce i odbywają triumfalny pochód przez galerie w całej Europie. Szczególne sukcesy Libera odnosi w Ameryce, gdzie jego praca staje się inspiracja dla głośnej wystawy „Mirroring Evil” w Jewish Museum w Nowym Jorku, a Uniwersytet w Ann Arbor organizuje artyście wystawę retrospektywną i zaprasza go do wygłoszenia prestiżowego, dorocznego wykładu w ramach serii „Copernicus Lecture”. Przed Liberą takie zaproszenia otrzymali m.in.: Adam Michnik, Leszek Kołakowski, Czesław Miłosz i wielu innych. W 2007 roku Museum Serralves w Porto organizuje pionierską prezentację sztuki lat 80., na której Libera jest jednym z dwójki zaproszonych z Polski artystów.

Jesinią 2007 roku Libera osiedlił się w Pradze. Tamże w roku akademickim 2008/2009 prowadził pracownię gościnną w Akademii Sztuk Pięknych. Jest obywatelem świata, a zarazem jednym z najważnieszych artystów reprezentujących sztukę tej części Europy.

2010-02-15

komentarze do wydarzenia [0]





dodaj komentarz


BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Wita Stwosza 32
PL 50-149 Wrocław
tel. 071/790-25-82
e-mail: info@bwa.wroc.pl

projekt strony © twożywo

starsza wersja strony