POWRÓT

[EN] 

GALERIA AWANGARDA

AKTUALNOŚCI    ARCHIWUM    O GALERII    KONTAKT    WYKŁADY   


BYĆ JAK SĘDZIA GŁÓWNY

performansy z lat 2001-2009


Plakat wystawy, proj. Maciek Lizak


BYĆ JAK SĘDZIA GŁÓWNY
performansy z lat 2001-2009

15.10 – 28.11.2010

miejsce
Galeria Awangarda
BWA Wrocław
ul. Wita Stwosza 32
codziennie oprócz poniedz. 11-18:00

Goście specjalni
Zbigniew Warpechowski, Michał Bujnicki, Grupa Łuhuu!

Wydarzenia

Oprowadzenie kuratorskie i spotkanie z artystkami:
15.10 o godz. 14:00
galeria Awangarda
BWA Wrocław | Wita Stwosza 32


Otwarcie
15.10 o godz. 19:00

Działania
22.10 Michał Bujnicki
29.10 Zbigniew Warpechowski
05.11 Grupa Łuhuu!
godz. 18:00

-

DO POBRANIA> MATERIAŁY DLA PRASY



Grupa Sędzia Główny, czyli Karolina Wiktor i Ola Kubiak, zradykalizowały oblicze polskiego preformansu. Od roku 2001 tworzyły niezwykły siostrzany duet, którego wystąpienia zawsze balansowały na granicy wyczerpania, utraty zdrowia. Grały na trudnych nutach, kłopotliwych dla widza, zmysłowych i psychicznych fenomenów, takich jak perwersja, okrucieństwo i masochizm. W ekstremalnych warunkach testowały granice płciowych ról, konwencji i gry, przyjemności i odpowiedzialności wynikających z władzy. Wystawa dokumentuje i rekonstruuje pierwszy, definitywnie zamknięty etap pracy grupy.


Wypróbuj przyszłego magistra, performans dyplomowy, gabinet JM Rektora UZ, 2004 zdjęcia z archiwum artystek, foto: M. Lalko

Choć okres niepełnych dziesięciu lat można uznać za krótki epizod w historii polskiej sztuki, Grupa Sędzia Główny stała się na ich przestrzeni ważnym i rozpoznawalnym zjawiskiem. Artystki zrealizowały wspólnie kilkadziesiąt działań, tytułowanych konsekwentnie Rozdziałami, oznaczanymi jedynie, niczym części jednej książki, rzymską numeracją. Wraz z rosnącą „sławą” i znaczeniem grupy niezależnie od Rozdziałów powstawały w ostatnich latach kolejne Beznadziejniki, autoironiczne prace odnoszące się do funkcjonowania sztuki w obiegu galeryjnym i kolekcjonerskim.

Sztuka Grupy Sędzia Główny rozwijała się od początku w silnym związku ze zmianami współczesnej mentalności, zachodzącymi pod wpływem wolnorynkowych stereotypów płciowych i nowych medialnych formatów takich jak reality show, seks telefon, tabloidy czy interaktywna telewizja. Często w swoich akcjach reagowały na konkretne wydarzenia społeczne związane z sytuacją prawną i statusem kobiet. Wyciągając wnioski z doświadczeń sztuki krytycznej artystki łączą jednocześnie, typowe dla poprzedniej generacji twórców, polityczne zaangażowanie, z konsekwentnym rozwijaniem świadomości performerskiej. Nawiązują do poszukiwań klasyków performans Natalii LL, Mariny Abramovic czy Zofii Kulik a  jednocześnie fascynują się jego rytualnymi korzeniami. Wykorzystując prywatne, wręcz osobiste fiksacje i traumy od początku kierowały swoje poszukiwania w stronę granicznych sytuacji dotyczących sfery intymnej. Punktem wyjścia dla wielu działań Sędziego Głównego były osobiste dramaty, które w rytualnym, podwójnym działaniu mogły przekroczyć indywidualny wymiar. Tworzywem performansów grupy stopniowo stawała się przy tym intensywna relacja wytwarzająca się pomiędzy działającymi według przyjętego z góry scenariusza artystkami a uczestniczącą w performansach publicznością.



Rozdział LII „Wichowianki”, Mentality, II Biennale Sztuki, Łódź 2006, foto: Norbert Trzeciak i Tomasz Gas

Już w pierwszych działaniach ujawniła się charakterystyczna, podwójnie performatywna, strategia grupy. Ucharakteryzowane niczym call girls artystki często prezentowały siebie jako bierny przedmiot akcji. Pozornie oddawały władzę nad sytuacją w ręce widzów, którzy mogli je animować, „uruchamiać” wydając im polecenia. Artystki stawały się tym samym medium, w którym mogły być uwidaczniane i doświadczane niewyszukane fantazje, sadyzm, potrzeba kontroli, chęć dyktowania norm ale też towarzyszące im poczucie winy i współczucie.
tekst: Anna Mituś

organizacja i produkcja: BWA Wrocław
kuratorki: Anna Mituś i Joanna Stembalska
aranżacja wystawy: Robert Rumas
esej w folderze towarzyszącym wystawie: Magda Ujma
identyfikacja graficzna: Maciek Lizak

-

Rozdział XLIII „Wirus”, Teatr Rozmaitości 2006, foto: Mikołaj Długosz


Rozdział LXVIII „Szepty”, International Prize for Performans, Trento 2007, zdjęcie z archiwum artystek


Rozdział LXIV, BWAZG, foto: Anna Smarzyńska


2010-10-15

komentarze do wydarzenia [0]





dodaj komentarz


BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Wita Stwosza 32
PL 50-149 Wrocław
tel. 071/790-25-82
e-mail: info@bwa.wroc.pl

projekt strony © twożywo

starsza wersja strony