POWRÓT

[EN] 

GALERIA SZKŁA I CERAMIKI

AKTUALNOŚCI    ARCHIWUM    O GALERII    KONTAKT    ARTYŚCI   


Porcelana inaczej 2010

wernisaż 03.02.2011 o godz. 18.00

16 osobowa grupa twórców, różnorodna pod względem podejścia do samego procesu tworzenia, jak i doświadczenia, pod przewodnictwem Moniki Patuszyńskiej, ponownie na nowo próbuje wydobyć zawarty w tytule XXXIV sympozjum kontekst "Porcelana Inaczej".

"Porcelana ma coś takiego, co przyciąga wzrok i wzbudza zaciekawienie przy każdym zetknięciu się z tym materiałem. Kiedy patrzymy na przedmiot wykonany z porcelany nie tylko staje się on godnym uwagi obiektem, ale namacalnym dowodem ludzkiej umiejętności przekształcania świata, przeobrażenia błota w światło.Porcelana ma zdolność wyczarowywania poezji, bogactwa metafory, od przyziemnych cielesnych powiązań do spraw bardziej ulotnych. To zaskakujące, jak często jest wykorzystywana do zobrazowania idei, przywołując wzór piękna, elegancji i czystości, opisując stany psychiczne, opowiadając o kruchości, delikatności życia i śmiertelności".

Monika Patuszyńska
Prezydent XXXIV Sympozjum
Porcelana Inaczej


Uczestnicy:
Adam Abel
Guy Michael Davis
Piotr Flądro
Michael Flynn
Gabriele Hain
Satoru Hoshino
Daewoong Kim
Tyler Lotz
Anna Malicka Zamorska
Anne Mercedes
Monika Patuszyńska
Agata Radomska
Thomas Schmidt
Norio Shibata
Nicole Thoss
oraz gościnnie:
Ryszard Klimas (Lapp Insulators)



Agata Radomska- artystka wykorzystuje płynność porcelany nie tylko podczas odlewania masy w formach. Zatrzymując płynną doskonałość mleka, sprawiaja, że postacie wydają się być dopiero co uformowane wprost przed naszymi oczami, jak te, które pojawiają się we śnie.



Monika Patuszyńska- podczas pracy z porcelaną poszukuje pojawiających się trudności. Dla niej fundamentalną cechą gliny są szwy i krawędzie powstałe podczas procesu odlewania. Artystka rozbija gipsowe formy, rozpiłowuje je na kawałki i  następnie składa w całość, tworząc nowe kombinacje.



Piotr Flądro- w polu jego zainteresowań mieści się to, co leży na peryferiach, to, co dzieje się, kiedy obiekty wymykają się naszej uwadze. Bada przedmioty produkowane masowo zmieniając ich konteksty. Wyznacza w ten sposób dla nich nowe możliwości i nadaje sposobność opanowania nowych, wieloznacznych światów. Prace artysty są rodzajem ceramicznego graffiti, komentarzem społecznym, a zarazem ostrzeżeniem o stopniowych zmianach, których nie zauważamy.



Guy Michael Davis- artysta prezentuje na wystawie odlewy głowy Lenina. W ten temat wpisuje się cała historia i osiągnięcia rewolucji przemysłowej, społeczne pozory i oświecenie XVIII-tego wieku. Davis przeplata, tworzy skomplikowane zderzenie idei- postać Lenina przetworzona przez cechy materiału i materiał wzbogacony przez swoje powiązanie z Leninem.



Michael Flynn- artysta opowiada historie i jeżeli widz wykaże się uwagą, otwartością i pojętnością, wtedy jego ceramika odtwarza historię za historią i poprowadzi go ścieżką bogatą i barwną. Jeśli pozwoli, aby tak się stało- to, czego doświadczy nie będzie prostą ilustracją, mimikrą zdarzeń, które pojawiały się wcześniej, ale połączeniem postaci, symboli i scen ponad oceanami i dziejami historii. Prace Flynna opierają się na skojarzeniach zachęcających widza do zbudowania własnej interpretacji i rozwinięcia opowieści.



Gabriele Hain- artystka pracuje z porcelaną od ponad 25 lat i wciąż nie opuszcza jej poczucie odkrywania, które ta praca przynosi. Interesują ją specyficzne możliwości porcelany, które przewyższają możliwości innych materiałów. Wykorzystuje jej pół-przezroczystość, tworząc warstwy tak cienkie, że wydają się być okienkami światła rozmieszczonymi na formach. Prawdopodobnie nie istnieje żaden inny materiał, który byłby w stanie oddać z taką subtelnością odblaski światła i rytm natury.



Nicole Thoss- artysta pokazuje cykl ściennych, drukowanych na ceramice obrazów, zawierających harmonię linii i koloru, która wywołuje osobliwie kojący efekt. Być może osiąga to dzięki ich prostocie- sceny zbudowane są w niemal teatralny sposób tworząc głębię i perspektywę, która wciąga do wewnątrz i kolor wykorzystywany jest bardzo oszczędnie- prowadzi wzrok do najważniejszych punktów.



Adam Abel- filmy artysty badają pojęcie transformacji, sposób w jaki otaczające nas obiekty przechodzą z jednego stanu w drugi. Te momenty zmiany, zwykle niezauważalne dla oka, zostały tu specjalnie wywołane i unaocznione. Wykorzystanie medium, jakim jest film pozwala artyście zatrzymać czas i zmienić zwykły porządek rzeczy, umieścić sam proces transformacji na pierwszym planie. Odsłaniając aspekty procesu twórczego artysty, otwiera dostęp do czegoś znacznie głębszego- samego aktu kreacji.



Norio Shibata- artystka pracuje w sposób metodyczny i dokładny, perforując powierzchnię postaci, które tworzy z niemal rytmiczną powtarzalnością, dopóki nie są jednakowo puste, jak i pełne, dopóki nie są tak samo zarysem ludzkiej postaci, jak i otaczającym je pomieszczeniem. Kiedy porusza się wokoło nich- stosunek tego, co jest do tego, czego tam nie ma wydaje się zmieniać, kiedy światło z trudem przesącza się przez rzędy otworów i nagle prześwieca znowu.



Satoru Hoshino- w ceramice artysty drzemie ukryta moc. Przez obserwację intymnego związku pomiędzy swoimi dłońmi i gliną odzwierciedla w pracach, niepewną często, równowagę pomiędzy człowiekiem i jego środowiskiem. Hoshino pozwala dłoniom zmagać się z gliną, czuć, jak powstaje kształt, kiedy dłonie i glina przeciwstawiają się sobie nawzajem. Właśnie to wzajemne oddziaływanie na siebie inspiruje jego prace. Kiedy stopniowo, obracając rzeźbę, buduje jej kolejne poziomy, obraz jego dłoni staje się nierozerwalną częścią formy.



Anna Malicka-Zamorska- według artystki pomiędzy ludźmi pracującymi z gliną istnieje język, pozwalający im dzielić się doświadczeniem i wiedzą bez potrzeby używania słów. Dla niej to sama glina jest towarzyska, ma uczucia, jest wrażliwa i chętna i być może dlatego wywołuje podobny stan umysłu u artysty. Ten potencjalny uniwersalny język jest również motywem pojawiającym się w jej twórczości.



Deawoong Kim- sam proces i samo tworzenie są podstawowym aspektem ceramiki tego artysty. Jego prace przekazują swoją własną historię, linię czasu, ich powierzchnia nosi oznaki początku, środka i końca. Używając pięt i masy swojego ciała Daewoong tworzy promieniste wzory nacechowane swoistą więzią artysty z materiałem.



Anne Mercedes- prace artystki wykorzystują ruch i płynność wywołane przemianą materiałów podczas procesu wypalania. Mercedes używa połączenia różnych składników, z których każdy inaczej reaguje na gorąco, topiąc się do różnej konsystencji i przemieszczając w różnym stopniu- nierzadko pozostawiając ślad tego ruchu, kiedy wypał jest już ukończony. Jej prace wyrażają energię naturalnych zjawisk, które nieczęsto są obserwowane.



Tyler Lotz- artysta porusza się w sferze abstrakcji, tworzy rzeźby, które są żywe, jasne, zabawne i intrygujące. Pracuje zarówno z formami, które wydają się występować naturalnie jak i wytworzonymi przemysłowo, badając rezultat ich wzajemnego oddziaływania. Czasem te połączenia pozostają wieloznaczne, czasem ich sens jest oczywisty- poruszają kwestie dotyczące środowiska i ingerencji w nie człowieka.



Thomas Schmidt- artysta opisał swoje doświadczenie sympozjum w zakresie energii wytwarzanej przez grupę. To natężone odbieranie i świadomość otoczenia, nie żadnego określonego miejsca czy zdarzenia, ale historii zatrzymanych przez mury i zapisanych we właściwościach materiałów. To właśnie to, co przede wszystkim przyciąga go do gliny: jej umiejętność zarejestrowania każdego pozostawionego śladu, zarówno tych zaplanowanych i celowych, jak i tych poza naszą kontrolą.

Czas trwania wystawy:
03.02.2011- 19.03.2011

2011-01-26

komentarze do wydarzenia [0]





dodaj komentarz


BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Wita Stwosza 32
PL 50-149 Wrocław
tel. 071/790-25-82
e-mail: info@bwa.wroc.pl

projekt strony © twożywo

starsza wersja strony