POWRÓT

[EN] 

GALERIA AWANGARDA

AKTUALNOŚCI    ARCHIWUM    O GALERII    KONTAKT    WYKŁADY   


WYPRZEDAŻ

wystawa Wojciecha Gilewicza



wystawa indywidualna w BWA Awangarda we Wrocławiu

15.04 – 15.05.2011
finisaż w trakcie Nocy Muzeów 14 maja 2011 w godz. 18.00-24.00
kurator: Piotr Stasiowski
koordynacja warsztatów edukacyjnych: Joanna Stembalska
realizacja filmu edukacyjnego do wystawy: Telewizja PlePle przy współpracy z Karoliną Vyšata
projekty graficzne: Rafał Sosin

BWA Wrocław, galeria Awangarda
ul. Wita Stwosza 32
50-149 Wrocław
wystawa czynna od wtorku do niedzieli, w godzinach 11.00-18.00

śledź blog wystawy


bez tytułu, 80x200, 2010

W poprzednich projektach Wojciech Gilewicz eksperymentował z realizmem umieszczając swoje radykalnie mimetyczne malarstwo w miejskiej tkance i pozwalając mu w nią wrastać. Jego najnowsza wystawa-proces odwróci tą sytuację. Artysta przeniesie się z malowaniem do witryny galerii. Tworząc obrazy na oczach przechodniów i gości galerii, przez miesiąc będzie odkrywał swój warsztat, a jego obecność w przestrzeni wystawy stanie się jej istotnym performatywnym elementem. Jednocześnie Wojciech Gilewicz zaprasza wszystkich chętnych do podejmowania własnych prób malarskich w ramach wystawy. Publiczność będzie miała możliwość malowania razem z artystą na specjalnie przygotowanych w tym celu płótnach, używając jego narzędzi i farb. Obrazy malowane przez gości pod okiem artysty sygnowane będą nazwiskiem Gilewicza, co nawiązuje do praktyki stosowanej w pracowniach-warsztatach „topowych” artystów światowych. Taka formuła jest również nawiązaniem do licznych, wcześniejszych realizacji tego twórcy w przestrzeniach miejskich, gdy „porzucał" podobrazia w przypadkowych miejscach w oczekiwaniu na to, by miejskie i atmosferyczne warunki oraz oddolna działalność anonimowych osób zapełniała płótna. Proces, który Gilewicz chce przeprowadzić w BWA Wrocław ma odpowiedzieć na pytanie, czy podobna sytuacja, powtórzona w kontekście galerii sztuki zmieni swe znaczenie. Wspólna praca będzie miała charakter niewymuszonego kontaktu z tradycyjnym medium i spontanicznej zachęty do malowania, której zamierzonym efektem będzie stworzenie rodzaju anonimowego palimpsestu zwielokrotnionego twórcy. Za pomocą tego gestu zostanie w pewnym sensie poddana w wątpliwość rola artysty w stwarzaniu swego dzieła i jego moralnej odpowiedzialności za treść płótna.


Bat Yam, kadr wideo, 2009

W innych przestrzeniach galerii znajdą się malarskie projekty kontynuowane i wciąż od kilku lat uzupełniane przez artystę, takie choćby jak wielokrotnie przemalowywany cykl monochromów, zatytułowanych „LTZSP”. Odwołując się do klasyka malarstwa barwnego pola Barnetta Newmana, polski artysta reinterpretuje postulat totalnego otwarcia obrazu oraz wyzwolenia go z ram kompozycji i jakiejkolwiek aranżacji, stojącej w sprzeczności z duchem wolnego wyboru. Praca nad nimi, zapoczątkowana w 2009 roku w Lubelskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, polegała na całkowitym wielokrotnym przemalowywaniu płócien jednolitą barwą. Proces ten ujawniany jest poprzez dokumentację wideo. Sam obraz skrywa jednak wiele warstw nałożonych na siebie, niedostrzegalnych dla widza. Newman często podkreślał społeczny wymiar swojego dzieła, które wolne jest od narzucania mu jakiejkolwiek interpretacji i tworzenia dyskursu; przedstawienia Gilewicza, rozgrywające się w obecności widzów, często bezpośrednio na ulicach miast, nabierają dodatkowego znaczenia w tym samym, społecznym sensie.


Shanghai, kadr wideo, 2008

Na wystawie można będzie zobaczyć również obrazy-repliki przedstawiające tanie, masowo produkowane przedmioty. Realne obiekty ustawione zostaną w relacji do obrazów, przy czym przy płótnach znajdzie się informacja o „rynkowej” cenie pierwowzorów i ich przedstawień. W ten sposób ukazana zostanie paradoksalna sytuacja, gdy reprodukcja, a nie jej realne źródło, ceniona jest w znacznie większym stopniu oraz w jaki sposób obrazy „reprodukujące” rzeczywistość nabierają statusu oryginału zyskując dodatkową, artystyczną wartość.

W formie dokumentacji wideo zostaną pokazane również wybrane projekty realizowane przez Wojciecha Gilewicza w czasie pobytów rezydencyjnych na przestrzeni ostatnich kilku lat. Pracując nad swoimi obrazami w Szanghaju, Iwano-Frankiwsku na Ukrainie, Bat Yam w Izraelu czy Nowym Jorku, artysta w różny sposób zadawał pytania o kondycję współczesnego obrazu i jego relacje z rzeczywistością, której był dedykowany. Realizacje te, mające często charakter efemerycznych działań na ulicach miast z materią malarską uchwycone były kamerą wideo. Tworzone w ten sposób filmy posiadają nie tylko dokumentacyjny charakter, ale stają się obok obrazów pełnoprawnymi pracami.


#2, olej na płótnie, 116,9x152,5, 2006

Wystawa akcentować będzie proces tworzenia, którego puentą stanie się dopiero finisaż, odbywający się w trakcie wrocławskiej Nocy Muzeów. Tytułowa „Wyprzedaż" z jednej strony dotyczyć ma wyprzedaży ideałów romantycznego statusu twórcy, kwestionowania jego roli w creatio ex nihilo. Z drugiej zaś, wyprzedaż traktowana będzie jako odniesienie do masowej, powtarzalnej produkcji, pozbawionej indywidualnych cech i charakteru oryginału. Poprzez zamalowywanie kolejnych warstw płótna, bądź odtwarzanie przypadkowych przedmiotów w medium malarskim kwestie różnicy między oryginałem i reprodukcją zostaną wyróżnione i jeszcze raz przepracowane w czasie po modernistycznej i postmodernistycznej gorączce.

Dodatkową wartością wystawy w BWA Wrocław będzie film dokumentujący proces malarski oraz warsztaty z młodzieżą, który przygotuje Telewizja Edukacyjna Pleple.tv (www.edu.pleple.tv). Premiera tego materiału, zrealizowanego podczas wrocławskich warsztatów wyświetlona zostanie publiczności po raz pierwszy w trakcie finisażu wystawy 14.05.2011. Wykorzystany jako materiał instruktażowy będzie promowany w polskich szkołach na zajęciach plastycznych. Film na nośniku DVD tworzony jest z myślą o niezależnych działaniach edukacyjnych w krajowych instytucjach kultury, które mają przybliżyć w świeży i nowatorski sposób medium malarstwa.

Piotrek Stasiowski


Iwano-Frankwisk, kadr wideo, 2007



sponsor projektu:

artykuły plastyczne



2011-04-10

komentarze do wydarzenia [0]





dodaj komentarz


BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Wita Stwosza 32
PL 50-149 Wrocław
tel. 071/790-25-82
e-mail: info@bwa.wroc.pl

projekt strony © twożywo

starsza wersja strony