POWRÓT

[EN] 

STUDIO

AKTUALNOŚCI    ARCHIWUM    O GALERII    KONTAKT    WIĘCEJ SZTUKI   


SZACHRAJKI ŁOBUZY PASOŻYTY

26.10 o 20.00 w Studio BWA

Szachrajki, łobuzy, pasożyty

zapraszamy do Studio BWA 26 października (środa) o godz. 20.00

Jerzy Kosałka
Cecylia Malik
Arek Pasożyt
Aleka Polis
Jiří Surůvka

Działania, pokazy dokumentacji i prac w Studio BWA w ramach wydarzenia “Szachrajki, łobuzy, pasożyty” skupiają się wokół dyskusyjnej figury artysty - trickstera. Przygotowując otwartą formułę pokazu doszliśmy do wniosku, że budowanie “twardej” wystawy, czy “przeźroczystej” ekspozycji, oscylującej wokół tego problemu jest nie tyle bezcelowe, co wręcz nie na miejscu. Współtworząc artystyczny program instytucji kultury budżetowanej z pieniędzy podatników siłą rzeczy stajemy po “ciemnej stronie mocy”. Instytucja to bodaj najmniej sprzyjające miejsce dla działań wywrotowych twórców, których sztuka ma żywo reagować na społeczne dyskursy. Zamykanie takiej formy aktywności w białej galeryjnej kostce, separowanie jej od naturalnego kontekstu ludzkiej interakcji petryfikuje ją i unieskutecznia. Nawet jeśli Studio nie jest do końca klasyczną, muzealną kostką, to ramy, które stwarza, działając pod egidą miejskiego magistratu, mogą stać się istotnym mentalnym ograniczeniem dla rzeczywistego charakteru działań artystów.

Z jednej strony mamy więc świadomość pewnego konfliktu interesów w zaistniałej materii. Z drugiej jednak, sądzimy, że podejmując finezyjną grę na znaczeniach jakie ten konflikt generuje, będziemy mieli możliwość unaocznić charakter i stopień skomplikowania tego typu relacji.

Do udziału w pokazie zaprosiliśmy naszym zdaniem jednych z najciekawszych twórców podejmujących w ostatnich latach strategie tricksterskie w sztuce. W różny sposób, na bazie odmiennych doświadczeń odnoszą się oni do możliwości prezentacji swojej działalności w Studio BWA. Sytuacja, w której się znaleźli jest w istocie podwójnie ramowana. Po pierwsze poprzez udział w pokazie w instytucji sztuki, po drugie, ze względu na konferencję, której pokaz towarzyszy. “Strategie trickstera w praktyce artysty i kuratora” - międzynarodowa konferencja zorganizowana w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego w dniach 26-27 października 2011 roku będzie okazją do próby analizy tej sytuacji. W tym miejscu chcielibyśmy jednocześnie podziękować Pani Profesor Annie Markowskiej za możliwość współudziału w takiej formie w programie konferencji, jak również artystom za ich twórcze zaangażowanie się w pokazie w Studio BWA.

Patrycja Sikora i Piotr Stasiowski

Informację o konferencji znajdziesz tutaj: Strategie trickstera w praktyce artysty i kuratora


Cecylia Malik, 344 Drzewo, Bukszpan, 03 09 2010, ul. Wadowicka

biogramy:

Jerzy Kosałka
(ur. 1955 Będzin)
Malarz, twórca instalacji i obiektów, performer. Współzałożyciel i aktywny członek legendarnej grupy LuXuS. Jego „Bitwa pod Kobłuckiem” na papierze pakowym z 1986 roku była reprodukowana w podręczniku do języka polskiego III klasy gimnazjum. Autor słynnego logotypu cosał-ca i cosał-ca menthol, nawiązującego do stylistyki popularnego napoju gazowanego. Otrzymał szereg wyróżnień, brał udział w dziesiątkach wystaw indywidualnych i zbiorowych. Ironia, brak ideologicznego zadęcia oraz wysmakowane poczucie humoru tego twórcy przekładają się na jego prace i wystąpienia, balansujące na granicy absurdu, magii i komentarza do aktualnej społeczno – politycznej sytuacji. Jako performer stawiał pomnik Krasnala Ogniomistrza (BWA Awangarda 2008), prezentował polskie kuratorki jako tancerki klubu go-go w Berlinie (Zero Gallery, 2008), zamieniał coca colę w wino (BWA Awangarda 2010). W ramach „Szachrajek, łobuzów i pasożytów”wystąpi w prestidigitatorskim duecie z Jiřím Surůvką.

Cecylia Malik (ur. 1975 Kraków)
Malarka, fotografka, performerka. Od 2007 roku wraz z Rozalią Malik tworzy zespół Negradonna. Współprowadzi Mały Klub Bunkra Sztuki. W 2009 roku zaprzyjaźniła się z bezdomnym Panem Janem, który zajmował nielegalnie domek działkowy niedaleko jej zamieszkania. W ogródku zorganizowała wernisaż swoich prac, a rok później, gdy Jan zmarł urządziła w tym samym miejscu koncert poświęcony jego pamięci. Od 25 września 2009 codziennie, przez okres jednego roku wspinała się na różne drzewa. Działanie inspirowane było książką „Baron Drzewołaz” Italo Calvino. W 2011 razem z Kolektywem Modraszek zorganizowała serię manifestacji w obronie krakowskiego Zakrzówka. Dzięki wspólnej akcji udało się udaremnić budowlane plany developera w tym miejscu, które służy jako miejsce wypoczynku i rekreacji wielu krakowian. Działania Malik odnoszą się do konkretnych sytuacji życiowych, z którymi ma do czynienia i polegają na aktywizacji lokalnych środowisk w celu ochrony jej partykularnych interesów.

Arek Pasożyt
Malarz, fotograf, performer. Aktualny lider i współzałożyciel Grubej Najgorszej, działającej od 2006 roku nieformalnej, kontestującej układy galeryjno – kuratorskie grupy, skupiającej w swoich szeregach debiutujących twórców podejmujących krytykę instytucjonalną. W 2010 roku w ramach działania „Pasożyt” w toruńskim CSW powołana została Bojówka, której zadaniem było uprawianie miękkiej dywersji i sabotażu w trakcie wernisaży wystaw. Bojówka składała się z ochotników nie zajmujących się sztuką na co dzień. Do indywidualnych działań Arka Pasożyta należały między innymi akcje kopiowania obrazów słynnych malarzy (Lucjan Freud, Gerhard Richter, Luc Tuymans, Damien Hirst, ...) w ramach cyklu „Malarstwo pasożytnicze” z lat 2010 -2011. W 2010 roku powstał „Manifest pasożytniczy”, określający ideologię działań artysty-pasożyta. W jego myśl, od ponad roku Arek Pasożyt „squotuje” galerie sztuki w różnych miastach zamieniając je w miejsca swego zamieszkania i żywicieli jednocześnie. Mieszkając przez miesiąc w Studio BWA Arek przeprowadza akcję „Casting na Samicę Pasożyta”, której celem jest próba dalszej reprodukcji powyższej idei funkcjonowania w środowisku sztuki.

Aleka Polis (ur. 1974, Katowice)
Autorka prac wideo, animacji komputerowych, fotografii. Od 2004 roku, z Ewą Majewską tworzy filmy dokumentalne jako Syreny TV. Jej indywidualna twórczość osadza się w krytycznym przepracowaniu kategorii genderowych i ich politycznych uwikłań. Jedna z jej najbardziej znanych prac – tryptyk wideo „Bestiarium podświadomości” (2003-2004) analizowana jest najczęściej w kontekście abjectu Julii Kristevy i odnosi się do lęków wiązanych z kobiecą cielesnością. Inna jej praca - „Wartopia” (2005-2006) polegała na odtworzeniu w formie wizualizacji i grafik komputerowych dwóch niezrealizowanych totalitarnych projektów (hitlerowskiego i stalinowskiego) całkowitej przebudowy Warszawy. Współpracuje z portalem dedykowanym sztuce współczesnej Obieg.pl, gdzie zamieszcza relacje wideo z imprez kulturalnych jako obieg.tv. W 2010 roku Aleka Polis po raz pierwszy zaprezentowała swoją pracę „Trickster”, który będzie można również zobaczyć w Studio BWA.

Jiří Surůvka (ur. 1961 Ostrawa)
Malarz, twórca instalacji i obiektów, performer. Wykładowca na Katedrze Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Ostrawie. W 1984 stworzył grupę muzyczną Up to the Mines. W drugiej połowie lat 80. wraz z kuzynem Petrem Lysáčkem występowali jako performerzy na festiwalach rockowych. W 1992 roku przystąpił do grupy muzyczno - kabaretowej The Lozinski Support Band, a od 1994 do 1997 organizował co roku Festiwal Sztuki Akcji Malamut w Ostrawie. Od 1998 wraz z przyjaciółmi tworzy kabaret „Powrót Mistrzów Rozrywki” („Návrat mistrů zábavy”). W 2001 roku reprezentował Czechy na Biennale w Wenecji. W Studio BWA wystąpi w duecie z Jerzym Kosałką.

2011-10-07

komentarze do wydarzenia [0]





dodaj komentarz


BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Wita Stwosza 32
PL 50-149 Wrocław
tel. 071/790-25-82
e-mail: info@bwa.wroc.pl

projekt strony © twożywo

starsza wersja strony