POWRÓT

[EN] 

GALERIA SZKŁA I CERAMIKI

AKTUALNOŚCI    ARCHIWUM    O GALERII    KONTAKT    ARTYŚCI   


Cztery Strony Szkła

Marta Sienkiewicz, Alison Kinnaird, Maciej Zaborski i Grzegorz Staniszewski



otwarcie: 22 marca 2012, czwartek godzina 18.00
czas trwania: 22.03.2012 – 14.04.2012
Galeria Szkła i Ceramiki
wstęp wolny

"Szkło jako medium wypowiedzi artystycznej jest materiałem wyjątkowym. W monolitycznej bryle wydaje się być twarde i niewzruszone, pocięte na pryzmaty lub cienkie ta…fle staje się kruche i nierealne. I pomimo tego, że sięga po nie wielu artystów, ciągle wydaje się tajemnicze... Cztery z jego wielu wcieleń pokazuje wystawa, w której udział biorą: Marta Sienkiewicz, Alison Kinnaird, Maciej Zaborski i Grzegorz Staniszewski. Tytuł wystawy brzmi jak zapowiedź podróży, do której zapraszają artyści. Prowadzić ona będzie przez dwa wymiary: €fizyczny – dostępny percepcji wzrokowej i emocjonalny, otwierany przez kontakt z dziełem sztuki.(...)

Marta Sienkiewicz tworzy liryczne, retrospektywne obrazy, utrwalone w technice witrażu. Inspiracją dla nich są zazwyczaj widziane wcześniej pejzaże, które artystka syntetyzuje do plam lokalnego koloru ujętego ołowianą taśmą.(...)





Alison Kinnaird tworzy obrazy oparte na rozbudowanej narracji, niosące silny ładunek emocji. Kreuje je wykorzystując tafl…e i bryły bezbarwnego szkła, które graweruje, układa w warstwy lub przestrzenne struktury, dodatkowo rozjaśniając sztucznym, ledowym światłem. Jej szklane obiekty mają zazwyczaj zamkniętą formę, podczas gdy grawerowane na nich sceny wydają się być potencjalnie kontynuowane. Tematów do twórczego opracowania dostarcza artystce świat, w którym żyje.(...)





Maciej Zaborski, podobnie jak Alison Kinnaird, wykorzystuje szkło i grawerkę do wizualizowania swojej artystycznej wypowiedzi. Trudno jednak, poza technicznym aspektem, doszukać się w ich twórczości jakichkolwiek podobieństw, zarówno w zakresie formy, jak i tematu. Prace Zaborskiego skłonni jesteśmy odczytywać właśnie jako subtelne, zmysłowe erotyki, opowieści o cielesności, o zamknięciu w mikrokosmosie ciała, które staje się więzieniem, będąc jednocześnie nieprzebranie bogatym światem.(...)





Odmiennie niż Maciej Zaborski, Grzegorz Staniszewski przekonuje swymi pracami, że szkło to materiał nacechowany właściwościami €fizycznymi: masą, przejrzystością, kolorem. To na tych wartościach opiera on własną koncepcję budowania formy. Unikatowy kształt każdej z prac artysta uzyskuje wylewając roztopioną, szklaną masę do wcześniej przygotowanych form. Po wyjęciu z pieca szkło poddawane jest dalszej obróbce: szlifowaniu i polerowaniu, które nadaje fragmentom gładkość lustra zdolnego chwytać i przekazywać świetlne re…fleksy, tworzyć odbicia i załamania obrazu. Szklane obiekty Grzegorza Staniszewskiego nie są jednak jedynie efektem poszukiwań formalnych. Towarzyszy im bowiem anegdota, sugestia interpretacyjna określona tytułem pracy, który przenosi widza w drugą, równie ważną warstwę każdej z prac.(...)





Ta intelektualna i zmysłowa przyjemność, wynikająca z kontaktu ze szkłem poddanym artystycznemu przetworzeniu, jest niewątpliwie łącznikiem scalającym te cztery odmienne, szklane światy".

Fragment tekstu do katalogu: Dorota Miłkowska

2012-03-13

komentarze do wydarzenia [0]





dodaj komentarz


BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Wita Stwosza 32
PL 50-149 Wrocław
tel. 071/790-25-82
e-mail: info@bwa.wroc.pl

projekt strony © twożywo

starsza wersja strony