POWRÓT

[EN] 

EKSPORT

AKTUALNOŚCI    ARCHIWUM    KONTAKT   


SKÓRA

wystawa fotografii w Lille


zdjęcie Krzysztof Solarewicz

SKÓRA
wystawa fotografii w Lille

Artyści: Agata Kalinowska, Arnau Vidal Cascalló, Filip Zawada, Justyna Fedec, Kaśka Bogacz, Karolina Zajączkowska, Kamil Graliński, Krzysztof Solarewicz, Lena Dobrowolska, Łukasz Rusznica, Marta Gniewkowska, Monika Kotecka / Karolina Poryzała, Olaf Brzeski, Kama Sokolnicka

wernisaż: 4.10.2013, piątek, godz. 18.30
Maison de la Photographie, Lille, Francja
4.10.-31.10.2013, wstęp wolny

Kuratorzy: Łukasz Rusznica, Anna Mituś

Skóra to wyjątkowa powierzchnia usytuowana na styku wnętrza z zewnętrzem, powłoka ograniczająca ciało a zarazem czyniąca je widzialnym. Największy organ ciała, odgrywający u większości żywych organizmów kluczową rolę w regulacji ustrojowego metabolizmu komunikacyjnego. Jej biologiczne funkcje wyznaczają niepokojącą granicę, której przerwania się obawiamy i za razem go pragniemy. Granicę tego co akceptowalne i tego co jest skandalem realności, różnicę pomiędzy bezpieczną formą i horrorem rozlanej dezintegracji i choroby. W przestrzeni subtelnych relacji społecznych i intymnych skóra wyznacza graniczny punkt transgresji, manifestujący się w cielesnych praktykach od religijnych umartwień przez BDSM po idealnie dostosowany do naszych pragnień komputerowy interfejs. W języku polskim skóra oznacza zarówno autentyczną część naszego ciała jak i coś cudzego co na nią przywdziewamy.
Prace artystów zaprezentowanych na wystawie łączy temat skóry, za każdym razem innej, silnie powiązanej z emocjami, zależnej od jednostkowych doświadczeń. Nadwrażliwość z jaką zmagają się autorzy zdjęć, jest widoczna na poziomie tworzonych przez nich prac. Cienka skóra określa ich bycie wobec rzeczywistości.
Skóra na zdjęciach jest nadwrażliwa, podatna na zranienia, napięta i sztuczna. Podobnie jak ukazane relacje między bliskimi ludźmi. Nie są to jedynie więzi w pozytywnym sensie, związki te są ryzykowne, zachłanne, delikatne i toksyczne.
Artyści kierują obiektyw na osobę, zarówno jej podmiotowość i tożsamość jak i to co na nią się nakłada - rodzinę, bliskich, dom, relacje. Intymna przestrzeń rodzinnego albumu ulega jednak degradacji i przeskalowaniu, a portret własnej osoby pozbawiony jest spójności, obsesyjnie ukazując swoje niedostatki i braki.
Skóra przedstawia środowisko młodych fotografików, które wyłoniło się z sieci towarzyskich i przyjacielskich relacji w kręgu wrocławskiego Ośrodka Postaw Twórczych. Estetykę ich prac nawiązującą do „nowego brutalizmu”, charakteryzuje wyprzedzający znaczenie słów, intuicyjnie tworzony język obrazu - fragmentaryczny, pusty, rekreujący moment fizycznej obecności autora i fotografowanego obiektu. Estetyka jaką operują autorzy fotografii ma związek z autentycznością rejestrowanych zdarzeń oraz z formułą pracy, w której wyczucie odpowiedniego momentu rozstrzyga o powodzeniu ugodzenia w pożądany cel. Robienie zdjęć jest jak strzał z łuku. Moment puszczenia strzały w cięciwie musi poprzedzać wyjątkowy stan umysłowego skupienia, pustki myśli.



Krzysztof Solarewicz (ur. 1979)
Jest autorem cyklu fotograficznego Bez miłości (realizowanego w latach 2005-2009) oraz książki Przedostatni Stan Skupienia (OPT, 2009). W 2010 roku opublikował książkę artystyczną pt. Kieszonkowy Atlas Zwierząt, prezentowaną w ramach wystawy Niektórzy myślą, że jesteśmy brzydcy, w Studio BWA we Wrocławiu. Brał również udział w wystawach Dzika Banda (2010, Magazyn Praga, Warszawa), Biologia, Fizyka, Chemia (2010, Dizajn BWA Wrocław). Krzysztof Solarewicz nie ma ulubionych tematów fotograficznych. W fotografii nie interesuje go rejestracja chwili.

Marta Gniewkowska (ur.1976)
Polonistka i pedagog specjalny. Ukończyła kurs fotograficzny w Ośrodku Postaw Twórczych. Autorka książki fotograficznej „16:12” ; jej prace wystawiane były w Klubie Firlej, w kawiarni La Madalene we Wrocławiu. Brała udział w projekcie organizowanym przez Ośrodek Postaw Twórczych we współpracy z Instytutem Studiów Fotograficznych z Katalonii. Publikuje swoje zdjęcia w galerii internetowej halogenki.com. Fotografuje siebie i przestrzeń wokół siebie. Interesuje ją nieoczywiste piękno, rysy i niedopowiedzenia.

Filip Zawada (ur.1975)
Autor albumu fotograficznego Drewniane gody. Publikował w Machinie, Przekroju, Gazecie Wyborczej, Playboyu, Lampie i Iskrze Bożej. Kurator wystawy Fenomenalne powierzchnie tnące w BWA Wrocław. O prezentowanym cyklu Nieważkość pisze: Zajmuję się fotografowaniem własnej rodziny. W fotografii najbardziej interesujące jest to, że niczego od nas nie wymaga i w związku z tym fotograf nie jest jej niczemu winien. Wszystkie fotografie w prezentowanym przeze mnie zestawie zostały wykonane telefonem ponieważ aparat staje się niepotrzebnym balastem i nie można z niego zadzwonić.

Agata Kalinowska (ur.1984)
W fotografii interesują ją ludzie, szczególnie osobiste historie bliskich osób, esencja życia rozpoznawana gdzieś między lękami, zabawą i miłością. Ludzie myślą, że pożądają rzeczy pięknych, ale to nieprawda. Najsilniejsze pragnienie zahacza o szczegóły, które na początku wydają się ohydne, a jednak nie możesz przestać o nich myśleć. Niedoskonałości to linie papilarne pożądania, bo opowiadają historie bliskie śmierci.

Karolina Poryzała (ur.1978)
Ukończyła Wyższą Szkołę Filmową w Łodzi na Wydziale Fotografia. Uczestniczyła w wystawach Z łodzi na złotą, serii wystaw Miesiąca Fotografii w Łodzi. Publikowała w W Pozytywie, w die Bluehn i Stern.

Monika Kotecka (1981)
Jest autorką zdjęć do etiud fabularnych i dokumentalnych pokazywanych na festiwalach polskich i zagranicznych. Przygotowuje się do debiutu fabularnego. Ukończyła PWSFTviT w Łodzi na wydziale Operatorskim i Realizacyjnym. Wcześniej zajmowała się fotografią (ukończyła kurs fotografii artystycznej w Ośrodku Postaw Twórczych). Od 2010 roku tworzy z Karoliną Poryzałą kolektyw KURkOt. Realizowała projekcje video do spektakli teatralnych m.in dla Teatru Lalek we Wrocławiu, Teatru Nowego w Łodzi dla Teatru Matt w Lublinie.

Nawiązujący do stylistyki fotografii modowej projekt "Make your own Steve", który zrealizowały Karolina Pozyrała i Monika Kotecka inspirowany jest grą Minecraft, w trakcie której gracz wciela się w Steve'a. Postać nie nazywa się tak oficjalnie, jednak takie imię przyjęło się w społeczności graczy. Skins - "skórki" to zewnętrzne powłoki postaci, które nadają jej osobisty charakter dopasowany do fantazji użytkownika.

Justyna Fedec (ur. 1982)
Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu na Wydziale Grafiki oraz Accademia di belle Arti di Brera w Mediolanie. Współpracuje z projektantami mody oraz designerami sztuki użytkowej. Realizuje sesje fotograficzne na potrzeby publikacji katalogowych, autorskich portfolio, a także reportaży z modowych backstage’ów. Na wystawie prezentuje cykl Łaknąć (nazwa pochodzi od tytułu dramatu Sarah Kane Crave). Seria fotografii inspirowana dramatem Sarah Kane, rozlicza i zamyka pewien czas, należący do artystki i bliskich jej osób zapamiętanych na zdjęciach.

Arnau Vidal Cascalló
Zaprezentowane zdjęcia pokazują chwile, które artysta dzieli ze swoją cierpiącą od kilku lat na chorobę skóry partnerką. Cykl ten wyróżnia się na tle innych projektów artysty. Kryteria estetyczne ustępują w nim miejsca emocjom a fotograf rejestruje trudne chwile bólu i bezsilności. Fotografie są próbą poradzenia sobie z intensywnością uczuć, stanowiąc formę egzorcyzmu.

Kamil Graliński (ur. 1989)
Zdjęcia debiutującego na wystawie Gralińskiego ukazują skórę otartą, słabą. Artysta fotografuje “krótką historię o przenikaniu głęboko schowanych osobistych doświadczeń, rozgrywających się gdzieś obok wszystkich, zamkniętych w hermetycznej przestrzeni, najbliższych doświadczeń. Tych samych, które pojawiają się jak czerwony rumień na ciele, skupiający w sobie grube warstwy niepewności i niepokoju wywołującego spięcie.”

Karolina Zajączkowska (ur. 1990)
Zdjęcia które oglądamy są próbą sportretowania relacji córki z matką zamkniętych w 25 metrach kwadratowych od 23 lat. Obrazują nie tyle samą relację czy jej brak, a niemożność wynikającą z opowiadania o niej. Pod estetycznym obrazkiem zarazem fałszują i uwypuklają skrupulatnie ukrywany przed światem zewnętrznym chaos, brak zrozumienia i toksyczność zależności, jednocześnie podkreślając bezwarunkową, absurdalną miłość.

Kaśka Bogacz (ur. 1985)
barmanka; studentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim, kursantka fotografii w Ośrodku Postaw Twórczych we Wrocławiu; publikuje swoje prace w internetowej galerii halogenki.com; zainteresowana w szczególności fotografią reportażową oraz portretowaniem człowieka w jego codzienności. Autorka w swojej pracy ukazuje swoje najbliższe otoczenie zdominowane przez kobiety niezłomne. Dzięki bliskości, która je łączy nie ma dla nich tematów tabu. Pomimo, że chcą one uniknąć samotności, pozostają nieufne w relacjach z mężczyznami. Doświadczenie upewniło je, że to jedyna rzeczą, na którą mogą liczyć.

Lena Dobrowolska (ur. 1985)
Studiuje w pracowni intermediów na Krakowskim ASP, wcześniej ukończyła fotografię na University College Falmouth, United Kingdom. Swoje zdjęcia wystawiała m.in. : w galerii Czułość (Warszawa), Eddie and the Eagle Museum (Amsterdam), Galerie Huit (Arles), Contemporary Art Center, Klaipeda.

Łukasz Rusznica (ur. 1980)
Ukończył kulturoznawstwo na Uniwersytecie Wrocławskim. Pracuje jako nauczyciel fotografii w Ośrodku Postaw Twórczych. Jego fotografie prezentowane były na wielu wystawach, m.in. Publish yourself (Mica Moca, Berlin, Niemcy, 2011), Publish yourself (Gallery Czułość, Warszawa, 2011), Some people think we’re nasty (Studio BWA Wrocław, 2010), Wild Bunch (Magazyn Praga, Warszawa, Poland, 2010) i Biology Chemistry Physics (Dizajn BWA Wrocław, 2010) oraz publikowane w magazynie BIURO i Machinie. Jest autorem książek fotograficznych Najważniejszego i tak wam nie powiem (2012), Near, Infra | 2011 i Smog (2010)

Kama Sokolnicka (ur. 1979)
Dyplom na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Używa szerokiego zakresu technik i strategii medialnych, od rysunku do instalacji video i site-specific. W swoich pracach koncentruje się głównie na obrazie jako funkcji pamięci i fenomenie horror vacui a także na konstrukcji współczesnego podmiotu w relacji do biografii, przestrzeni i różnych rodzajów historii zdeformowanych przez emocje. Interesują ją pojęcia ambiwalencji i rozczarowania, często połączone ze specyfiką danego miejsca czy terytorium. Na wystawie prezentuje obiekt zrealizowany w cyklu Jet Lag podczas trwającego właśnie pobytu rezydencyjnego w La Malterie, w Lille.

2013-09-19

komentarze do wydarzenia [0]





dodaj komentarz


BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Wita Stwosza 32
PL 50-149 Wrocław
tel. 071/790-25-82
e-mail: info@bwa.wroc.pl

projekt strony © twożywo

starsza wersja strony