POWRÓT

[EN] 

GALERIA AWANGARDA

AKTUALNOŚCI    ARCHIWUM    O GALERII    KONTAKT    WYKŁADY   


Velodream

wystawa sztuki rowerowej w ramach OUT OF STH



Velodream

w ramach 4. Międzynarodowego Biennale Sztuki Zewnętrznej
OUT OF STH
30 maja - 31 sierpnia 2014

Galeria Awangarda – BWA Wrocław
ul. Wita Stwosza 32, Wrocław

wernisaż wystawy na otwarciu Biennale:
30 maja 2014, godz. 19:00


Artyści: BIG – Bjarke Ingels Group (Dania), NL Architects (Holandia), Martin Angelov (Bułgaria), Raphaël Zarka & Vincent Lamouroux (Francja), Renaud Auguste-Dormeuil (Francja), PIDO/PAO (Chiny), Gavin Turk (Wielka Brytania), Ben Wilson (Wielka Brytania), Ugo Gattoni (Francja), Thomas Yang (Singapur), Chris Gilmour (Wielka Brytania), Folke Köbberling & Martin Kaltwasser (Niemcy), Michel de Broin (Kanada), Yann Toma (Francja), AKAY / Karl Adam Warrol (Szwecja), Fredrik Eriksson (Szwecja), Simone Jones (Kanada), Iván Navarro (Chile), Romain Bourdieux & Thomas Pomarelle (Francja), Satoshi Minakawa (Japonia), Light Up (Francja), Luca Battiston (Włochy), COGOO (Japonia), Katie Callan (USA), Thomas Edison (USA).

Wystawa VELODREAM - przygotowana przez Stowarzyszenie KRAFT

Głównym wydarzeniem tegorocznej edycji Międzynarodowego Biennale Sztuki Zewnętrznej OUT OF STH jest Velodream - wystawa przygotowana na zaproszenie BWA Wrocław przez stowarzyszenie KRAFT (Lille, Francja). Jej tematem jest rower - symbol wolności, emancypacji i postępu ludzkości, który od początku swojej historii wyzwala pozytywną energię i emocje. Dlatego też wystawa Velodream inspiruje się rowerem nie w kontekście sportu, lecz w jego wymiarze społecznym, nawiązując do takich pojęć i zjawisk jak różnorodność, gromadzenie się, spontaniczna kreatywność, projektowanie typu „zrób to sam”, a także do miejskiego krajobrazu i ekologicznego sposobu przemieszczania się.


Chris Gilmour (Wielka Brytania), Bike (motor assist) [Rower (z motorkiem)], 2010, rzeźba wykonana z tektury

Wystawa Velodream prezentuje współczesne dzieła sztuki stworzone przez artystów z całego świata, wykonane w różnych mediach i technikach. Prace te - zaangażowane, poetyckie, wizjonerskie i żartobliwe – celebrują jazdę na rowerze samą w sobie, ale także ponownie przyglądają się miastu pod kątem tego zjawiska. To, co dotychczas kojarzyło się z  wyczynowym sportem i rekreacją, przejmuje rządy w mieście! Zamiast miasta, w którym jest welodrom, wyobraźmy sobie miasto, które jest welodromem…

Musimy rozszerzyć obecne pojmowanie kultury rowerowej. Rower to już nie tylko wypoczynek, rozrywka czy sport wyczynowy. Współcześnie rower przeobraża przestrzeń miejską stając się siłą napędzającą różnorodność, odrodzenie, dynamizm i kreatywność. Rowerzyści, artyści, urbaniści i designerzy (a czasem wszyscy jednocześnie) wrzucają wyższy bieg by dotrzeć dalej, widzieć więcej…


Folke Köbberling & Martin Kaltwasser (Niemcy), Cars into bicycles (Rowery z samochodu), 2010, instalacje

To właśnie ten twórczy impuls chcielibyśmy przekazać za pośrednictwem naszej wystawy - impuls promujący społeczeństwo bardziej przyjazne środowisku, zrównoważony rozwój miasta i dostosowanie przestrzeni do potrzeb jego mieszkańców, którzy sami dokonują tych zmian.

Wystawa Velodream jest współorganizowane przez stowarzyszenie KRAFT, Lille (Francja) i kuratorowana przez Blandine Roselle i Sarah Cnudde.

www.kraftxpo.blogspot.fr

Thomas Yang (Singapur), Cityscape (Krajobraz miasta), 2012, litografia ˆ(c)100copies


COGOO (Japonia), Turntable rider (Cyklista adapter), 2012, wideo

O wystawie od kuratorki

Początkowo uważany za rozrywkę zarezerwowaną dla burżuazji, rower zyskał popularność jako sport na przełomie XIX i XX wieku. Po wyemancypowaniu się kobiet i młodzieży stał się narzędziem umożliwiającym ruchliwość społeczną - dzięki udziałowi w wyścigach, zarówno torowych jak i szosowych, robotnicy mieli szansę na zdobywanie nagród, zyskanie sławy i szacunku. Pod koniec XIX wieku welodromy cieszyły się już wielką popularnością w europejskich i amerykańskich miastach, będąc centralnym punktem imprez goszczących osobistości tamtych czasów. Począwszy od wczesnych lat XX wieku rower stał się dla klas niższych zarówno środkiem codziennego transportu, jak i sposobem na wakacyjny wypoczynek. Rowery były już wtedy dostępne wszędzie i dla każdego.


Romain Bourdieux & Thomas Pomarelle (Francja), Cyclemon, 2013, grafika

W latach 60. rowery ustąpiły popularności samochodom. Był to efekt działań władz amerykańskich, które intensywnie promowały przemysł samochodowy chcąc w ten sposób wspomóc rozwój przemysłowy kraju. Mimo to w tym samym czasie tworzą się ruchy społeczne takie jak Vélorution, Critical Mass czy Naked Bicycle Races, zachęcające do jazdy na rowerze oraz troski o środowisko. Kiedy ruchy te doszły do głosu, dały początek miastom przyjaznym rowerzystom, takim jak Kopenhaga czy Montreal, które dziś stanowią wzór organizacji miejskiej mobilności. Współcześnie rowery znalazły uznanie w większych miastach na całym świecie. Lokalne władze wspierają ten ruch świadome istotnej roli, którą te pełnią w procesie zdrowego i zrównoważonego rozwoju miast. Dzisiejsi cykliści (czy są to kolarze, zwykli użytkownicy, artyści, architekci, dizajnerzy czy aktywiści) bronią tej globalnej wizji miasta - bardziej zielonego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska.

Nie dziwi fakt, że wielu artystów aktywnie angażuje się w ten ruch. Od momentu wynalezienia roweru, artyści utrwalali go w swoich pracach, dając świadectwo zmieniającym się czasom poprzez ukazanie powstania nowego sposobu spędzania wolnego czasu. Potem uczestniczyli w demokratyzacji i popularyzacji roweru tworząc plakaty reklamowe produkujących je zakładów, by w końcu uczynić z niego symbol ruchu i wolności.


Luca Battiston (Włochy), Godziella, 2012, rowerowy Sound System

Prace włączone do wystawy Velodream odzwierciedlają ten bliski i trwały związek między sztuką i rowerem, ukazując go jako czynnik wyzwolenia i postępu ludzkości. Ten samorzutny i aktywny duch (choć nie utopijny, nawet jeśli wzbogacony o wizjonerskie, idealistyczne i wymyślne obrazy) materializuje się w koncepcyjnych lub funkcjonalnych dziełach zarówno znanych artystów, jak i spontanicznych pracach młodych, kreatywnych ludzi. Twórczość ta odzwierciedla pozytywny i konieczny dynamizm, który być może pomoże położyć fundamenty pod nową wizję miast przyszłości.

kuratorka: Blandine Roselle


NL Architects (Holandia), Bicycle club (Klub rowerowy), 2012, wizualizacja


PIDO/PAO (Chiny), Tricycle house and tricycle garden (Trójkołowy dom i trójkołowy ogród), 2012


Ugo Gattoni (Francja), Bicycle (Rower), 2012, rysunek, komisja: London Museum


Satoshi Minakawa (Japonia), Dekochari, 2009, seria fotograficzna

2014-08-09

komentarze do wydarzenia [0]





dodaj komentarz


BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Wita Stwosza 32
PL 50-149 Wrocław
tel. 071/790-25-82
e-mail: info@bwa.wroc.pl

projekt strony © twożywo

starsza wersja strony