Cała Polska

Cała Polska.
Wyprawa do źródeł sztuki (nieinstytucjonalne przestrzenie sztuki w Polsce)

13.12–1.03.2019
wernisaż: 13.12.2019, piątek, godz. 19.00

galeria BWA Wrocław Główny
antresola na Dworcu PKP
ul. Piłsudskiego 105


Galeria Czynna

Zapraszamy do galerii BWA Wrocław Główny na wystawę, która powstała z rozmów telefonicznych, licznych spotkań w małych mieszkaniach, ogrodach, placach budowy i innych miejscach wszędzie tam, gdzie dziś bije serce polskiej sztuki.

Tematem ostatniej w tym roku wystawy w BWA Wrocław jest sztuka powstająca w obszarze prywatnym, indywidualnym, wynikająca z osobistych inspiracji, poza obiegiem instytucji i publicznych mechanizmów wspierania kultury. W latach 70. i 80. sfera ta określana była mianem „kontrkultury”, dekadę później znana jako „alternatywa”. Sztuka jako zjawisko żywe – i wcześniej, i później – znajdowała sposoby i przestrzenie, które pozwalały jej skutecznie dokonywać korekty kultury głównego nurtu.

Jan Baszak, Szczur, królik, pies, człowiek, koń i pokój

Dziś znów instytucje sztuki współczesnej dotyka kryzys zaufania, zarzut elitaryzmu, albo wręcz przeciwnie, uwikłania w mechanizmy kultury masowej – opowiada kuratorka wystawy Anna Mituś. – Rządząc się ekonomią spektaklu, instytucje coraz częściej wymieniają na frekwencję, wylansowane medialnie nazwiska. Oddalają się przez to od prawdziwie krytycznego potencjału twórczości, który dziś przenosi się do prywatnych instytucji intymnych, galerii prowadzonych przez artystów i kuratorskich freelancerów po godzinach. Ostatni tak poważny kryzys zaufania do mainstreamu i płynącej ze sfery publicznej wiedzy medialnej miał miejsce w stanie wojennym. Kuratorzy, krytycy i badacze wyruszyli wtedy w teren na, nazwane tak później na fali duchowego uniesienia, „pielgrzymki”. Wizytowali polecone im pracownie i wydziały Akademii Sztuk Pięknych w różnych miastach, by zaobserwować to, co mogłoby zostać ocenzurowane w docierającym do nich przekazie.

Maciej Cholewa, Płacząca furtka

Sytuacja obserwacji sztuki to dziś w znacznej mierze obserwacja jej medialnego obrazu. Wszak, jak pokazują badania, tylko kilka procent osób uważających się za uczestników kultury odwiedza jakieś galerie, studia bądź artystów osobiście. Dotyczy to nawet kuratorów, którzy również zawierzyć muszą swojej intuicji, rzutkości, zasobności budżetu podróżnego i sieci kontaktów, naznaczonej charakterystyczną dla tego środowiska koopetycją (czyli mieszanką współpracy i współzawodnictwa). Stąd pomysł zrekonstruowania pozornie anachronicznych z dzisiejszego punktu widzenia sposobów i narzędzi rozpoznania najbardziej aktywnych obszarów i środowisk twórczych, bez ścisłego rozróżnienia na dyscypliny i gatunki uprawianej sztuki.

Wystawa Cała Polska to efekt rozmów telefonicznych, spotkań w małych mieszkaniach, ogrodach, a nawet placach budowy, w których – jak podkreśla kuratorka – bije serce polskiej sztuki.  Czy obraz, który powstał, jest nowy i inny od tego, który świetnie znamy? Anna Mituś zachęca: Sprawdźmy, jak wypadłoby porównanie tego, co wiemy „z mediów”, „z sieci” i z instytucjonalnych przekazów, z tym, co dane w bezpośredniej praktyce społecznej, spotkaniu, rozmowie, naocznym kontakcie. Wyruszmy w Polskę i zobaczmy na własne oczy. I chociaż tytuł wystawy Cała Polska prowokuje, to jest pozbawiony rzeczywistych aspiracji. Wskazując na rozległość obszaru, którego nie może w rzeczywistości objąć żadna wystawa, rekomenduje śmiałe, rozproszone, a przede wszystkim zdecentralizowane spojrzenie.

O17, Wystawa Koleżanki

Ekspozycji towarzyszy książka Maryny Tomaszewskiej pt. Kuratorzy. Jest ona próbą zdefiniowania, kim są ci mityczni promotorzy sztuki, jej pierwsi odbiorcy, często traktowani z rezerwą przez samych artystów, rzadko dostrzegani przez masowych odbiorców sztuki. Publikacja stanowi humorystyczny kontrapunkt do wystawy, w której władza kuratora została w znacznym stopniu zawieszona. Projekt Tomaszewskiej kwestionuje więc pozorny elitaryzm zawodu kuratora i otwiera przestrzeń dla dyskusji na temat statusu i potrzeby sprawowania tej funkcji dzisiaj.

Uczestnicy: 9/10 (Jakub Borkowicz i zaproszeni artyści: Ula Lucinska i Michał Knychaus, czyli Inside Job), Jan BaszakPiotr Bruch, Centrum Centrum (Łukasz Jastrubczak i Małgorzata Mazur), Maciej Cholewa, CSW Wiewiórka (Cecylia Malik i Bartolomeo Koczenasz), DOMIE (Katarzyna Wojtczak i Martyna Miller), Elementarz dla mieszkańców miast (Arkadiusz Półtorak, Martyna Nowicka i zaproszeni artyści: Mikołaj Małek i Leona Jacewska), Galeria Czynna (Łukasz Ogórek, Marcin Polak, Tomasz Załuski i zaproszony artysta: Paweł Kowzan), galeria Komputer (Łukasz Radziszewski i Szymon Kaniewski i zaproszony artysta: Bartosz Zaskórski), Galeria Śmierć Frajerom (Nikodem Baiser, Dominik Jałowiński, Jakub Gliński), Groszowe sprawy (Maja Demska, Alicja Wysocka), Jak zapomnieć (Karolina Jarzębak, Tomek Nowak i zaproszony artysta: Arek Dec), JEST (Agata Lankamer, Iza Opiełka, Magdalena Kanawka, Krzysztof Latarowski, Piotr Bzdęga), Kalektar.org (Sergey Shabohin), Latarnia Górska (Konrad Brynda, Piotr Bujas, Paweł Krzaczkowski, Katarzyna Szumska), Kasper Lecnim i Irmina Rusicka, Łęctwo (Przemek Sowiński i zaproszeni artyści: Grzegorz Bożek, Agnieszka Grodzińska, Paweł Marcinek, Przemysław Piniak, Zuza Piekoszewska, Paweł Szostak), Paweł MatyszewskiObrońców Stalingradu 17 (Obrońcy i zaproszeni artyści: Rafał Pietrusewicz/Rufus, Iga Świeściak, Grażyna Monika Olszewska), ODIO (Aleksandra Ozimek), Post BrothersPotencja (Karolina Jabłońska, Tomasz Kręcicki, Cyryl Polaczek), Pracownia Portretu (Katarzyna Stańczak, Maciej Łuczak i zaproszony artysta: Jakob Forster), Marek RachwalikIza TarasewiczŻurnal Zin (Emilia Bocianowska, Nico Carmandaye, Anna Maria Koronkiewicz)

kuratorka: Anna Mituś
projekty graficzne: Mateusz Zieleniewski
projekt znaku Cała Polska: Stach Szumski


Program wydarzeń

piątek, 13.12.2019, godz. 19.00
Wernisaż wystawy oraz peformansy:

godz. 19.00 Maja Demska (Galerii Groszowe Sprawy) Handlowanie pańską skórką (performans będzie trwał przez cały wieczór)
godz. 19.30 Pop-up showroom i pokaz ODIO
godz. 20.00 Pole dance. Grażyna Monika Olszewska, Iga Świeściak, Rafał Pietrusewicz (Rufus Rufson), kuratorzy pokazu: OS17

sobota, 14.12.2019, godz. 16.00
Who is making such a racket at the door? Wykład performatywny Post Brothers (krytyczny projekt Matthew Post’a). Wykład w języku angielskim

środa, 18.12.2019, godz. 17.00
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie

środa, 8.01.2020, godz. 17.00
Zwiedzanie wystawy z przewodnikiem

środa, 15.01.2020,

godz. 17.00 Zwiedzanie wystawy z przewodnikiem
godz. 18.00 Cykl Artysta obecny: Galeria Potencja w rozmowie z Izą Opiełką i Aleksandrą Czerniak

środa, 22.01.2020, godz. 17.00
Zwiedzanie wystawy z przewodnikiem

sobota, 25.01.2020, godz. 16.00
Premiera filmu Jeden dzień z życia kuratora oraz spotkanie z Maryną Tomaszewską, autorką książki Kuratorzy

środa, 29.01.2020,

godz. 17.00 Zwiedzanie wystawy z przewodnikiem
godz. 18.00 Cykl Artysta obecny: Maja Demska w rozmawie z Karoliną Balcer

środa, 5.02.2020,

godz. 17.00 Zwiedzanie wystawy z przewodnikiem
godz. 18.00 Cykl Artysta obecny: Iza Tarasewicz w rozowie z Anną Mituś

środa, 12.02.2020, godz. 17.00
Zwiedzanie wystawy z przewodnikiem

środa, 19.02.2020,

godz. 17.00 Zwiedzanie wystawy z przewodnikiem
godz. 18.00 Cykl Artysta obecny: Śmierć Frajerom w rozmowie z wrocławskim Kościołem Nihilistów

środa, 26.02.2020,

godz. 17.00 Zwiedzanie wystawy z przewodnikiem
godz. 18.00 Pokaz filmu z rezydencji Bartosza Zaskórskiego w galerii Komputer i spotkanie z twórcami


partner: Tygodnik Powszechny
patronat medialny: Going

logistyczny partner wystawy: Hart Hostel&Art
partner programu wydarzeń towarzyszących wystawie: Fundacja Artystyczna Podróż Hestii


Kuratorka dziękuje następującym kuratorom i artystom za ich rekomendacje: Monice Drożyńskiej, Ewie Tatar, Markowi Puchale, grupie Inside Job, Aleksandrze Kołodziej, Joannie Rzepce-Dziedzic, Łukaszowi Dziedzicowi, Zorce Wollny, Adamowi i Annie Witkowskim, Annie Orlikowskiej, Ewie Łączyńskiej-Widz, Marynie Tomaszewskiej, Pawłowi Kowzanowi oraz Katarzynie i Stachowi Szumskim.

...