Promocja najnowszego numeru magazynu BIURO

Promocja najnowszego numeru magazynu BIURO
edyton oraz panel dyskusyjny

sobota, 18.01.2020, godz. 12.00–18.00

galeria BWA Wrocław Główny
antresola na Dworcu PKP
ul. Piłsudskiego 105


Zapraszamy na promocję najnowszego numeru magazynu BIURO, organu prasowego BWA Wrocław, podczas którego porozmawiamy z autorami czasopisma oraz popracujemy w ramach warsztatów z edytowania haseł na Wikipedii.

BIURO to magazyn o sztuce, kulturze wizualnej i dizajnie, który pod redakcją Anny Mituś istnieje od 2008 roku. Stanowi poszerzenie programu galerii BWA Wrocław, odsłaniając szwy galeryjnych przedsięwzięć. Numery mają charakter tematyczny, a wygląd magazynu zmienia się z numeru na numer. Biuro działa jak galeria, zapraszając artystów i zamawiając nowe prace.

Najnowszy numer 18 BIURA poświęcony jest krytyce artystycznej. Redaktorka numeru Magdalena Ujma wraz z autorami i autorkami tego wydania, jako aktywni uczestnicy i praktycy kultury i sztuki, przyglądają się dzisiejszej krytyce artystycznej. Patrzą na nią przez swoje diagnozy, panel dyskusyjny i głosy w debacie.

W ramach promocji nowego numeru w galerii BW Wrocław Główny odbędzie się panel dyskusyjny – niczym „żywa szpalta” czasopisma BIURO – w którym weźmie udział redaktorka numeru Magdalena Ujma oraz autorzy tekstów: Romuald Demidenko i Zofia Reznik. Porozmawiają o problematyce zmiany, związanej z przechwytywaniem mechanizmów kontroli w obszarze zdominowanym obecnie przez wszechwładne media społecznościowe i inne narzędzia sieciowe, oraz kontrolujące je algorytmy. Spotkanie poprowadzi redaktorka naczelna magazynu Anna Mituś.

Przed panelem odbędą się warsztaty z edytowania haseł do Wikipedii, organizowany przez Kolektyw Kariatyda, który powstał oddolnie we Wrocławiu jako inicjatywa osób zajmujących się sztuką. Jego celem jest uzupełnienie polskiej Wikipedii o hasła dotyczące przede wszystkim artystek i architektek, ale też kuratorek, badaczek, krytyczek i innych kobiet związanych ze sztuką.

Wstęp na wydarzenia wolny.


Program

godz. 12.00–16.00
Warsztaty edycyjne i Edyton #3: krytyczki z Kolektywem Kariatyda

To kolejna odsłona warsztatów edytowania Wikipedii, które Kolektyw Kariatyda organizuje we wrocławskich instytucjach kultury, by zwrócić uwagę na problem równowagi płci kulturowej w sferze wiedzy, w tym praktyce tworzenia treści i języku ich budowania. Edyton, czyli maraton edycyjny poświęcony tym razem krytyczkom sztuki, poprzedzony zostanie praktycznym wstępem do konstruowania haseł Wikipedii.

godz. 16.00
Od postkrytyki do autocenzury – panel dyskusyjny
goście: Romuald Demidenko, Anna Kutera, Zofia Reznik, Magdalena Ujma
prowadzenia: Anka Mituś

Dyskusja zaplanowana jako „żywa szpalta” czasopisma BIURO, zaproponowana została przez Romualda Demidenko i Zofię Reznik. Redaktorzy odpowiedzialni byli w ostatnim numerze za ujęcie historyczne i współczesne praktyk artystek i artystów, problematykę zmiany, związanej z przechwytywaniem mechanizmów kontroli w obszarze zdominowanym obecnie przez wszechwładne media społecznościowe i inne narzędzia sieciowe, oraz kontrolujące je algorytmy. Coraz większą rolę odgrywają w nich strategie sprawowania kontroli nad własnym wizerunkiem i gra z mechanizmami wpływu, jaki wciąż próbuje wywierać krytyka artystyczna.


Fragment tekstu Romualda Demidenko i Zofii Reznik Od postkrytyki do autocenzury w BIURZE nr 18:
Definiując sobie cel tego spotkania stwierdziliśmy, że nieszczególnie interesuje nas krytyka artystyczna jako zwerbalizowana forma opisu, analizy i oceny wartości artystycznych. Interesują nas natomiast takie strategie artystyczne, które przecinają spotykają się z życiem i zapleczem produkcji sztuki i w których ujawnia się sprawczość względem własnego wizerunku w sferze publicznej. Przyjrzyjmy się może więc, za pomocą jakiego języka są skonstruowane.
(…) Właśnie ten język zmienił się znacząco. Ale nie tylko język krytyki. Ww ostatnich latach obserwujemy strumień komentarzy towarzyszący obrazom w mediach społecznościowych, wraz z wyłaniającymi się nowymi postawami i formatami, które bazują na tej dość intensywnej wymianie. To właśnie takie wymykające się prostemu opisowi gesty i działania wydają się dość interesujące. Pewnym fenomenem jest to, że zintensyfikowanej dyskusji w sieci towarzyszą zgromadzenia w przestrzeni publicznej, co sprawia, że głos uczestników jest donośniejszy a widoczność większa. Oczywiście rozwój narzędzi komunikacji w sieci poprzez obrazkowe aplikacje jest krytykowany z powodu tzw. pozornej demokratyzacji i zamykania nas w bańkach, poza którymi istnieją inne poglądy i wartości. Będziemy później analizować historyczne możliwości, jakie dawały technologie – w poprzednich równie przełomowych pod tym względem momentach – i ich użycie przez artystki i artystów. Redagując tę rozmowę, zażartowaliśmy, że powinniśmy ją zatytułować „Wracając do Natalii…”. Padło też takie stwierdzenie – do którego doszliśmy, mówiąc o nowych mediach – że nowe sposoby konstruowania swojego głosu lub wizerunku mogą być narzędziem odzyskiwania podmiotowości.


O gościach:
Zofia Reznik – badaczka sztuki, kuratorka, animatorka kulturalna i nauczycielka akademicka. Zajmuje się sztuką współczesną, pamięciologią, herstoriami i historią mówioną, psychogeografią, researchem artystycznym oraz nowymi mediami. Ukończyła MISH na Uniwersytecie Wrocławskim, studiowała na podyplomowych Gender Studies Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk. Pod opieką prof. Anny Markowskiej przygotowuje rozprawę doktorską na temat twórczości artystek lat 70. z terenu tzw. Ziem Odzyskanych (w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego). Jest kierowniczką projektu badawczego „Sztuka wrocławskich artystek lat 70. XX wieku w świetle ich mikronarracji”, na który w 2018 roku uzyskała grant NCN (2017/27/N/HS2/02476). Związana m.in. z Kolektywem Kariatyda, Gangiem Delfinów, Grupą Roboczą Archiwum Społecznego, F/M Festiwalem i Zlotem Młodych Badaczy Kultury, a wcześniej Kolektywem Falanster. Prowadzi Fundację Wersja, wykłada na Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu.

Romuald Demidenko – historyk sztuki, kurator i producent. Jego ostatnie projekty kuratorskie i kolaboracje to Body Works. Wystawa i zdarzenia w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie (2019), Somewhere in Between. Contemporary Art Scenesin Europe w BOZAR Centre for Fine Arts w Brukseli (rozdział zatytułowany Fremdkörper, wespół z Hélène Jacques, 2018), State of Statelessnessw ISELP, Bruksela (z Alicją Mełzacką i Maxime Gourdon, 2018) oraz sympozjum-wystawa Otwarte Triennale w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (z Aurelią Nowak i Tomkiem Pawłowskim, 2017–2018). Współpracował m.in. z kolektywem Komplot w Brukseli w ramach cyklu School of Curating (2017) oraz instytucjami, takimi jak Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, BWA Zielona Góra i Martin Gropius Bau w Berlinie (jako asystent Andy Rottenberg). Związany z Muzeum Rzeźby w Królikarni, oddziałem Muzeum Narodowego w Warszawie (od 2019). Absolwent programu Curatorial Studies w KASK School of Arts w Gandawie i historii sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim. Założyciel i redaktor GUEST ROOMS (www.guestrooms.xyz).

O BIURZE nr 18: Krytyka artystyczna i po krytyce

...