Wydarzenie było
oprowadzanie kuratorskie po wystawie w ramach Święta Podwórka Ruska 46:
sobota, 25.06, godz. 17:00 – 17:40
Hipnotyczny obraz filmowy stworzony przez Karolinę Freino porusza wątki związane z gwałtownymi i nieodwracalnymi przekształceniami naszej planety w stan bliżej nam nieznany. Artystka, sięgając po motyw pochodni wykonanej z dziewanny, odwołuje się do przedchrześcijańskich rytuałów i wierzeń. Dziewanną zwana była słowiańska bogini przyrody, odpowiedniczka greckiej Artemidy. Zioło to posiada także symbolikę solarną i witalną, odwołuje się do pierwotnej relacji człowieka z naturą. Trawiący roślinność ogień przywołuje jednak skojarzenia z katastroficznym końcem i pożogą.
Punktem wyjścia dla powstania instalacji wideo była ostatnia karta z zielnika tworzonego przez Różę Luksemburg między innymi podczas jej pobytu w więzieniu na wrocławskim Kleczkowie (1917-1918). Na kartce papieru umieszczone zostały ususzone liście dziewanny z opisem mówiącym o tym, że pochodzą z tamtejszego więziennego podwórka. Ekonomistka, działaczka polskiej i niemieckiej socjaldemokracji znana była głównie z aktywności politycznej, jednak jej pierwszą i prawdziwą pasją była botanika. W okresie niewoli w pracy nad herbarium próbowała odnaleźć ukojenie i namiastkę kontaktu z naturą. W swoich publikacjach i wystąpieniach skupiała się głównie na nierównościach społecznych generowanych przez kapitalizm, w listach do przyjaciół niejednokrotnie zwracała uwagę na ową nierówność i zawłaszczenie w świecie przyrody. Wykazywała się wrażliwością na naturalne otoczenie, zauważając już na początku XX wieku negatywny wpływ przemysłu i działalności człowieka na życie zwierząt i roślin. Tytuł wystawy nawiązuje do fragmentu z wiadomości, jaką napisała do przyjaciółki Sophie Liebknecht. „Znajomymi postaciami” Luksemburg nazwała drzewa i krzewy rozpoznane w pobliskim parku, nadając im tym samym symboliczną podmiotowość.
O artystce:
Karolina Freino – urodzona w 1978 roku. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (rzeźba), Edinburgh College of Art (School of Sculpture) i Uniwersytecie Bauhausu w Weimarze (MFA Sztuka Publiczna i Nowe Strategie Artystyczne). Adiunktka na Wydziale Rzeźby i Mediacji Sztuki ASP we Wrocławiu. W latach 2014-2017 zrealizowała przewód doktorski (Wydział Sztuki Mediów ASP w Warszawie/Wydział Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku). Stypendystka m.in. Alfred Töpfer Stiftung oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W twórczości łączy różne media i dziedziny – od rzeźby, fotografii, wideo, performansu i sztuki dźwięku po materiały naturalne i zjawiska fizyczno-chemiczne. Najbardziej interesuje ją przestrzeń publiczna, której przygląda się krytycznym okiem i w prawie niezauważalny sposób w nią ingeruje. Można ją nazwać aktywistką społeczną, która mimo, że nie stara się wprowadzać radykalnych zmian, to zwraca uwagę na sprawy niewygodne, zapomniane i przemilczane. Większość dzieł Freino to prace site-specific, osadzone w kontekście wybranego miejsca i czasu.
Korzystając z tego serwisu, akceptujesz nasze pliki cookie i zgadzasz się z naszą polityką prywatności, w tym polityką plików cookie.