Żyjnia w latach 2019-2023
W latach 2019-2023 Żyjnia była osobną komnatą w galerii Dizajn BWA Wrocław. Miejscem spotkań. Współczesnym salonem miejskim. Realizowany w niej program różnorodnych wydarzeń korespondował z programem wystawienniczym. Słowo „żyjnia” – równie retro, co futurystyczne – określiło charakter miejsca, otwartego na podstawowe potrzeby jego użytkowników i użytkowniczek, takie jak regeneracja, schronienie i budowanie odporności.
Żyjnia powstała w 2019 roku w oparciu o ideę miejskiego sanatorium, dostępnego dla wszystkich, inspirowanego nostalgiczną atmosferą dolnośląskich uzdrowisk. Pałace zdrojowe zainteresowały nas ze względu na nastrój, niekomercyjny charakter, a także symboliczny status wody, wokół której zbudowana jest cała architektura zdrojowa. Myślenie o wodzie w kontekście publicznego zasobu jest szczególnie adekwatne wobec aktualnych wyzwań związanych z suszą. W latach 2019-2023 rolę sanatoryjnych wód leczniczych pełniły w Żyjni napary z ziół, krany z miejską wodą, relaksujące inhalacje olejkami z geranium i terapia dźwiękowa.

W przestrzeni akustycznej Żyjni na co dzień wybrzmiewał wówczas uprzestrzenniony pejzaż dźwiękowy sanatorium w Świeradowie-Zdroju. Na kuracjuszy i kuracjuszki zainteresowanych eksperymentami muzycznymi czekała bogata kolekcja utworów stworzonych przez Czarnego Latawca dla wielokanałowego nagłośnienia w ramach cyklu słuchowisk Canti Spazzailizati.
Pojęciem przewodnim dla programu edukacyjnego i społecznego Żyjni była rezyliencja. Słowo to wyraża zdolność przystosowywania się do zmieniających się warunków i odzyskiwania sił w obliczu społecznych zakłóceń, konfliktów, klęsk żywiołowych, epidemii, katastrof. Pojęcie funkcjonujące w dyscyplinach takich, jak matematyka, fizyka czy psychologia, coraz częściej pojawia się też w polu dyscyplin projektowych, kultury i sztuki. Oznacza projektowanie odporne na istniejące lub prognozowane zmiany klimatyczne i wiążące się z nimi bezpośrednie zagrożenia.









Żyjnia miała charakter miejsca wciąż rozwijającego się, poddającego się niewielkim przekształceniom. W jej scenografii można było podzielić się z publicznością aktywnością projektową, zorganizować kameralny koncert, zaaranżować sesję zdjęciową, a nawet przetestować prototyp produktu lub usługi, o ile łączyło się to tematycznie z ideą tej przestrzeni. Żyjnia pełniła rolę miejskiego sanatorium w centrum miasta, gdzie z ruchliwej ulicy Świdnickiej można było przyjść, by odpocząć, wyciszyć się, napełnić swój termos wodą miejską lub wrzątkiem i skorzystać z mieszanki ziół.
Żyjnia | Lifery | Живильня | Lebensanlage
- Kuratorka: Katarzyna Roj
- Projekt (2019-2023): BUCK.Studio
- Ścieżka dźwiękowa (2019-2023): Daniel Brożek aka Czarny Latawiec
- Zapach (2019-2023): Pelargonium graveolens
- Partnerzy (2019-2023): Comforty, Chors, Delius, Geberit, Glaspol, Herbapol Lublin, Mossmoss, Reprint

Buck.Studio
Buck.Studio to założone przez Dominikę Buck i Pawła Buck, architektkę i architekta, wielokrotnie nagradzane, multidyscyplinarne studio zajmujące się projektowaniem wnętrz, przedmiotów oraz identyfikacji wizualnej. Specjalizuje się w opracowywaniu konceptów i strategii dla przestrzeni publicznych. Realizuje projekty w Polsce i zagranicą. Jest autorem projektów m.in. Bistro Dinette, restauracji Opasły Tom, kina Nowe Horyzonty, nagrodzonej w Londynie i Nowym Jorku cukierni Nanan oraz restauracji Campo, która w 2018 roku otrzymała w Londynie nagrodę za najlepszy projekt wnętrz restauracji na świecie, a w 2019 prestiżową nagrodę German Design Award.

Galeria Dizajn
ul. Świdnicka 2-4
50-067 Wrocław