Kurtyna w górę! – Scena Artystyczna MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty
Już po raz 16. BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej współpracują z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym BNP Paribas Nowe Horyzonty, rozwijając w formie wystawy wątki poruszane na dużym ekranie. Kurtyna w górę! to kontynuacja sekcji filmowej Istoty Nocy, poświęconej etnografii brytyjskiego życia po zmierzchu, nocnej zmianie, kulturze klubowej i scenie alternatywnej. Na wystawie brytyjskie życie nocne ostatnich pięćdziesięciu lat zostało uchwycone w formie kolażu impulsów, osobistych manifestów, podpatrzonych nastrojów. Materiały archiwalne mieszają się tu z artystycznymi „dokufantazjami”[1]. Wystawa ukazuje praktyki i gesty, które torowały drogę wyjścia z brytyjskiego konserwatyzmu: od czasów Margaret Thatcher po brexit.
W trakcie trwania Festiwalu Nowe Horyzonty (19–27 lipca) wystawa czynna codziennie, w godzinach 12.00–20.00.
Maskarada, groteska, zuchwały humor na granicy wulgarności, śmiała erotyka służą nie tylko beztroskiej zabawie – to także sposoby odzyskiwania sprawczości i budowania poczucia przynależności. Jako instrumenty kwestionowania ustalonego porządku wchodzą do repertuaru wywrotowych praktyk obecnych w dyskursach emancypacyjnych. Po zmroku czas płynie inaczej, obowiązujące za dnia normy ulegają zawieszeniu, a ciało staje się medium swobodnej ekspresji. Noc jako scena pozwala na eksperymentowanie z własną tożsamością, wyglądem, ruchem, zachowaniem czy nawet płcią.
Prezentowane na wystawie prace eksplorują różne formy życia nocnego w kontekście kultury brytyjskiej – od burleski przez rave po współczesną scenę klubową. W zapisach dokumentalnych, eksperymentach formalnych i wideoklipowych nagraniach found footage artystki i artyści pokazują nocne życie, które stanowiło ucieczkę od rzeczywistości. Kultura klubowa stała się też katalizatorem osobistych i społecznych przemian dla pokoleń Brytyjczyków.
Scenografia wystawy inspirowana jest klubową architekturą i atmosferą. Wędrując przez tę pogrążoną w półmroku przestrzeń, osoby zwiedzające trafiają na coraz to nowe fragmenty opowieści – kolejne akty nocnej dramaturgii uchwycone w prezentowanych pracach i filmach.
Zaczynamy od momentu poprzedzającego podniesienie kurtyny i rozpoczęcia spektaklu. W pracach Charlesa Atlasa i Martine Thoquenne obserwujemy przygotowania do wyjścia: przebieranie się, nakładanie makijażu, tworzenie alternatywnych wersji siebie. Podglądamy jedną z najbardziej charyzmatycznych postaci londyńskiego undergroundu, performera Leigh Bowery’ego, w symbolicznym momencie opuszczenia ram wyznaczanych przez „dzienne” konwencje społeczne. Niezależnie od tego, czy trafimy potem na postpunkową imprezę w opuszczonym magazynie, nielegalny rave w hangarze, czy na awangardowy spektakl w zeskłotowanym mieszkaniu – w centralnym miejscu będą: taniec, ruch i muzyka. Tak jak w legendarnym wideo Marka Leckeya Fiorucci Made Me Hardcore, jak w skupionej na perspektywie czarności i queerowości pracy Evan Ifekoyi i instalacji Marii Joranko, współtworzonej przez osoby DJ-skie z Wrocławia. Noc skończymy na afterze, Błogim zjazdem, czyli instalacją z grą wideo stworzoną przez Marcina Gawina.
[1] „Dokufantazja” (ang. docu-fantasia) – film dokumentalny będący osobistym zapisem wewnętrznego świata, na pograniczu faktów, przepuszczonych przez czas i emocje wspomnień oraz wyobrażeń, jak coś mogło się potoczyć; gatunek ten stworzył Guy Maddin.
- Osoby artystyczne: Charles Atlas, Marcin Gawin, Evan Ifekoya, Maria Joranko, Mark Leckey, Martine Thoquenne, Francis Thorburn
- Zespół kuratorski: Joanna Stembalska, Ewa Szabłowska, Stach Szabłowski
- Scenografia i identyfikacja graficzna: Hubert Kielan
- Produkcja: Natalia Budzińska
- Promocja: Joanna Glinkowska
- Realizacja: Daria Chraścina, Jakub Jakubowicz, Tomasz Koczoń, Marcin Pecyna
- Współpraca z publicznością: Daria Chraścina
- Program BWA Wrocław: Katarzyna Roj
- Opieka redakcyjna: Joanna Osiewicz-Lorenzutti (nadzór), Małgorzata Poździk(redakcja), Patrycja Pączek (korekta)
- Osoby wolontariackie: Zuzanna Bałazy, Róża Jabłońska, Agata Kusio, Wiktoria Obuchowicz, Kajetan Stec, Barbara Tatys, Apolonia Wójcik, Amelia Załoga
- Partner wystawy: British Council Polska, w ramach UK/Poland Season 2025
- Partnerzy wernisażu: Klub Szalonych, Klubokawiarnia Recepcja, Stage Service
- Patroni medialni: „Notes na 6 Tygodni”, „Szum”
- Organizatorzy: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Pracy Marii Joranko towarzyszy set Dj Core_d z wykorzystaniem utworów: Activate – Dj Deep RH, La Iguana – Ruido Con H, LOVEGAME – DJ GAYLORD (GRINDR REMIX), Milion Mechanicznych Koni – Acheless, Zgonia, Maryolkah, Pati Patusiara, HOELA$, Minha Tcheca – Wurm k.
Dostępność i informacje sensoryczne
- Światło – na wystawie jest światło sztuczne: lampy LED oraz światło z projekcji. Niektóre prace wideo zawierają migające obrazy i intensywne efekty świetlne, które mogą wywołać dyskomfort u osób wrażliwych na bodźce wizualne.
- Dźwięk – część prac dostępna jest do odsłuchania w słuchawkach nausznych. Dźwięk jest również słyszany w przestrzeni z trzech prac. W galerii są dostępne słuchawki wyciszające, zapytaj o nie opiekunkę galerii.
- Dotyk – większości prac na wystawie nie można dotykać. Zachęcamy jednak, aby wchodzić bez butów do basenu, który jest częścią pracy Francisa Thorburna. Wyjątek: podczas wydarzeń towarzyszących wystawie nie można wchodzić do basenu. Dodatkowo praca Marcina Gawina jest grą interaktywną, w której korzystasz z kontrolera xbox.
- Zapach – w przestrzeni całej galerii poczujesz zapach drewna i plastiku, ponieważ cała scenografia jest z niego zbudowana.
- Odpoczynek – w galerii znajdziesz kilka miejsc do odpoczynku. Ławki na wystawie, czytelnię z krzesłami i strefę odpoczynku przy szatni.
Wystawa Kurtyna w górę! jest częścią Sceny Artystycznej 25. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego BNP Paribas Nowe Horyzonty.
Wystawa Kurtyna w górę! jest wspierana przez British Council jako cześć UK/Poland Season 2025.