Podsumowanie 2021 i plany na 2022 rok
W 2021 roku w galeriach BWA Wrocław można było zobaczyć 19 wystaw i wziąć udział w ponad 130 wydarzeniach. Kolejny rok zapowiada się równie ciekawie – wśród planowanych działań m.in. obchody 70-lecia istnienia Biura Wystaw Artystycznych we Wrocławiu.
BWA Wrocław to instytucja, na którą składają się cztery przestrzenie – BWA Wrocław Główny, Dizajn, Studio i SIC! – połączone programem prezentującym współczesną sztukę i dizajn. Każda z nich skupia się na innych obszarach tematycznych: od najświeższych zjawisk sztuk wizualnych, nowych interpretacji wpływowych tradycji przez eksperymenty w szkle i ceramice, aż po tematy związane z projektowaniem rezyliencji oraz międzynarodowe projekty rezydencyjne. Łączy je spójna wizja programowa budowana w perspektywie nadchodzących lat.
BWA Wrocław Główny
W tym roku galeria BWA Wrocław Główny zaprezentowała (wielokrotnie przekładaną z powodu pandemii) wystawę główną 6. edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Zewnętrznej OUT OF STH – TRZY TO JUŻ TŁUM. Wystawa, wyróżniona przez magazyn Newsweek w rankingu najlepszych wystaw 2021 roku, przekrojowo ukazywała jak poprzez samochoreografujące się protesty, improwizowane tańce społeczne i oddolne formy ruchowej organizacji ciał w tkance miejskiej wytwarzają się tymczasowe wspólnoty i przekształca się nasza rzeczywistość. W lecie widzowie mogli zobaczyć wystawę Nagi nerw, wieńczącą kolejną edycję Studia Mistrzów. Tym razem rolę Mistrzyni objęła Joanna Rajkowska, która w procesie twórczym wspierała 18 młodych artystów_ek. Jesienią, w efekcie polsko-czesko-słowackiej współpracy, galeria gościła wystawę Hybrid in, podejmująca temat sztuki współczesnej na tle postransformacyjnego obrazu środkowej Europy.
Dizajn
W galerii Dizajn, widzowie przez większość roku mogli zapoznawać się z unikatowym w skali kraju, bagiennym ekosystemem wrocławskich pól irygacyjnych – najpierw poprzez wizyty studyjne zaproszonych do projektu artystów, następnie poprzez serię spacerowanych wykładów towarzyszących wystawie Pole regeneracji. Wystawa oraz rozbudowany program wydarzeń od początku lipca do końca października były licznie komentowane w mediach wrocławskich i ogólnopolskich. Rok 2021 galeria zamyka również bardzo dobrze przyjętą wystawą Kuby Marii Mazurkiewicza Wyobraźnia funeralna. Wobec polskiego prawa pogrzebowego 1959-2021. Wystawajest szerokim omówieniem praktyk i rytuałów pogrzebowych w Polsce.
SIC!
W galerii SIC! rok rozpoczął się prezentacją wrocławskiej artystki Kaliny Bańki zatytułowaną Wszystko się przyda. Podczas pracy nad wystawą, artystka podjęła ważne tematy pustki w kontekście zjawiska jakim jest patologiczne zbieractwo (syllogomania), którego osobiście doświadczyła w relacji z bliską osobą i które miało ogromny wpływ na jej praktykę artystyczną. Najważniejszym wydarzeniem dla galerii w tym roku była Pętla – wystawa o Kościuszkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej. Ten rozbudowany projekt, w odniesieniu do pojęć takich jak sąsiedztwo, wspólnota i tożsamość, był próbą zdiagnozowania współczesnych zjawisk społecznych w ścisłej relacji do historii wrocławskiego KDMu. Galeria gościła także wystawę greckiego duetu fotograficznego Studio Prokopiou w ramach TIFF Festival 2021, a pozostając w klimacie międzynarodowych współprac, rok zamyka wystawą izraelskiej artystki Elli Littwitz Jeśli wszystko, co istnieje, ma swoje miejsce.
Studio
Festiwalowa atmosfera była wyraźnie odczuwalna także w galerii Studio, która (z powodu przesunięć wynikających z pandemii) aż dwukrotnie prezentowała wystawy w ramach Sceny Artystycznej 20. oraz 21. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty. We wrześniu gościła także wystawęw ramach TIFF Festival 2021 – Stan wyjątkowy. Naprzemiennie z wystawami zbiorowymi, Studio zrealizowało także trzy wystawy indywidualne współczesnych artystów_ek. Zupa Nic Dominiki Olszowy podejmowała temat procesu twórczego i relacji artystki ze stwarzanym przez nią dziełem sztuki. Prezentacja Piotra Kmity zatytułowana Sorry James, zainspirowana sześcioma dekadami obecności Jamesa Bonda na ekranach kin, analizowała popkulturowy fenomen filmów o agencie 007 w nowych kategoriach – takich jak kryzys męskości czy kultura unieważniania. Rok 2021 galeria kończy wystawą Karola Radziszewskiego Mon chéri Soviétique. Tworząc swój najnowszy film, Radziszewski zanimował szczególne znalezisko Stowarzyszenia Lambda Warszawa – kilkaset kolorowych fotografii sowieckich żołnierzy, przekazanych przez anonimowego darczyńcę. Tym samym stworzył nie tylko opowieść o latach 90. i opuszczających Polskę żołnierzach sowieckich, ale także podjął próbę ocalenia archiwum budującego queerową pamięć Wrocławia.
Jednak nie tylko wystawy zajmowały nas w 2021 roku
Jako instytucja przeszliśmy szereg procesów, które zmieniły nasza strukturę, sposób funkcjonowania i codzienną pracę. Jeszcze pod koniec 2020 roku powołana została Rada Programowa. Na początku 2021 przeprowadziliśmy proces współprojektowania nowej siedziby BWA Wrocław. W jego efekcie spotykaliśmy się z urzędnikami, artystami a także mieszkańcami Wrocławia – pytając wszystkich jakiej instytucji kultury i sztuki potrzebujemy w naszym mieście. Przeszliśmy przez proces reogranizacji struktury z Energized i wdrożyliśmy semi-samoorganizację tworząc filary, zespoły i grupy projektowe ułatwiające nam codzienną pracę i komunikację. Rozpoczęliśmy także wewnętrzne warsztaty komunikacyjno-brandingowe z Brightlight. Nawiązaliśmy współpracę z Komisją Europejską i Biurem Parlamentu Europejskiego we Wrocławiu i zostaliśmy partnerem Nowego Europejskiego Bauhausu – kreatywnej i interdyscyplinarnej inicjatywy, łączącej osoby i organizacje chcące projektować przyszłe style życia, które będą uwzględniały takie aspekty jak sztuka, kultura, włączenie społeczne, nauka i technologia.
Wydaliśmy wraz z TIFF Festivalem także świetnie przyjętą debiutancką książkę fotograficzną Agaty Kalinowskiej YAGA oraz nowy numer magazynu BIURO, zatytułowany Słowniczek Instytucji.
Zainaugurowaliśmy także powstanie programu edukacyjnego Biuro Wspólnych Aspiracji, który realizowaliśmyprzez cały 2021 rok, dzięki dotacji Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Poprzez spójny program połączył on ze sobą wszystkie galerie, a także wyszedł poza ich mury – w przestrzeń miejską. W 49 wydarzeniach, spacerach, wykładach i warsztatach wzięło udział ponad 900 osób. Biuro Wspólnych Aspiracji będziemy kontynuować również w nadchodzącym roku.
Co jeszcze planujemy w 2022 roku?
Nadchodzący rok jest dla nas wyjątkowy – to czas obchodów 70-lecia istnienia wrocławskiego oddziału BWA. I chociaż nie planujemy wielkiej wystawy monograficznej, podsumowującej 7 dekad działań instytucji, to w planie mamy szereg mniejszych aktywności i wydarzeń – angażujących publiczność i lokalne środowisko artystyczne.
Wiosną rozpoczniemy projekt Lab for Resilience [Laboratorium dla Rezyliencji], które realizujemy dzięki grantowi programu i-Portunus (Komisja Europejska). To spotkanie artystów, kuratorów i ekspertów z Portugalii, Belgii, Norwegii, Ukrainy, Czech i Polski, którzy mierzą się z różnymi aspektami zmian klimatycznych. Ma ono pozwolić nam omówić rozwiązania służące budowaniu i wzmacnianiu rezyliencji (odporności), m.in. na przykładzie doświadczeń zebranych wokół Żyjni – przestrzeni społecznej w galerii Dizajn BWA Wrocław. Zaproszeni do Wrocławia goście będą też wspólnie wypracowywać koncepcje przyszłych projektów z myślą o ich wspólnej realizacji.
W 2022 roku zajmie nas mocniej temat nierówności. Znajdzie on odbicie w programie wystaw m.in. w projektach Lokomotywa w galerii BWA Wrocław Główny, Matka Ziemia w galerii Dizajn oraz Autonomous Zone w galerii BWA Wrocław Główny.
Zapraszamy do BWA Wrocław!