Kolor żółty i literka W – nowy system identyfikacji wizualnej BWA Wrocław
Od marca 2024 roku wzmocniliśmy system identyfikacji wizualnej BWA Wrocław. W ramach pielęgnowania lokalnej nostalgii, w logotypie pojawiło się „W” z herbu Wrocławia, a kolorystyka marki stała się soczysta i energetyczna. Dlaczego te zmiany? Tutaj wszystkiego się dowiesz.
Na początek odrobina historii
Równo dziesięć lat, od 2014 roku nasze projekty graficzne stemplowane były ramą złożoną z trzech liter „BWA” ułożonych w trójkąt. Koncepcja identyfikacji autorstwa Macieja Lizaka opierała się na typograficznym symbolu, elastycznie dostosowującym się do konkretnych materiałów i mediów. Litery „B” i „A” pisane były niezmiennym fontem, a „W” mogło występować na materiałach dowolnym krojem pisma, także podkreślone. Czy ktoś wyłapał, że wyróżnione „W” odnosiło się do Wrocławia? Nie? Luz. Między innymi dlatego te zmiany.
Trójkąt w logotypie towarzyszył nam od lat 90-tych. Artysta, który stworzył dawne logo, głównie kojarzone z BWA Awangarda, to profesor Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Andrzej P. Bator. To właśnie od jego znaku graficznego wyszła koncepcja Macieja Lizaka, która obowiązywała do marca tego roku.
Co nie działało?
Nasza widoczność. Na wizualizacji z plakatami zobaczysz jak słabo wybijała się poprzednia rama BWA. Dawała ona dużą swobodę grafikom_czkom, projektującym zawsze oryginalne materiały promocyjne do naszych wystaw, natomiast czasami zupełnie znikała na ich tle. Na początku 2024 roku zwróciliśmy się ponownie do autora obowiązującego systemu identyfikacji wizualnej, aby zaprojektował z nami nowe rozwiązania graficzne dla całej instytucji. Punktem wyjścia były wskazówki ekspertów komunikacji (Bartłomiej Brach i Paweł Pawiński) obejmujące wzmocnienie logotypu, wybór koloru oraz zastosowanie widocznej ramy. Wybraliśmy Process Yellow ze względu na jego temperament i widoczność, nawiązanie do kolorystyki herbu i flagi Wrocławia i żółtych autobusów Kraftpostu (byłych mieszkańców nowej siedziby BWA Wrocław).
Żółty w komunikacji
Jeśli chodzi o barwę soczystej cytryny, symbolika kolorów ma naprawdę sporo do powiedzenia. Konotacje koloru żółtego są bowiem bardzo różnorodne. W komunikacji najważniejsza jest dla nas ta soczystość i witalność żółtego, a także jego oddziaływanie na uważność. Kolor ten pobudza mózg do pracy i wspomaga zapamiętywanie. Jako jedna z najbardziej widocznych barw, przyciąga uwagę i dodaje naszej marce świeżości.
Literka „W”
„Wrocławskie „W” to ponadczasowy symbol stolicy Dolnego Śląska, leitmotiv wielu lokalnych identyfikacji, okoliczny element stale obecny w przestrzeni miasta. Litera jest znana mieszkańcom nie tylko z przestrzeni publicznej, ale też z tego, że jest umiejscowiona w herbie. W nowym logotypie BWA Wrocław, emblematem wrocławskości jest właśnie ona. Żelazny punkt w rejestrze wrocławskiej ikonografii, który był, jest i będzie w modzie.
Uważaj, bo jeszcze się zidentyfikujesz”. – z tekstu kuratorskiego do wystawy Wspólne dobro: W.