Pobyt studyjny – wyniki naboru
Nasz open call, skierowany do artystek_ów, których praktyka twórcza została zdeterminowana sytuacją opieki nad dziećmi, został rozstrzygnięty! Wiemy już kto przyjedzie do Studio BWA Wrocław na Pobyt studyjny!
Joanna Synowiec, kuratorka i pomysłodawczyni programu rezydencji podsumowuje: Zgłoszenia na Pobyt studyjny złożyło ponad 70 osób. Wszystkie niezmiernie nas ucieszyły i trochę też zasmuciły. Musieliśmy wybrać jedno. Udało się, choć nie było to proste zadanie. Dziękujemy wszystkim osobom twórczym za zgłoszenia!
Komisja w składzie Joanna Synowiec, Cezary Wicher, postanowiła zaprosić na Pobyt studyjny artystkę Karolinę Brzuzan. „Wybraliśmy osobę, która jest artystką czułą na konteksty społeczne, która łączy w swoich poszukiwaniach różne dyscypliny naukowe i chce po prostu wrócić do swojej artystycznej praktyki po okresie pracy opiekuńczej. Bardzo chcemy wspomóc te proces”.
Karolina Brzuzan – (ur. 1983) artystka wizualna. Studiowała rzeźbę na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych ASP w Poznaniu w pracowniach Mirosława Bałki oraz Jana Berdyszaka, na ASP w Krakowie oraz w pracowni Erwina Wurma na Universitat fur Angewandte Kunst w Wiedniu. Tworzy hybrydowe dzieła używając różnorodnych mediów i materiałów, z których konstruuje instalacje, obiekty i realizuje działania określane przez nią terminem „rzeźby performatywnej“. Jej prace często angażują zmysł smaku i zapachu, co prowadzi do bardzo osobistego doświadczenia odbioru. Interesuje ją kondycja egzystencjalna współczesnego człowieka, którą bada w kontekście zagadnień ekonomicznych oraz politycznych. Jej prace są rezultatem dociekań opartych na naukowych przesłankach z pogranicza wielu dyscyplin i intuicyjnego poznania i często mają charakter efemeryczny.
Zrealizowała m.in. takie prace jak NOFOOD / Głodowa Książka Kucharska – projekt badawczo artystyczny, w którym serwuje zrekonstruowane potrawy wymyślone przez ludzi w skrajnych warunkach głodu wygenerowanego ręką ludzką, Pomnik Uchodźstwa Jeśli możesz zostań w domu, czyli rzeźbę przyciągającą pioruny, czy PONDUS – obiekt, który mogą zmonetyzować bezdomni. Uczestniczyła w programach rezydencjalnych w Gasworks Gallery w Londynie, La Chambre d’eau w Le Favril (Francja), Cite International des Arts w Paryżu, Center for Contemporary Art Futura w Pradze. Jest laureatką nagrody Samsung Art Master i trzykrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Swoje prace prezentowała w instytucjach takich jak: Gassworks Gallery w Londynie, Plato Gallery w Ostravie, Jupiter Woods Gallery w Londynie, Futura Gallery w Pradze, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, Kochi-Muziris Biennale w Indiach, Teatr La Phenix w Valenciennes, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie czy Teatr de la Ville w Paryżu.
Jak artystka wyobraża sobie swoją rezydencję?
Pobyt studyjny w galerii BWA rozumiem jako strefę totalnej wolności, uwolnienie blokad twórczych, pozwolenie sobie na błędy, na nieudolność, na niepoprawność, wiedząc już, że największa moc jest ukryta w słabości. Chciałabym poddać siebie i potencjalnie też innych, twórczości nakierowanej na proces, na terapię, na komunikację z głębokim sobą. Moim celem na wyjazd byłoby więc wyciszanie wewnętrznego krytyka i wchodzenie w to co nazywam pierwotną przyjemnością zostawiania śladu, prowadzenia kreski, krzykiem formy, oddziaływaniem koloru, kształtowaniu naciskiem…angażując do tego całą siebie. Każde ciało odkształca glinę- ziemię, pozostawia po sobie ślady, ryty, wprowadza powietrze w wiry. Nasze energię przekształcają energię. Chciałbym to poczuć i eksperymentować z tym, w pracy własnej, ale też zapoznając się z przeróżnymi technikami: Vedic art, metodami ustawień mieszkającej we Wrocławiu Anny Choińskiej, pracy z ciałem wg Aleksandra Lowena i innych.