Szlify – wystawa o szkle kryształowym i Hucie „Julia”
Takie kieliszki miały w domach swoje specjalne miejsca. Stały na meblościankach, w gablotkach i kredensach. Używane tylko na specjalne okazje. „Kryształy”, czyli dekorowane ozdobnymi szlifami naczynia ze szkła ołowiowego, były w PRL-u symbolem luksusu i statusu społecznego. Wytwarzało je wówczas kilkanaście fabryk w Polsce. Wystawa Szlify eksploruje relacje między szkłem kryształowym a ludźmi.
„Kryształy” stanowią punkt wyjścia do opowieści o materialności szkła, tradycji rzemiosła, a także o symbolicznych znaczeniach przypisywanych przedmiotom. W tych mieniących się kruchych kieliszkach czy wazonach artystki i artyści widzą nośniki ludzkich historii. Relacje pracownic wytwarzających ozdobne szkło splatają się w narracji wystawy z panoramą znaczeń nadawanych materii kryształu przez użytkowników. Opowieść o szkle kryształowym snuta jest poprzez prace artystyczne, materiały archiwalne i badania etnograficzne. Na wystawie znalazły się fotografie autorstwa Agnieszki Rayss, obiekty Katarzyny Harasym powstałe z uszkodzonych czy zapomnianych naczyń oraz instalacja Aleksandra Baszyńskiego stworzona z kieliszków.

Kolejny wymiar relacji człowieka ze szkłem kryształowym wprowadzają archiwalia pochodzące z dokumentacji produkcyjnej Huty „Julia”. Są to między innymi wzory zdobień, które tradycyjnie przyjmowały formę rysunków technicznych kreślonych tuszem na kalce. Szlify, zmieniające szklane naczynie w „prawdziwy kryształ”, są do dziś wykonywane ręcznie przez doświadczone pracowniczki. Ich osobistych historii, nierozerwalnie związanych z dziejami zakładu, wysłuchała Ewa Klekot. Zebrane w formie nagrań audio są istotnym dopełnieniem ekspozycji. Ostatnią warstwą wystawy są sprzęty związane z różnymi etapami wytwarzania i zdobienia przedmiotów ze szkła kryształowego, a także same naczynia produkowane w Piechowicach.
Szlify to wielopoziomowa narracja o sposobach doświadczania „kryształów” i różnych wymiarach ich współistnienia z ludźmi. Szkło kryształowe, na które moda w ostatnich latach zaczyna wracać, ukazane jest w kontekście etnograficznym, społecznym i historycznym. Jego materialna forma – oprócz swojej atrakcyjności – zyskuje nowe, niespodziewane znaczenia.
- Kuratorki: Ewa Klekot, Agnieszka Rayss
Artystki i artyści: Aleksander Baszyński, Katarzyna Harasym, Ewa Klekot, Agnieszka Rayss - Program galerii: Mika Drozdowska
- Identyfikacja graficzna i scenografia: Grupa Projektor
Produkcja: Patrycja Ścisłowska
Promocja: Joanna Glinkowska, Berenika Nikodemska, Żaneta Wańczyk - Realizacja: Daria Chraścina, Jakub Jakubowicz, Tomasz Koczoń
- Współpraca z publicznością: Daniel Mroczyński
- Opieka redakcyjna: Joanna Osiewicz-Lorenzutti (nadzór), Małgorzata Poździk (redakcja), Patrycja Pączek (korekta)
- Współorganizator: Huta szkła kryształowego „Julia”
- Partner merytoryczny: Uniwersytet SWPS
- Patroni medialni: „Notes na 6 Tygodni”, Pismo artystyczne „Format”, Radio Wrocław, Radio Wrocław Kultura
- Partnerzy: Ediotech, Qprint
- Program BWA Wrocław: Katarzyna Roj
- Dyrektor BWA Wrocław: Maciej Bujko
Kuratorki składają szczere, gorące podziękowania Dyrekcji oraz wszystkim Pracownicom i Pracownikom Huty „Julia” w Piechowicach za ogromną życzliwość, otwartość i gotowość współpracy w trakcie trwania projektu, a także pomoc w przygotowaniu materiałów na wystawę.
Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Uniwersytetu SWPS