Z archiwum Dizajnu #4: Midnight Show
Północ to czas duchów, moment transformacji, próg między starym a nowym dniem, godzina zjaw… i widmowych wystaw. Do magicznej symboliki tej godziny, a także do swoistości doświadczenia kinematograficznego (z jego dramaturgią, sekwencyjnością, grą światła i ciemności) odwoływało się wydarzenie Midnight Show, które przez 6 lat towarzyszyło festiwalowi BNP Paribas Nowe Horyzonty (2013-2016 oraz 2021-2022).
Midnight Show było wystawą-seansem, która zaczyna się punktualnie o północy, a o pierwszej gaśnie, by następnego wieczoru rozpocząć się znowu. Ten unikalny format został wymyślony przez Stacha Szabłowskiego i powstał w wyniku współpracy z Katarzyną Roj – wówczas kuratorką galerii Dizajn BWA Wrocław.
Każda z edycji tłumaczyła na język sztuk wizualnych pojęcia związane ze światem filmu. Podobnie jak filmy, artystyczne seanse o północy miały swoją ścieżkę dźwiękową, protagonistów, a nawet gwiazdorskie wystąpienia specjalne.
W trakcie sześciu edycji Midnight Show zaangażował ponad 100 osób artystycznych, a mierzył się m.in. z zagadnieniem znikania, zjawiskiem hypnopedii czy doświadczeniem całkowitej ciemności. W ramach efemerycznej formuły można było doświadczyć porwania, poczuć się jak filmie noir, zagrać w grę miejską, odwiedzić specjalnie powstałą kawiarnię Café Cioran czy położyć się w katedrze nocą, przy świecach i dźwiękach uwodzicielskiego śpiewu.
Posłuchaj audycji o Midnight Show, w której Katarzyna Roj opowiada o koncepcji i czterech pierwszych edycjach: Nowe Horyzonty. 60 minut sztuki dziennie, Kwadrans bez muzyki, Program Drugi Polskiego Radia
Publikacje z Midnight Show 4 dostępne są do pobrania za darmo w Palmiarni przy galerii BWA Wrocław Główny!


