Góra strony
  • Change language to English
  • Przejdź do głównej nawigacji
  • Przejdź do głównej treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do stopki
  • O nas
  • Sklep (otwiera się w nowym oknie lub karcie)
  • Godziny otwarcia
BWA Wrocław

Galerie Sztuki Współczesnej

  • Program
    • Wystawy
    • Wydarzenia
    • Cykle
    • Współprace
    • Rezydencje i nabory
    • Wydawnictwa
  • Aktualności
  • Zaplanuj
    wizytę
    • Galerie
      • BWA Wrocław Główny
      • Dizajn
      • SIC!
      • Studio
    • Palmiarnia
    • Kalendarz wydarzeń
    • Dostępność
    • Zapisz się
  • Edukacja
  • BWA
    Wrocław
    • O nas
    • Zespół
    • Kontakt
    • Zgłoś wystawę
    • Dla mediów
  • pl Polski
  • en English
  • ua Ukraiński

W Studio trwa przerwa montażowa. Zapraszamy na wernisaż wystawy Atlas splątanych opowieści 16 maja o godzinie 19:00.

19 marca 2025 2 miesiące temu

Z archiwum Dizajnu #1: Typoaktywizm

Strona główna Ogólne

Cyfry taborowe składają się z trzech zasadniczych elementów: specjalistycznego kroju, podcienia oraz żółtego koloru. Wyjątkowy wygląd cyfr – wysublimowany kształt i ich dekoracyjna forma – ściśle związane są z tendencjami secesyjnymi, które towarzyszyły powstawaniu komunikacji tramwajowej we Wrocławiu.

Wśród cyfr taborowych stylem secesyjnym wyróżnia się najbardziej wrocławska dwójka. Jej wyjątkowość przypisać można ciekawemu rozwiązaniu formalnemu, mianowicie „zamknięciu” jej górnego elementu konstrukcji. Zabieg nadania jej tej kaligraficznej płynności nie wpływa na czytelność, nie dezorientuje odbiorcy, czego można by się spodziewać przy ewentualnych zmianach w pozostałych dziewięciu cyfrach. Dekoracja wrocławskiej dwójki, przynależna epoce, odwołuje skojarzenia do eksperymentalnych form „dojrzewających” cyfr arabskich w średniowieczu. Nieobecność „zamkniętej” dwójki w późniejszych latach mogła być spowodowana ogarniającym Europę modernizmem.

Osoba sięgająca po kartkę z listem z przezroczystego uchwytu na stole, obok kartki z ikoną wózka dziecięcego.
Żółte i czarne cyfry od 0 do 9 ułożone w kratkę na arkuszach folii samoprzylepnej.
cyfry taborowe przed poprawą
Pogrubione żółte cyfry 0-9 i symbole, w tym myślnik, wykrzyknik i cudzysłów, pojawiają się z czarnym konturem na białym tle. Polski tekst u góry wspomina o ulepszonych projektach warsztatowych.
cyfry taborowe poprawione podczas warsztatów

Typoaktywista 2013 – aktywna jednostka, członek nieformalnego ruchu społecznego, który poprzez działania grupowe dąży do dokonania realnej zmiany w obszarach kultury wizualnej. Członkowie typoaktywizmu skupieni są przede wszystkim na płaszczyznach łączących obraz przestrzeni publicznej z szeroko pojętą typografią.

Numerację taborową we Wrocławiu stosuje się od samego początku funkcjonowania komunikacji tramwajowej. To wyjątkowy przykład kontinuum Breslau-Wrocław. Prezydent wrocławskiej policji w wydanym na wiosnę 1877 roku specjalnym rozporządzeniu dotyczącym prowadzenia ruchu tramwajowego na terenie miasta zobligował spółkę Breslauer Straßen-Eisenbahn-Gesellschaft (BSEG) do numerowania wagonów. Wprowadzona numeracja miała charakter ciągły, co oznacza, że tramwaje otrzymywały kolejny numer bez względu na to, do jakiego typu należał pojazd. Firma BSEG pod koniec XIX stulecia dysponowała 140 wagonami konnymi, nosiły one zatem numery od 1 do 140. Pojazd najstarszy miał numer pierwszy, najmłodszy zaś – ostatni. Do czasów obecnych przetrwały numery taborowe, którymi posługiwano się od lat 50. XX wieku, a które stylistykę czerpały z liternictwa używanego na przełomie XIX i XX stulecia. Zmieniła się jedynie ich forma fizyczna, ponieważ zamiast kalkomanii stosuje się folię samoprzylepną.

W 2013 roku, w galerii Dizajn BWA Wrocław odbyła się seria spotkań, które przybrały formę typograficznego śledztwa. Uczestniczni i uczestnicy grupy typoaktywistów badali historię cyfr wykorzystywanych w numeracji tramwajów i autobusów transportu miejskiego. Zgromadzony materiał wyjściowy poddali digitalizacji, ujednolicili krój poprawiając mankamenty, które wynikały ze zmieniających się technologii powielania. Następnie opracowali instrukcję dla MPK, która jest wzornikiem poprawnego umieszczania cyfr na pojazdach. Działania te – wykonywane pro publico bono, angażujące wrocławską galerię, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji oraz przeszło 30 typoaktywistów – miały charakter bezprecedensowy w skali miasta, jeśli nie kraju. W ich efekcie MPK we Wrocławiu wprowadziło odświeżony system przez cyfr, które do dziś zdobią pojazdy taboru. Powstała również publikacja dokumentująca proces i przypominająca historię transportu publicznego we Wrocławiu. 

Ludzie pracują na laptopach i szkicują przy długim stole w sali konferencyjnej, w tle wyświetlana jest tablica i duży numer „23”.
Ludzie pracujący nad projektami liczb przy stole. Materiały obejmują wycięte numery, książki, papiery, notatniki, kubki do kawy i markery. Widok z góry w czerni i bieli.

Wrocławskimi cyframi na autobusach i tramwajach zajęli się wybitni artyści i artystki, projektanci i projektantki, osoby z zajawką: Stanisław Błędniak, Dominika Buck, Sławek Czajkowski, Jacek Dziubiński, Julita Gielzak, Krzysztof Grudziński, Justyna Janowska, Iwona Jarosz, Joanna Kiereś, Maciej Kodzis, Małgorzata Korczak, Angelika Kotlicka, Adam Kowalski, Magdalena Kubica, Damian Langosz, Michał Leonczuk, Maciej Lizak, Katarzyna Mackiewicz, Maria Narewska, Aleksandra Ostapów, Paweł Pawlak, Wojciech Piotrowski, Marcin Pławnicki, Karolina Pospischil, Dawid Rychtyk, Agnieszka Sierzputowska, Olaf Schindler, Piotr Słaby, Jakub Stępień, Izabela Strońska, Maciej Turedzky, Jan Walawender, Karolina Zajączkowska i Kalina Zatorska. Autorami publikacji są Michał Grzegorzek, Marian Misiak, Katarzyna Roj i Tomasz Sielicki.

Typoaktywizm – przewodnik (pdf)
Niebieskie tło z czarno-białą ilustracją tramwaju. Duża żółta liczba „2” nałożona na tramwaj. Polski tekst z wyszczególnieniem autorów: Michał Grzegorzek, Marian Misiak, Katarzyna Roj, Tomasz Sliekić.

Typoaktywizm był częścią cyklicznego projektu Noworoczne postanowienia, realizowanego w galerii Dizajn na początku każdego roku kalendarzowego. W 2013 roku tematem działań było projektowanie graficzne i jego etyczny wymiar. Istotny element programu stanowiły warsztaty prowadzone przez Mariana Misiaka pt. „Praktyki detektywistyczne w badaniach kultury wizualnej. Warsztaty poszukiwania wiedzy i przetwarzania informacji o elementach krajobrazu miejskiego”. Wydarzenie to rozpoczęło kilkumiesięczną akcję typoaktywistyczną. 

  • Posłuchaj opowieści Mariana Misiaka o typoaktywizie na kanale YouTube BWA Zielona Góra
  • Zobacz historię wrocławskiej dwójki na kanale YouTube Kuriera Kolejowego

Celem typoaktywizmu jest budowanie nowych lub podkreślanie już istniejących fenomenów kultury wizualnej. Poprzez krytykę opartą na wiedzy ruch ten nierzadko może blokować złe decyzje władz, urzędników, decydentów. Sam termin nawiązuje do znanych pojęć, takich jak design activism, peace activism lub infoactivism, którychznaczenie zawiera się w oddolnie organizujących się grupach działaczy, w tym przypadku ludzi podnoszących świadomość i sposób postrzegania przestrzeni publicznej jako dobra wspólnego i specyficznego niematerialnego dziedzictwa.

Na każdym tramwaju oraz autobusie znajdują się cztery cyfry inwentarzowe. Są w naszym taborze od zawsze i okazało się, iż zainteresowały grupę osób. Zgłosili się do nas artyści, którzy chcieli je zbadać. Udostępniliśmy im swoje archiwa oraz otworzyliśmy zajezdnie. Najbardziej charakterystyczną cyfrą jest 2, która może zostać symbolem Wrocławia. Na pewno każdy mieszkaniec miasta kojarzy 2 z charakterystycznym okrągłym zamknięciem.

komentowała akcję w 2013 roku Agnieszka Korzeniowska z MPK

Wpis jest pierwszym z serii tekstów Z archiwum Dizajnu, przypominających wybrane momenty i wydarzenia z historii galerii Dizajn BWA Wrocław. Galeria, która obecnie jest zamknięta z powodu remontu, otworzy się ponownie w nowej odsłonie jesienią 2025 roku. Do tego czasu co miesiąc będziemy zapraszać Was w podróż w czasie posiłkując się materiałami z archiwum BWA Wrocław.

Nawigacja wpisu

Rekrutujemy <
> Konsultacje portfolio z kuratorkami BWA Wrocław w ramach programu Artysta–Zawodowiec #9

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera

Please wait...

Dziękujemy za rejestrację!

BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej

Adres
ul. Ruska 46 a, segment B, lokal nr 103
50-079 Wrocław

E: sekretariat@bwa.wroc.pl
T: +48 539 218 444

wroclaw.pl Wrocław - Miasto Spotkań (otwiera się w nowym oknie lub karcie)

Instytucja

BWA Wrocław to instytucja kultury finansowana przez Miasto Wrocław.

Cztery przestrzenie połączone programem prezentującym sztukę współczesną w jej nowych, czasem zaskakujących przejawach.

Piszą o nas

  • Z finezją i wyobraźnią. Trwa wielka i długa inwestycja dla BWA Wrocław | Wrocław.pl
  • Fotografka na Dzikim Zachodzie – o wystawie Lory Webb Nichols w Studio | Wysokie Obcasy
  • In conversation with Kasia Fudakowski and Mika Drozdowska Gallery Power LTD | Contemporary lynx
  • The Temple of Tales | O FLUXO
  • Jak rozmawiać z płanetnikami. Wystawa o wodzie, pogodzie i klimacie | Magazyn Szum
  • Wszystkie jesteśmy olbrzymkami | Rozmowa Zofii Reznik z Agnieszką Rayzacher i Tomkiem Pawłowskim–Jarmołajewem | Miej Miejsce
  • EUROPA II Yuriya Bileya w Studio | Vogue Polska
  • O fascynacji ceramiką w sztuce współczesnej | Vogue Polska
  • Pola Regeneracji | Dwutygodnik  

Przestrzenie

  • Galeria BWA Wrocław Główny
  • Galeria Dizajn
  • Galeria SIC!
  • Studio BWA Wrocław
  • Żyjnia
  • Palmiarnia
  • bip.gov.pl Strona Biuletynu Informacji Publicznej BWA Wrocław (otwiera się w nowym oknie lub karcie)
  • Strona główna
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Kontakt prasowy
  • Państwowe fundusze celowe
  • pl Polski
  • en English
  • ua Ukraiński

Śledź nas na:

  • Facebook otwiera się w nowym oknie lub karcie
  • Instagram otwiera się w nowym oknie lub karcie
  • YouTube otwiera się w nowym oknie lub karcie
  • Issuu otwiera się w nowym oknie lub karcie
  • Spotify otwiera się w nowym oknie lub karcie
  • TikTok otwiera się w nowym oknie lub karcie

© 2025 BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej Strony w WordPress z motywem blokowym

Wróć do góry strony

Informacja o plikach cookie

Korzystając z tego serwisu, akceptujesz nasze pliki cookie i zgadzasz się z naszą polityką prywatności, w tym polityką plików cookie.

Więcej