Biuro Wirtualne. Warsztaty z cyfrowej kultury i sztuki
Biuro Wirtualne to przestrzeń refleksji nad nowymi formami uczestnictwa w sztuce i kulturze online, cyfrowych inspiracji i praktycznego eksperymentowania z działaniami w sieci.
[Zapisy na warsztaty zamknięte].
Cztery warsztaty online odbędą się w kontekście wystaw prezentowanych w każdej z czterech galerii BWA Wrocław. Uczestnicy_czki spotkań wspólnie przyjrzą się kolekcji cyfrowych narzędzi i spróbują na nowo odkryć różnorodność doświadczeń, jakie może dać sieć.
W wielu dziedzinach – w tym kulturze i sztuce – pandemia przyniosła (i wymogła) cyfrową transformację. Na nowo rezonuje obietnica, jaką niósł wczesny Internet: egalitarna, inkluzywna, dostępna, publiczna, współdzielona przestrzeń. W praktyce jednak technologie nie są ani łatwo dostępne, ani – po roku pandemii – ekscytujące. Paradoks nowych mediów („to co jest nowe zaraz będzie przestarzałe”) spotyka się z cyfrowym zmęczeniem wielomiesięcznej komunikacji online.
Wychodząc od cytatu z „Kataru” Stanisława Lema, patrona 2021 roku: „bo wczorajsza niezwykłość staje się dzisiejszym banałem, a dzisiejsza skrajność jutrzejszą normą”, godzimy się z płynnym kontekstem, w którym działamy. Nie ma ani „technologii przyszłości”, ani uniwersalnych form uczestnictwa w przemianie technologicznej czy kulturze. Są natomiast takie, które mogą być lepiej dopasowane do obecnych realiów. Wspólnie z uczestnikami i uczestniczkami, pod okiem czterech prowadzących, spróbujemy przyjrzeć się rozwiązaniom, które pozwalają rozszerzyć wątki wystaw na przestrzeń cyfrową.
Cykl 4 spotkań online odnosi się kolejno do 4 wystaw BWA Wrocław i 4 technologii/narzędzi: multimedialnych opowieści, audio, sztucznej inteligencji oraz rozszerzonej rzeczywistości.
Na każdy warsztat składa się z część teoretyczna, przygotowana przez kuratorkę Annę Desponds i praktyczna, prezentowana przez różnych zaproszonych gości. Za każdym razem zgłębiamy wątki pokazywane na wystawie, szukając ich odbicia w cyfrowej sferze i eksperymentujemy z innym narzędziem lub medium.
Dla kogo?
Dla każdego i każdej, którzy po 1,5 roku pandemii nie czują ekscytacji technologią, a jednak z niej korzystają; i tych, którzy tę ekscytację czują niezmiennie. Dla każdej osoby, która chciałaby eksperymentować i nauczyć się nowych technik twórczych online. Zależy nam, żeby stworzyć przestrzeń wymiany, energii i współdziałania dla osób z całej Polski.
Co zyskamy?
- Inspirację, pomysły, wiedzę;
- Lepsze zrozumienie technologii, która nas otacza;
- Praktyczne umiejętności związane z czterema wybranymi narzędziami cyfrowymi;
- Nowe kontakty, interdyscyplinarna grupa, networking;
- wspólne bycie na jesienną szarugę;
- po każdym ze spotkań powstaje „digital garden”, czyli otwarty „rosnący” przewodnik po linkach i tematach dotyczących warsztatów.
Co jest potrzebne?
- Komputer z dostępem do mikrofonu, kamery, Internetu oraz słuchawki;
- Możliwość zainstalowania wybranych programów (szczegółowe informacje podane zostaną mailowo osobom zakwalifikowanym do udziału w warsztatach);
- Prowadzący są z Polski i zagranicy, angielski jest pomocny, ale nie jest w pełni wymagany (można uczestniczyć w projekcie częściowo).
Terminy
- 4 jesienne wieczory, w czwartki co dwa tygodnie (21.10, 4.11, 18.11, 2.12.2021).
- Za każdym razem spotykamy się w godzinach 18:00-20:00, na platformie ZOOM.
Uczestnicy/czki zostaną wybrani na podstawie zgłoszeń i powiadomieni o zakwalifikowaniu do udziału w projekcie do 11.10.2021 r.
Zależy nam na współdziałaniu w grupie, podczas rekrutacji przychylniej patrzymy na osoby, które chcą i mogą wziąć udział we wszystkich spotkaniach.
Szczegóły spotkań:
- SZTUKA HYBRYDOWA
- Interaktywne narracje x Hybrid-in
- prowadzenie: Philo van Kemenade
- galeria BWA Wrocław Główny online
- 21.10.2021, czwartek, godz. 18.00
Wystawa Hybrid-in sztuki z Czech, Polski i Słowacji mówi o hybrydycznym obliczu współczesności. W postinternetowym, postprodukcyjnym świecie zjawisko hybrydyzacji zatacza coraz szersze kręgi: od materiałów hybrydowych, pokrytych tlenkami metalowych arkuszy, polistyrenu, poprzez modyfikowaną genetycznie pszenicę, samochody hybrydowe, hybrydowe odbiorniki satelitarne, wojny hybrydowe, po hybrydyczną tożsamość. W jaki sposób hybrydyzacja znajduje odbicie w kulturze cyfrowej?
Podczas warsztatów otwierających cykl przyjrzymy się hybrydowej kulturze cyfrowej, szeroko rozumianym doświadczeniom cyfrowym i multimedialnym narracjami wykorzystującym różne narzędzia do opowiadania historii. Uczestniczy i uczestniczki wykorzystają open-source’owe narzędzie Twine, które pozwala tworzyć hybrydowe, interaktywne, nielinearne historie. Zastanowimy się nad wspólnym językiem, który pozwala komunikować się ponad granicami mediów.
Warsztat prowadzi Philo van Kemenade. który pracuje w holenderskim instytucie Sound and Vision, a wcześniej mieszkał i pracował na Słowacji. Jednym z projektów, które zrealizował dla Słowackiej Narodowej Galerii w Bratysławie jest Filla Fulla Chat, który pozwala na interaktywną rozmowę i eksplorację historii życia dwóch ikonicznych czeskich i słowackich twórców: Emila Filli i Ľudovíta Fulli.
- NIEWIDZIALNE GRANICE
- Audio x Jeśli wszystko, co istnieje, ma swoje miejsce
- prowadzenie: Agnieszka Słodownik
- galeria SIC! online
- 04.11.2021, czwartek, godz. 18.00-20.00
W galerii SIC! trwa wystawy Elli Littwitz Jeśli wszystko, co istnieje, ma swoje miejsce. Artystka odnosi się do wątków bezpośrednio związanych z Izraelem, ale też często podejmuje problematykę podbitych terenów, tzw. ziemi niczyjej, mieszanych terytoriów, granic oraz migracji.
Podczas warsztatów przyjrzymy się audio jako medium, które rezonuje zarówno w środku, jak i na zewnątrz, wyznacza granice i terytoria, jest przestrzenią ucieczki.
W kulturze ciągłego patrzenia, oczy są zatrudnione do pracy i zmęczone. Chętnie je zamykamy i zaczynamy słuchać: audiobooków, podkastów, kanałów z ASMR. Szczególnie podkasty zdają się nieomal intymne, pozwalają na poczucie bliskiej więzi z prowadzącymi. Lubimy to gadanie, ale lubimy też gadać. Wystarczy włączyć dyktafon w telefonie i zacząć nagrywać, włączyć apkę i publikować.
A jak dźwięk przekracza granice i jak możemy wyjść z siebie dzięki dźwiękowi? Czy to, co nie przechodzi nam przez gardło, może dzięki technologii przekroczyć wewnętrzną barierę i dostarczyć nam pewnego rodzaju katharsis?
Warsztaty poprowadzi Agnieszka Słodownik – twórczyni audio, w magazynie kulturalnym dwutygodnik.com, gdzie odpowiada m.in. za dział podkastowy.
- TECHNOLOGIA CHOĆ NIBY ŻYWA, JEST MARTWA
- Sztuczna inteligencja (AI) x Wyobraźnia funealna. Polskie prawo pogrzebowe 1959-2021
prowadzenie: Alexa Steinbrück - galeria Dizajn online
- 18.11.2021, czwartek, godz. 18.00-20.00
W galerii Dizajn BWA Wrocław trwa wystawa o śmierci zatytułowana Wyobraźnia funeralna. Polskie prawo pogrzebowe 1959-2021. Obok ekologii, skupia się między innymi na wątkach ciała i materialności, ale też wspomnieniu i wirtualności. W tym kontekście, podczas warsztatów, przyjrzymy się technologii, która, chociaż wydawać się może żywa – jest martwa.
Po wpisaniu w przeglądarkę hasła „AI” albo „sztuczna inteligencja” wyświetla się ciąg obrazków z niebieskimi humanoidami. I chociaż zaawansowana sztuczna inteligencja może wydawać się, jak żywa, póki co nie zawładnie światem. Kto z nas nie miał do czynienia z idiotycznym botem, który wcale nam nie pomaga w problemie z rachunkiem za telefon? Czy chcemy, żeby technologia udawała człowieka? Zjawisko znane jako „Dolina niesamowitości” to proces, w którym im bardziej sztuczny byt przypomina człowieka, tym bardziej wywołuje u obserwatorów nieprzyjemne odczucia, a nawet odrazę.
Podczas warsztatów zdekonstruujemy mity krążące wokół AI, spróbujemy wejść w dialog i przetestować możliwości najnowszych rozwiązań AI. Warsztaty prowadzi kreatywna technolożka Alexa Steinbrück, której Amazon ukradł imię.
- CYFROWE TOŻSAMOŚCI
- Rozszerzona rzeczywistość (AR) x Karol Radziszewski. Mon Cheri Bolscheviq
- prowadzenie: Tomasz Miśkiewicz
- galeria Studio online
- 02.12.2021, czwartek, godz. 18.00-20.00
Jak technologia konstruuje i zmieniana naszą tożsamość? Idealna cera na przefiltrowanym zdjęciu, dnie składające się z czujnie ustawionych kadrów Instagrama i wideorozmowy z pracy pod krawatem, ale w samych majtkach – na cyfrowych platformach „wszyscy udajemy”, jak głosi obrazek z The New Yorker.
Ostatni warsztat cyklu towarzyszy wystawie Karola Radziszewskiego w galerii Studio. Przyjrzymy się, jak sami zmieniamy tożsamość pod wpływem technologii, ale również jak algorytmy postrzegają i przekształcają to, kim jesteśmy. Jak nas oceniają filtry rozpoznające twarz: w jakim procencie jesteś człowiekiem, a w jakim zwierzęciem; czy jesteś mężczyzną, czy dzieckiem, czy może masz nietypową morfologię? Co to za grymas, co teraz czujesz?
Podczas warsztatów skupimy się na rozszerzonej rzeczywistości (AR) – systemie, który nakłada w czasie rzeczywistym grafikę na obraz z kamery i samodzielnie stworzymy wirtualne maski AR na platformę ZOOM. Na koniec: cyfrowa dyskoteka w maskach!
Warsztaty prowadzi multimedialny technolog Tomasz Miśkiewicz, zajmujący się interaktywnymi działaniami audiowizualnymi na styku świata rzeczywistego i wykreowanego wirtualnie.
Biogramy prowadzących:
Anna Desponds – kuratorka. Od ponad dziesięciu lat projektuje i organizuje międzynarodowe wydarzenia, które gromadzą twórców i pasjonatów mediów audiowizualnych i cyfrowych. Konsultuje i tworzy strategie polskich i zagranicznych instytucji związane z projektami interaktywnymi. Na festiwalu Digital Cultures odpowiadała za program związany z cyfrowym opowiadaniem i immersyjnymi mediami. W magazynie dwutygodnik.com współprowadzi podkast „Odbiornik” poświęcony sztuce, technologii i sztuce życia z technologią. Jest jedną z założycielek Fundacji Pełne Zanurzenie i organizatorek sieci StoryCode Warsaw – polskiego oddziału międzynarodowej społeczności skupiającej twórców nowych narracji w ponad 20 miastach na świecie. Jako dziecko chciała zostać antropolożką i jej się udało.
Pracuje w agencji konsultacyjnej THE CATALYSTS w Berlinie, w Sokołowsku i w Warszawie.
Philo van Kemenade – kreatywny technolog. Tworzy narzędzia, opowieści oraz to, co pomiędzy nimi, aby umacniać nasze więzi ze sztuką i kulturą. Opracowuje innowacyjne interfejsy użytkownika dla kolekcji audiowizualnych Niderlandzkiego Instytutu Dźwięku i Obrazu. Jest współzałożycielem festiwalu sztuki i kultury cyfrowej Sensorium oraz inicjatorem sieci Storytellers United. Jest gorącym zwolennikiem uczenia się przez całe życie. Często prowadzi warsztaty z twórczego kodowania, podstaw programowania, pozyskiwania danych ze stron internetowych (ang. web scraping), skanowania 3D oraz innowacyjnego tworzenia opowieści.
Agnieszka Słodownik – ur. 1979, redaktorka w magazynie kulturalnym dwutygodnik.com, w którym odpowiada m.in. za dział podkastowy. Od 2015 roku wraz z Anną Desponds prowadzi i realizuje podkast ODBIORNIK o technologii w sztuce i sztuce życia z elektronicznymi mediami. Od 2020 roku rozpoczęła realizację kolejnego podkastu DELFIN W MALINACH o najnowszych obyczajach. Pierwsze doświadczenia z radiem zdobywała w Jazz Radio, w którym w 2005 roku współprowadziła na żywo audycję o literaturze i sztuce „Strefa podtekstu”. Kuratorka wystaw podczas festiwalu „Kultura 2.0” (2010-13) Narodowego Instytutu Audiowizualnego, w ramach których prezentowane były także archiwa radiowe w formie instalacji.
Alexa Steinbrück – pracowniczka naukowa XLab (BurgLabs, Uniwersytet Sztuki i Designu Burg Giebichenstein w Halle, Niemcy). Ukończyła studia z zakresu sztucznej inteligencji w Amsterdamie (licencjat) oraz sztuki piękne (studia magisterskie w Dreznie i w południowej Francji). Kreatywna technolożka i artystka, pracuje również jako programistka.
W swojej działalności bada, w jaki sposób uczenie maszynowe może wzmocnić kreatywne praktyki projektantów i artystów. “Moim celem jest obalanie mitów nagromadzonych wokół sztucznej inteligencję i budowa dyskursu opartego na rzeczywistym potencjale i problemach związanych z AI, której daleko do super-inteligencji” dodaje.
Tomasz Miśkiewicz – absolwent Wydziału Informatyki Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie, asystent w Pracowni Multimediów na Wydziale Sztuki Nowych Mediów PJATK. W swoich działaniach artystycznych podejmuje problematykę relacji świata rzeczywistego ze światem wykreowanym wirtualnie. Specjalizuje się w wielkoformatowych, interaktywnych systemach audiowizualnych działających w czasie rzeczywistym. Współtworzył widowiska wizualne w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, sali Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Brał udział jako ekspert w projektowaniu i wdrożeniach specjalistycznego oprogramowania multimedialnego w telewizji w Polsce (TVN, Polsat, TVP), Wielkiej Brytanii (BBC), Holandii (RTL), Zjednoczonych Emiratach Arabskich (MBC Dubai) oraz Indiach (Star Vijay). Prelegent na międzynarodowych konferencjach poświęconych zagadnieniom programowania w sztuce nowych mediów (Berlin 2018, Montreal 2019)
Działanie jest częścią projektu Biuro Wspólnych Aspiracji. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Dofinansowano ze środków Gminy Wrocław.