Wydarzenie będzie
Czy można pojąć to, co przekracza naszą percepcję? Jak myśleć o zjawiskach tak rozległych i złożonych jak globalne ocieplenie, złoża ropy czy radioaktywność?
W trakcie debaty spróbujemy zbliżyć się do pojęcia hiperobiektów – koncepcji filozoficznej Timothy’ego Mortona, opisującej oddziaływania istniejące poza ludzką skalą, a jednocześnie wpływające na nasze codzienne życie.
Debata odbędzie się w przestrzeni wystawy Anny Bujak Hiperobiekty, co dodatkowo pozwoli na wizualne i artystyczne doświadczenie tego pojęcia. Sztuka w tym kontekście staje się narzędziem do refleksji nad abstrakcyjnymi i globalnymi procesami.
Dyskusję moderować będzie Natalia Budzińska, która wraz z Anną Barcz i Andrzejem Marcem poszuka sposobów na oswojenie tego, co (nie)widzialne.
Dr hab. Anna Barcz
Profesor w Instytucie Historii im. T. Manteuffla PAN (Spatial History Lab); stypendystka M. Skłodowska-Curie w Trinity College w Dublinie i Rachel Carson Center w Monachium; absolwentka MISH-u (magister filozofii) i filologii angielskiej na Uniwersytecie Warszawskim; wychowanka Instytutu Badań Literackich (PAN). Kierowniczka projektów badawczych poświęconych kulturowym relacjom z rzekami (Odra 2016 – 2018; Wisła 2019 – 2023; rzeki Europy 2024 – teraz). Autorka książek i artykułów z zakresu humanistyki środowiskowej, w tym ekokrytyki (Realizm ekologiczny, 2016; Environmental Cultures in Soviet East Europe, 2020, 2021). Tłumaczka i popularyzatorka myśli T. Mortona w Polsce (Mroczna ekologia, 2023).
fot. Anna Amarowicz
Andrzej Marzec
filozof, krytyk filmowy, wykładowca na UAM, SWPS oraz UAP w Poznaniu. Jego zainteresowania badawcze skupiają się wokół spekulatywnego realizmu, ontologii zwróconej ku przedmiotom, humanistyki środowiskowej, mrocznej ekologii oraz współczesnego kina alternatywnego. Autor książek Widmontologia. Teoria filozoficzna i praktyka artystyczna ponowoczesności (2015) oraz Antropocień – filozofia i estetyka po końcu świata (2021), a także współredaktor książki Derrida and Film Studies (2025).
fot. Krystian Daszkowski
Natalia Budzińska
producentka wystaw, koordynatorka projektów artystycznych oraz studentka antropologii kulturowej II stopnia na Uniwersytecie Wrocławskim. W swoich badaniach skupia się na wizualnych narracjach kryzysu klimatycznego w sztuce XXI wieku. Koordynowała publikację Teksty o sprawiedliwości klimatycznej wydaną online przez Fundację Otwarty Plan w Krakowie.
fot. Alicja Kielan
Korzystając z tego serwisu, akceptujesz nasze pliki cookie i zgadzasz się z naszą polityką prywatności, w tym polityką plików cookie.