Pochwała dyskomfortu – wykład Oli Kędziorek
Czy możemy się dobrze czuć z tym, że jest nam niewygodnie? Czy niezagrażający życiu dyskomfort może być wartością projektową? Czy, otwierając się na dyskomfort, możemy zaprojektować nowy komfort? Zapraszamy na wykład Oli Kędziorek, towarzyszący wystawie SAFE SPACE w galerii Dizajn BWA Wrocław.
Jednym z istotniejszych celów projektowania w XX wieku było pogłębianie naszego komfortu – klimatyzacja i centralne ogrzewanie sprawiały, że mogliśmy zapomnieć o porach roku, a usługi związane z transportem czy nowymi technologiami zacierały poczucie dzielących nas odległości. Dziś kolejne kryzysy – klimatyczny, ekonomiczny, energetyczny czy związany z pandemią koronawirusa – wystawiają nas na doświadczenie dyskomfortu. Uświadamiają, że komfort i dyskomfort to zjawiska powiązane – klimatyzacja, która przynosi ulgę we wnętrzach podczas upałów, jednocześnie dogrzewa nasze otoczenie, pogłębiając zjawisko miejskiej wyspy ciepła. Światowe rezerwy komfortu wyczerpują się, jak ostrzega Daniel A. Barber, i wkrótce będziemy musieli nauczyć się żyć na nowych zasadach. A gdybyśmy otworzyli się na doświadczenie dyskomfortu?


O prowadzącej:
Aleksandra Kędziorek jest historyczką sztuki i architektury, kuratorką i redaktorką. Przygotowała wystawy na temat architektury i dizajnu, m.in. „Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni” (London Design Biennale, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2021–2022), „Oskar Hansen. Forma Otwarta” (MACBA w Barcelonie, Muzeum Serralves w Porto, Yale School of Architecture, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Narodowa Galeria Sztuki w Wilnie, 2014–2017), „Desk in Exile: A Bauhaus Object Traversing Different Modernities” (Bauhaus Stiftung Dessau, 2016). Była kuratorką domu Oskara i Zofii Hansenów w Szuminie (2013–2017) oraz interwencji artystycznej grupy projektowej CENTRALA „Nenúfars blancs / White waterlilies” w Pawilonie Miesa van der Rohe w Barcelonie (2022). Współredaktorka książek „Archipelag CIAM. Listy Heleny Syrkus” (z Katarzyną Uchowicz i Mają Wirkus, 2019) i „Oskar Hansen—Opening Modernism: On Open Form Architecture, Art and Didactics” (z Łukaszem Rondudą, 2014). Stypendystka Programu „Młoda Polska” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017). Obecnie związana z Muzeum Warszawy.