Wydarzenie było
Od 11 marca w galerii Dizajn BWA Wrocław, artystka, projektantka i garncarka – Alicja Patanowska, toczy na kole obiekty w specjalnie zaaranżowanej, otwartej pracowni. Dzieła artystki w późniejszym etapie realizacyjnym pokazane zostaną w ramach indywidualnej wystawy pt. Alicja Patanowska: Ciało prowadzi mnie krętą drogą. Zarówno pracownia, jak i wystawa, to odsłonięcie niejawnej części projektowej i artystycznej w przestrzeni galerii sztuki. Przekierowujemy zainteresowanie z obiektów na proces i warunki ich wytwarzania, a także chcemy zastanowić się nad sensem tworzenia kolejnych przedmiotów w zastanych przez nas okolicznościach, jakie tworzą nierówności w globalnej konsumpcji. Zapraszamy na pierwsze wydarzenie towarzyszące wystawie, na które zaprosiliśmy adiunktkę Uniwersytetu SWPS i wykładowczynię Uniwersytetu Warszawskiego, dr Ewę Klekot.
Zdaniem Arystotelesa, człowiek dlatego ma ręce, że jest inteligentny. Tymczasem, zarówno badania nad antropogenezą, jak i nad ludzką kreatywnością wskazują, że jest odwrotnie: człowiek zawdzięcza swą inteligencję w dużej mierze temu, że zaczął używać przednich kończyn jako rąk. Posługiwanie się dłońmi rozwija nie tylko wyobraźnię przestrzenną, ale uruchamia wiele innych procesów poznawczych. Biegłość rąk, to część wiedzy ciała – tej wiedzy, która osadza nas w rzeczywistości ludzkiego doświadczenia bycia w świecie. Wiedzy, której z ciała nie udaje się wyabstrahować i której przekaz możliwy jest tylko w bezpośrednim kontakcie.
Garncarz – przez to, że jest garncarzem – ma inne ciało [bo] byt garncarza jest współzależny z bytem naczynia i nierozerwalnie z nim spleciony.
– napisał Lambrios Malafouris w książce poświęconej teorii procesów wytwarzania. To ręce sprawiły, że byt człowieka jest spleciony z bytem świata inaczej niż byty innych istot żywych.
O prowadzącej: dr Ewa Klekot – antropolożka, tłumaczka, kuratorka. Adiunktka w Instytucie Projektowania Uniwersytetu SWPS; wykłada w School of Form i na Uniwersytecie Warszawskim. Interesuje się interdyscyplinarnym łączeniem humanistyki i nauk społecznych z projektowaniem i działaniami artystycznymi, zarówno w badaniach, jak i edukacji. Absolwentka archeologii i etnologii, doktor nauk o sztuce. Aktualny obszar badań to antropologia wytwarzania oraz związane z nią poznanie i wiedza: umiejętności, wiedza ciała, materiały i procesy; tradycje wytwarzania a dziedzictwo niematerialne. Zajmuje się też antropologiczną refleksją nad sztuką, zwłaszcza społecznym konstruowaniem sztuki ludowej i prymitywnej, a także materialnością i wartościowaniem rzeczy uznawanych za dizajn, sztukę, zabytek, eksponat muzealny.
Korzystając z tego serwisu, akceptujesz nasze pliki cookie i zgadzasz się z naszą polityką prywatności, w tym polityką plików cookie.