3/2024–3/2025 podsumowanie roku
Od marca 2024 do marca 2025 🌸 Miniony rok wyróżnia intensywna praca nad naszą instytucją. Często niewidoczna dla widzów, a zmieniająca przyszłość BWA Wrocław. Nowy program publiczny, remont galerii Dizajn, rozwój w kierunku nowej siedziby i dostępności instytucji, a także ogromna ilość udanych współprac.
W ubiegłym roku programowym w BWA Wrocław Galeriach Sztuki Współczesnej zaprezentowaliśmy 13 wystaw w trzech galeriach. Choć na instytucję składają się cztery przestrzenie, to galeria Dizajn na ulicy Świdnickiej była zamknięta dla zwiedzających i przygotowywana do remontu. Odwiedziło nas 28 137 widzów, a na wystawach i wydarzeniach poza siedzibami instytucji frekwencja wyniosła w sumie 6158 osób. Odbyło się także ponad 80 wydarzeń: bal, plener artystyczny, pokazy teatralne, performansy, live acty, happening, joga, spacery, projekcje filmowe, oprowadzania, warsztaty dla wszystkich grup wiekowych, wykłady, a nawet dwie wycieczki górskie i grzebanie w glebie. Poza tym, nasi widzowie i widzki co tydzień od środy do piątku mogli liczyć na cykliczne oprowadzania po trwających wystawach w trzech galeriach.
Miniony rok wyróżnia ilość i jakość współprac partnerskich, uzyskanych grantów i dotacji oraz stworzenie programu opartego na wyobraźni sezonowej zainicjowanego przez Katarzynę Roj, zastępczynię dyrektora ds. programu, promocji i edukacji. Całoroczny program poza cyklicznością przyrody związany był z naszym regionem oraz podkreślał rolę kreatywności i fantazji wobec kryzysów we współczesnym świecie. Okres od 3/2024 do 3/2025 to także: intensywna praca nad przyszłą siedzibą BWA Wrocław (którą zaprezentowaliśmy publiczności podczas Święta Wrocławia), konkurs na klucz wizualny do naszego nowego miejsca oraz wdrożenie żółtej ramy kolorystycznej i nowego logotypu. Pracowaliśmy intensywnie nad rozwojem dostępności instytucji w ramach projektu realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury we współpracy z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Rozpoczęliśmy także długo wyczekiwaną przebudowę galerii Dizajn i Żyjni.


Wydaliśmy 3 nowe publikacje
SIC! to książka, która opisuje dekadę działalności galerii SIC! BWA Wrocław. Autorzy i autorki: Bartosz Brylewski, Kalina Bańka, Agata Ciastoń, Mika Drozdowska, Michał Grzegorzek, Marie Jeschke & Anja Langer, Hubert Kielan, Marzena Krzemińska, Karina Marusińska, Anna Mlasowsky, John Moran, Alicja Patanowska, Marek Puchała, Basia Śliwińska, Einar & Jamex de la Torres, Benjamin Wright.
Postęp. O innowacji w PRL podejmuje zapomniany temat Krajowej Wystawy Wynalazczości i Postępu Technicznego, która miała miejsce w 1954 roku. Publikacja powstała w ramach programu publicznego o tytule Postęp. Miał on swoją premierę w roku programowym 3/2024-3/2025 i rozwijał wątki dotyczące innowacji, przemysłu technicznego, transportu i przemieszczania się. Autorzy i autorki publikacji to: Grzegorz Czekański, Iwona Kałuża, Katarzyna Roj, Agata Szydłowska, Michał Zaborski.
Sezony. Ćwiczenia z powtarzalności zdarzeń to zbiór, gdzie ćwiczenia w terenie stają się praktyką dnia codziennego, a ich powtarzalność pozwala na głęboką refleksję nad środowiskiem życia i jego historiami. Publikacja powstała w ramach programu publicznego nazwie Sezony, który przeplatał się z Postępem i podejmował temat różnych strategii życia w dobie kryzysu klimatycznego. Autorzy i autorki: Stanisław Łubieński, Małgorzata Piszczek, Katarzyna Roj, Joanna Synowiec.
Program Postęp a Sezony zrealizowaliśmy dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Kuratorkami cyklu są Joanna Synowiec (Sezony) i Iwona Kałuża (Postęp).
Oprócz wyżej wymienionych, byliśmy także partnerem publikacji Wydawnictwa Archiwum Słońca „Wet Paint”. To podjęta przez Studio Prokopiou próba rozliczenia się z greckim dziedzictwem – w typowy dla nich niejednoznaczny sposób.


Gościliśmy 4 osoby na rezydencjach artystycznych
W sierpniu, w październiku i listopadzie gościliśmy na rezydencjach artystycznych i literackich kuratorkę, artystę, artystkę i pisarza. Naoko Uchima z Okinawy, Paul Scraton – Anglik z Berlina, Weronika Zalewska z Warszawy oraz Kazushi Nakada z Japonii.




54 partnerów, OFF SPACE i granty
Miniony rok to wspaniałe i owocne współprace, za które jesteśmy wdzięczni zarówno partnerom jak i naszemu zespołowi. Po raz kolejny współorganizowaliśmy Muzealny Think Tank, zastanawiając się, jak w działaniach kulturalnych możemy zadbać o potrzeby reprezentacji osób nieheteronormatywnych, osób w kryzysie zdrowia psychicznego lub neuroróżnorodnych, atypowych czy wysoko wrażliwych.
Współpracowaliśmy z aż 54 partnerami takimi jak instytucje, organizacje, placówki oświatowe i CAL-e czy partnerzy pozainstytucjonalni i nieformalni. Wśród nich znaleźli się m.in.: Ambasada Ukrainy w Austrii, Centrum Badań Kosmicznych PAN, Instytut Adama Mickiewicza, Instytut Polski w Wiedniu, Fundacja Edukacji Klimatycznej, Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ, Port Lotniczy Wrocław S.A., Koleje Dolnośląskie S.A., czy Interzero.
Dzięki wsparciu Gminy Wrocław, BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej mogło kontynuować OFF SPACE, czyli program wsparcia niezależnych przestrzeni twórczych. Program się rozrasta. Rok rocznie rośnie ilość offowych przestrzeni, które otrzymują od nas comiesięczne dofinansowanie. W 2024 wsparcie otrzymały galerie Magiel i Serwis.

Udało nam się pozyskać dofinansowania od Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na 4 projekty z zakresu edukacji kulturalnej, infrastruktury kultury oraz sztuk wizualnych. Wsparcie MKiDN otrzymały: wystawa Olbrzymki w galerii BWA Wrocław Główny, Postęp a Sezony – program publiczny i edukacyjny, wystawa Świątynia Baśni oraz przebudowa galerii Dizajn BWA Wrocław.
Wsparcie grantowe udzielili nam także: EU-Japan Fest Japan Committee na program rezydencyjny dla kobiet fotografek Retreat Art Routes oraz rezydencję japońskiego artysty Kazushiego Nakady, Przedstawicielstwo Regionalne Komisji Europejskiej we Wrocławiu oraz Instytut Polski w Wiedniu w ramach wystawy Yuriya Bileya EUROPA II oraz Goethe-Institut w Warszawie w ramach projektu Laboratorium Badań nad Szczęściem. Po Komfortocenie.

Sploty programowe
Tematy w programie BWA Wrocław zaplatały się jak postępujące po sobie pory roku. W tym płynnym przenikaniu zwracaliśmy uwagę na kontrasty i często zestawialiśmy ze sobą sprzeczności, co generowało bardzo ciekawe połączenia. Koncepcje kuratorskie w formie opowieści–oprowadzania po wystawach pomagał nam uchwycić Jerzy Wypych oraz Zespół Promocji BWA Wrocław w cyklu Curator talks:
Wystawa Europa II Yuriya Bileya, którą prezentowaliśmy w Studio między marcem a czerwcem została także zaprezentowana w Instytucie Polskim w Wiedniu, który w tym roku obchodził pięćdziesięciolecie. Rok programowy zamknęła wystawa najlepszych dyplomów magisterskich Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta, wyeksponowana w galerii BWA Wrocław Główny. Po raz pierwszy na Sztuce Przejścia – organizowanej od lat we współpracy z naszą instytucją – wybraliśmy Najlepszy Dyplom Okiem BWA Wrocław. Ekspozycją w G3 wyróżniliśmy Adama Martyniaka i jego projekt Eutrofia. Za wybór kuratorski odpowiadała Joanna Stembalska.
Nagrody i wyróżnienia
Mika Drozdowska, kuratorka galerii SIC! BWA Wrocław, została nagrodzona Wrocławską Nagrodą Artystyczną w kategorii sztuki wizualne ex aequo z Olafem Brzeskim. Nasza pracowniczka została doceniona za umiejętne potwierdzanie roli kuratora, promocję szkła artystycznego oraz za kuratorską opiekę międzynarodowej wystawy w ramach konferencji Glass Art Society.
Projekt Katarzyny Roj zwyciężył w konkursie na wystawę w Pawilonie Polskim na Triennale w Mediolanie (2025) organizowanym przez Instytut Adama Mickiewicza. Wystawa Krótkie wakacje, której współorganizatorem jest BWA Wrocław, to idea sanatorium dziennego. Łączy ono w sobie rozmaite funkcje i odpowiada potrzebom wielokulturowej społeczności. Pawilon Polski zmieni się w kameralną komnatę inspirowaną tepidarium – pomieszczeniem, które w starożytnych rzymskich łaźniach, służyło do odpoczynku i rozgrzewania ciała. Przestrzeń, w której znajdzie się legowisko, zaoferuje osobom zwiedzającym doświadczenie spokoju pośród zgiełku wydarzenia, jednocześnie angażując wszystkie zmysły poprzez działania artystyczne.
Nie możemy się doczekać!
