Góra strony
  • Change language to English
  • Przejdź do głównej nawigacji
  • Przejdź do głównej treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do stopki
  • O nas
  • Sklep (otwiera się w nowym oknie lub karcie)
  • Godziny otwarcia
BWA Wrocław

Galerie Sztuki Współczesnej

  • Program
    • Wystawy
    • Wydarzenia
    • Cykle
    • Współprace
    • Rezydencje i nabory
    • Wydawnictwa
  • Aktualności
  • Zaplanuj
    wizytę
    • Galerie
      • BWA Wrocław Główny
      • Dizajn
      • SIC!
      • Studio
    • Palmiarnia
    • Kalendarz wydarzeń
    • Dostępność
    • Zapisz się
  • Edukacja
  • BWA
    Wrocław
    • O nas
    • Zespół
    • Kontakt
    • Zgłoś wystawę
    • Dla mediów
  • pl Polski
  • en English
  • ua Ukraiński

W Studio trwa przerwa montażowa. Zapraszamy na wernisaż wystawy Atlas splątanych opowieści 16 maja o godzinie 19:00.

4 marca 2024 1 rok temu

Compost Mama i Sanatoria Hummusu, czyli kilka słów o krajobrazie glebowym

Strona główna Ogólne

Projekt Odrodzenie Gleby: Wydepty koncentruje się na glebie jako żywej istocie w środowisku miejskim. Wzywa do stworzenia kompleksowej polityki glebowej, której celem jest zmiana postrzegania przestrzeni miejskiej i dostrzeżenie tego, co kryje się pod betonową powierzchnią miasta. Nazwaliśmy to Krajobrazem glebowym(Soilscape).

W ramach Laboratorium Badań nad Szczęściem pracujemy nad zaprojektowaniem i budową miejskiej infrastruktury glebowej składającej się z pojedynczych elementów i łączników. Rdzeń infrastruktury, żywa materia pod powierzchnią, jest wydobywany na światło dzienne poprzez procesy rozszczelniania i „rozmiękczania” powierzchni na różnych poziomach. Towarzyszą im rytuały opieki, które pomagają pielęgnować życie, które toczy się wewnątrz gleby i porusza się w jej komponentach. Zrewitalizowana wizja metaboliczna krajobrazu miejskiego wymaga dogłębnego zrozumienia składu gleby i interakcji między jej składnikami: piaskiem, mułem, gliną, gazami, wodą, grzybnią, bakteriami oraz mikro, mezo i makrofauną. 

A picture of soil.

Ten nowy Krajobraz glebowy składa się z konkretnych komponentów, w tym: Sanatoriów Humusu, Compost Mama, Dystrybutorów Gleby, Miejsc Odzyskiwania Ziemi Doniczkowej i Centrów Opieki nad Glebą.  

  • Sanatoria Humusu działają jako tymczasowe przechowalnie gleby podczas jej tranzytu między ekosystemami i, co najważniejsze, utrzymują jej żyzność. Jest to metoda przeszczepiania gleby, zarządzana na poziomie miejskim, dla dużych publicznych i prywatnych prac ziemnych. 
  • Compost Mama to lokalni praktycy i praktyczki kompostowania, którzy odbierają mokre odpady i przekształcają je w kompost na poziomie małej społeczności. Pracują poza miejskim systemem kompostowania i oferują sąsiedzkie usługi z korzyścią dla środowiska. 
  • Dystrybutory Gleby zlokalizowane są w różnych punktach w całym mieście i zapewniają dostęp do kompostu z obiektów komunalnych: Miejskiego Kompostownika czy Sanatoriów Hummusu. 
  • Miejsca Odzyskiwania Ziemi Doniczkowej to pojemniki znajdujące się na cmentarzach, przeznaczone do szybkiego usuwania ziemi po roślinach doniczkowych pozostałych po ważnych wydarzeniach i uroczystościach. Gleba ta może być przetwarzana na miejscu, aby służyć roślinności powszechnie występującej na cmentarzach.
  • Centra Opieki nad Glebą uruchamiają nowy program publiczny na obszarach miejskich, zapewniając miejsca dla praktyk obywatelskich i obejmując ogrody edukacyjne i społecznościowe. Testowane są tu różne protokoły uzdrawiania gleby przy użyciu metodologii i wiedzy uzyskanej od teoretyków i praktyków działających w Polsce i za granicą. W tym miejscu mogą być również organizowane szkolenia dla Compost Mama. Centra Opieki nad Glebą składają się z różnych praktyk zbiorowej opieki, które obejmują różne czasy trwania. Procesy te mogą trwać od kilku dni do tygodni, miesięcy, a nawet lat. 

Projekt ma na celu stworzenie w ramach sieci Krajobrazów glebowych, łączników zwanych żyłami systemu, przy użyciu tzw. przedeptów i wydeptów (w języku angielskim to desire paths – „ścieżki pożądania”). Uzupełnią one wspomniane wcześniej elementy punktowe.

Przedepty, czyli ścieżki pożądania, działają jak żyły glebowe, zapewniając otwarty kanał dla komunikacji międzygatunkowej. Służą jako sieć retencji wody i ułatwiają wymianę składników odżywczych. Ponadto służą jako łączniki dla elementów znajdujących się nad powierzchnią, jednocześnie działając jako linia życia dla tego, co występuje pod powierzchnią. Te mikroekosystemy mogą być wykorzystywane przez dżdżownice, chrząszcze naziemne i skoczogonki. Ścieżki pożądania zapewniają mieszkańcom miast możliwość fizycznego, ponownego połączenia się z glebą, na przykład poprzez chodzenie boso. Celem jest przesunięcie hierarchii z samochodów na pieszych i podkreślenie chodzenia jako głównej aktywności w miastach.

Projekt zajmuje stanowisko w kwestiach, które są bardzo istotne dla jego celów. Wszystkie dzikie zwierzęta związane z krajobrazem glebowym nie mogą być w żaden sposób eksploatowane, a żadna siła robocza nie powinna być wykorzystywana do produkcji gleby. Ponadto projekt uznaje symboliczne i kulturowe znaczenie gleby, które zostanie dokładnie rozważone w kontekście jej pielęgnacji.

  • Zespół projektu Odrodzenie gleby: Wydepty: Małgorzata Kuciewicz i Simone De Iacobis (Centrala), Katarzyna Roj, Joanna Sokalska
  • Współpraca: Berenika Nikodemska, Joanna Glinkowska
  • Osoby, środowiska i instytucje zaangażowane w realizację działań oraz rozmówcy i konsultanci: Zarząd Zieleni Miejskiej we Wrocławiu, Kompostownia (Ekosystem sp. z o.o.), Prinzessinnengarten Kollektiv Berlin, Małgorzata Piszczek (ekspertka ds. nowych miejskich ekosystemów), Aleksandra Zienkiewicz (ekspertka ds. miejskich ekologii), Katarzyna Wysocka (Urząd Miejski Wrocławia, Wydział Klimatu i Energii, Departament Strategii i Zrównoważonego Rozwoju), Floating University Berlin, Atelier Fanelsa, Water Integrity Network Berlin, Thomas Güthler (architekt zajmujący się tzw. zimnym kompostem), Muzeum Przyrodnicze i Ogród Botaniczny we Wrocławiu, Berit Fischer, Stowarzyszenie Architektury Krajobrazu, Berlin Science Week, Szkoła Podstawowa nr 3 we Wrocławiu, dr Łukasz Wojciechowski, Departament Zrównoważonego Rozwoju (UMWr), Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji we Wrocławiu, Paul Scraton, Wojciech Grąbczewski (Szkółka Runów)
  • Inicjatorzy projektu Laboratorium badań nad szczęściem: Goethe-Institut, Fundacji Bęc Zmiana oraz Zentrum für Kunst und Urbanisitk (ZK/U Berlin)
  • Wsparcie: m.st. Warszawa, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, Fundacji im. Heinricha Bölla w Warszawie
  • Zespół kuratorski: Bogna Świątkowska, Miodrag Kuč, Matthias Einhoff
  • Koprodukcja wiedzy: Akademia Sztuk Pięknych Katowice, BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej, Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, Stowarzyszenie Media Dizajn (Inkubator Sektorów Kreatywnych), Galeria Arsenał w Białymstoku.

Więcej o projekcie Laboratorium badań nad szczęściem. Życie po komfortocenie: Laboratorium badań nad szczęściem. Życie po kom­fortocenie

Tagi

  • #Laboratorium badań nad szczęściem

Nawigacja wpisu

Off Space. Znamy laureatów drugiej edycji <
> Program BWA na 2024

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera

Please wait...

Dziękujemy za rejestrację!

BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej

Adres
ul. Ruska 46 a, segment B, lokal nr 103
50-079 Wrocław

E: sekretariat@bwa.wroc.pl
T: +48 539 218 444

wroclaw.pl Wrocław - Miasto Spotkań (otwiera się w nowym oknie lub karcie)

Instytucja

BWA Wrocław to instytucja kultury finansowana przez Miasto Wrocław.

Cztery przestrzenie połączone programem prezentującym sztukę współczesną w jej nowych, czasem zaskakujących przejawach.

Piszą o nas

  • Z finezją i wyobraźnią. Trwa wielka i długa inwestycja dla BWA Wrocław | Wrocław.pl
  • Fotografka na Dzikim Zachodzie – o wystawie Lory Webb Nichols w Studio | Wysokie Obcasy
  • In conversation with Kasia Fudakowski and Mika Drozdowska Gallery Power LTD | Contemporary lynx
  • The Temple of Tales | O FLUXO
  • Jak rozmawiać z płanetnikami. Wystawa o wodzie, pogodzie i klimacie | Magazyn Szum
  • Wszystkie jesteśmy olbrzymkami | Rozmowa Zofii Reznik z Agnieszką Rayzacher i Tomkiem Pawłowskim–Jarmołajewem | Miej Miejsce
  • EUROPA II Yuriya Bileya w Studio | Vogue Polska
  • O fascynacji ceramiką w sztuce współczesnej | Vogue Polska
  • Pola Regeneracji | Dwutygodnik  

Przestrzenie

  • Galeria BWA Wrocław Główny
  • Galeria Dizajn
  • Galeria SIC!
  • Studio BWA Wrocław
  • Żyjnia
  • Palmiarnia
  • bip.gov.pl Strona Biuletynu Informacji Publicznej BWA Wrocław (otwiera się w nowym oknie lub karcie)
  • Strona główna
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Kontakt prasowy
  • Państwowe fundusze celowe
  • pl Polski
  • en English
  • ua Ukraiński

Śledź nas na:

  • Facebook otwiera się w nowym oknie lub karcie
  • Instagram otwiera się w nowym oknie lub karcie
  • YouTube otwiera się w nowym oknie lub karcie
  • Issuu otwiera się w nowym oknie lub karcie
  • Spotify otwiera się w nowym oknie lub karcie
  • TikTok otwiera się w nowym oknie lub karcie

© 2025 BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej Strony w WordPress z motywem blokowym

Wróć do góry strony

Informacja o plikach cookie

Korzystając z tego serwisu, akceptujesz nasze pliki cookie i zgadzasz się z naszą polityką prywatności, w tym polityką plików cookie.

Więcej