Góra strony
  • W najnowszym wydaniu BIURA prezentujemy Słowniczek instytucji od A do Z. Publikacja pod redakcją Anny Mituś i Maryny Tomaszewskiej jest wynikiem działań mobilnej pracowni kilkunastu autorów i autorek i składa się z ponad stu dwudziestu haseł, kluczowych dla przyszłości środowiska […]

    W najnowszym wydaniu BIURA prezentujemy Słowniczek instytucji od A do Z. Publikacja pod redakcją Anny Mituś i Maryny Tomaszewskiej jest wynikiem działań mobilnej pracowni kilkunastu autorów i autorek i składa…

    Na czarnym tle leżą dwie książki. Otwarta na pierwszej stronie, a na niej zamknięta o szarej okładce.
  • W najnowszym wydaniu BIURA zastanawiamy się, co się dzieje z krytyką artystyczną? Komu i czemu ona służy, do czego jest potrzebna? Kto ją uprawia, a kto czyta? Czy straciła krytyczne ostrze i zaprzedała się instytucjom sztuki? A może, wykorzystując do rozpowszechnienia media elektroniczne, przeżywa […]

    W najnowszym wydaniu BIURA zastanawiamy się, co się dzieje z krytyką artystyczną? Komu i czemu ona służy, do czego jest potrzebna? Kto ją uprawia, a kto czyta? Czy straciła krytyczne…

    Okładka Biuro Nr 18 z dużymi literami A.B.C w kolorze zielonym
  • Tym razem nasz okładkowy temat sięga po pewniki – czy w sztuce aktualny jest ciągle model awangardowy? A może króliczek permanentnej transgresji, sprawiającej że sztuka jest “raz tym a raz owym” zgubił już pogoń na dobre? Przyjrzymy […]

    Tym razem nasz okładkowy temat sięga po pewniki – czy w sztuce aktualny jest ciągle model awangardowy? A może króliczek permanentnej transgresji, sprawiającej że sztuka jest “raz tym a raz…

    Biuro Przeciw Estetyzacji 1 450x300
  • Przedstawiamy numer specjalny BIURA, wydany z okazji wystawy OD SZTUCZNEJ RZECZYWISTOŚCI DO SELFIE. AUTOPORTRET W POLSKIEJ SZTUCE WSPÓŁCZESNEJ. Tematem numeru jest oczywiście autoportret jako format sztuki współczesnej i jego aktualność w dobie radykalnej demokratyzacji narzędzi wytwarzania […]

    Przedstawiamy numer specjalny BIURA, wydany z okazji wystawy OD SZTUCZNEJ RZECZYWISTOŚCI DO SELFIE. AUTOPORTRET W POLSKIEJ SZTUCE WSPÓŁCZESNEJ. Tematem numeru jest oczywiście autoportret jako format sztuki współczesnej i jego aktualność…

    Biuroselfieokladka
  • To numer o życiu w gąszczu wiedzy i zajmowaniu w nim miejsca. Blok tekstów szkicujących problem wiedzy w krajobrazie najnowszej wiedzy o kulturze zestawił Marek Krajewski. W środku także ankieta o zajęciach artystów oraz wywiady z Andrzejem Ptakiem i Tomkiem Opanią – […]

    To numer o życiu w gąszczu wiedzy i zajmowaniu w nim miejsca. Blok tekstów szkicujących problem wiedzy w krajobrazie najnowszej wiedzy o kulturze zestawił Marek Krajewski. W środku także ankieta…

    Biuro Przekazywanie Wiedzy I Lepsze Zajecie 1 450x300
  • W numerze przyglądamy się temu, co do niedawna pozostawało w kulturalnych rubrykach półtransparentne, jednak ostatnio wypływa coraz częściej w gwałtownych sporach — polityce kulturalnej. W numerze pytamy wpływowe postacie o ich doświadczenia i wizje związane ze świadomością współtworzenia obrazu krajowej kultury, […]

    W numerze przyglądamy się temu, co do niedawna pozostawało w kulturalnych rubrykach półtransparentne, jednak ostatnio wypływa coraz częściej w gwałtownych sporach — polityce kulturalnej. W numerze pytamy wpływowe postacie o…

    24 1 Fot Alicjakielan 450x300
  • Numer poświęcony aktualności estetyki i praktyki performatywnej w różnych obszarach życia codziennego, prezentuje szeroki kontekst dla performatywu sztuki współczesnej. Temat okładkowy wprowadza napięcie pomiędzy terminami niepoczytalności i performatywności. Język opisu sztuki wprowadzony zostaje […]

    Numer poświęcony aktualności estetyki i praktyki performatywnej w różnych obszarach życia codziennego, prezentuje szeroki kontekst dla performatywu sztuki współczesnej. Temat okładkowy wprowadza napięcie pomiędzy terminami niepoczytalności i performatywności. Język opisu…

    Okładka magazynu Biuro. Portret ciemnowłosej dziewczyny z podbitym okiem
  • W Niesamowitej Słowiańszczyźnie Maria Janion analizowała kontrkulturę epoki romantyzmu, za jaką uchodziła (przechowująca słowiańskie relikty) kultura i obrzędowość ludowa. W jej obrębie wytworzył się alternatywny język magiczny – konkurencyjna wobec głównego nurtu praktyka duchowa i intuicja […]

    W Niesamowitej Słowiańszczyźnie Maria Janion analizowała kontrkulturę epoki romantyzmu, za jaką uchodziła (przechowująca słowiańskie relikty) kultura i obrzędowość ludowa. W jej obrębie wytworzył się alternatywny język magiczny – konkurencyjna wobec…

    Okładka magazynu BIURO, zdjęcie drzew w śniegu, za nimi fabryka
  • Podróżować czy nie podróżować, skoro wszędzie jest tak samo, tylko dalej. Podróż – wielka, nowoczesna metafora poznawczego aktu, na naszych oczach rozwałkowana została na cyfrowy naleśnik. Nawet wioskę mojej babci sfotografował już specjalny łazik Google. Paradoksalnie w czasach […]

    Podróżować czy nie podróżować, skoro wszędzie jest tak samo, tylko dalej. Podróż – wielka, nowoczesna metafora poznawczego aktu, na naszych oczach rozwałkowana została na cyfrowy naleśnik. Nawet wioskę mojej babci…

    nocne zdjęcie dworca
  • W rozmowie z BIUREM Zbigniew Libera mówi, że sztuka operuje kłamstwem – co jednak nie ma znaczenia, bo tylko wtedy może wypowiedzieć prawdę, którą trudno wyrazić inaczej. Nie ma sensu rozprawiać, czy to prawda, czy kłamstwo – ważne jak działa. I dlatego interesują nas […]

    W rozmowie z BIUREM Zbigniew Libera mówi, że sztuka operuje kłamstwem – co jednak nie ma znaczenia, bo tylko wtedy może wypowiedzieć prawdę, którą trudno wyrazić inaczej. Nie ma sensu…

    BWA Wrocław
  • To właśnie skóra jako największy organ ciała pośredniczy w wymianie pomiędzy organizmem a wszystkim, co poza nim. W przestrzeni subtelnych relacji – intymnych i społecznych – skóra wyznacza punkt transgresji, manifestujący się w cielesnych praktykach. Ta granica pomiędzy wnętrzem […]

    To właśnie skóra jako największy organ ciała pośredniczy w wymianie pomiędzy organizmem a wszystkim, co poza nim. W przestrzeni subtelnych relacji – intymnych i społecznych – skóra wyznacza punkt transgresji, manifestujący się w cielesnych praktykach.…

    Dwie dziewczyny na kanapie. Jedna leży drugiej na kolanach
  • Wrocław to miasto wyobrażone, powstałe z niczego. Szczególnie gościnne dla fantazmatów i miejskich legend. Swastyka w zworniku Hali Stulecia, dzielnice założone na rzutach symboli III Rzeszy, zalane wodami gruntowymi podziemne labirynty – wszystkie te mity, choć […]

    Wrocław to miasto wyobrażone, powstałe z niczego. Szczególnie gościnne dla fantazmatów i miejskich legend. Swastyka w zworniku Hali Stulecia, dzielnice założone na rzutach symboli III Rzeszy, zalane wodami gruntowymi podziemne…

    Okladka Biuro 6 ze zdjęciem bloku mieszkalnego.
  • Tematem numeru jest dres, rozumiany przez autorów jako symbol pewnego zjawiska, subkulturowy kod, narzędzie protestu, rezyduum miejskiej dzikości, modny fetysz. Rozmywając jego znaczenia testujemy swoją otwartość na niesione przez dres realne ciało. Numer […]

    Tematem numeru jest dres, rozumiany przez autorów jako symbol pewnego zjawiska, subkulturowy kod, narzędzie protestu, rezyduum miejskiej dzikości, modny fetysz. Rozmywając jego znaczenia testujemy swoją otwartość na niesione przez dres…

    mężczyzna siedzący pod drzewem w lesie, trzymający twarz w dłoniach, jakby płakał
  • Numer poświęcony aktualizacji spojrzenia na lata 80. w sztuce polskiej. Aktualizacji, bowiem sztuka tego gorącego w życiu społecznym i politycznym okresu doczekała się już wielu omówień, a ostatnio tez licznych, dyskutowanych szeroko nowych prezentacji i badań. Do pracy […]

    Numer poświęcony aktualizacji spojrzenia na lata 80. w sztuce polskiej. Aktualizacji, bowiem sztuka tego gorącego w życiu społecznym i politycznym okresu doczekała się już wielu omówień, a ostatnio tez licznych,…

    Rebus w postaci zdjęcia umięśnionego mężczyzny, strzałki, skreślonego "k", cyfry 8 i tekstu "Ani żadnej rzeczy, która jego jest".
  • W numerze trzecim zajmujemy się miastem. A ponieważ miasto nie przestaje być przedmiotem badań, analiz i wystaw od zarania nowoczesnego świata, przychodzimy na gotowe i wybieramy z tego potężnego zasobu tylko to, co dzisiaj interesuje wszystkich i to co, pozornie, nie interesuje nikogo. (…) […]

    W numerze trzecim zajmujemy się miastem. A ponieważ miasto nie przestaje być przedmiotem badań, analiz i wystaw od zarania nowoczesnego świata, przychodzimy na gotowe i wybieramy z tego potężnego zasobu…

    BWA Wrocław
  • Zgromadzone w drugim numerze teksty powstały z myślą o uchwyceniu statusu i potencjału rozmaitych fantazmatów, nie tylko tych ewidentnych: utopijnych i fikcyjnych, ale też tych bardziej „przezroczystych”, działających na co dzień w naszym życiu. Miejsce akcji: wizualność, sztuka, dizajn, oraz infrastruktura kulturalna. […]

    Zgromadzone w drugim numerze teksty powstały z myślą o uchwyceniu statusu i potencjału rozmaitych fantazmatów, nie tylko tych ewidentnych: utopijnych i fikcyjnych, ale też tych bardziej „przezroczystych”, działających na co dzień w naszym życiu. Miejsce…

    BWA Wrocław
  • Pierwsze wydanie biura zdominowały peryferyjne obserwacje symptomów witanego z ciekawością kryzysu. Kiedy w styczniu Laura Pawela otwierała wystawę, „It hurts me too”, światowy kryzys był jeszcze luksusem, na który stać było tylko najlepszych. Już wówczas jednak, […]

    Pierwsze wydanie biura zdominowały peryferyjne obserwacje symptomów witanego z ciekawością kryzysu. Kiedy w styczniu Laura Pawela otwierała wystawę, „It hurts me too”, światowy kryzys był jeszcze luksusem, na który stać…

    BWA Wrocław