Góra strony
  • W najnowszym wydaniu BIURA zastanawiamy się, co się dzieje z krytyką artystyczną? Komu i czemu ona służy, do czego jest potrzebna? Kto ją uprawia, a kto czyta? Czy straciła krytyczne…

    BWA Wrocław
  • Tym razem nasz okładkowy temat sięga po pewniki – czy w sztuce aktualny jest ciągle model awangardowy? A może króliczek permanentnej transgresji, sprawiającej że sztuka jest “raz tym a raz…

    BWA Wrocław
  • Przedstawiamy numer specjalny BIURA, wydany z okazji wystawy OD SZTUCZNEJ RZECZYWISTOŚCI DO SELFIE. AUTOPORTRET W POLSKIEJ SZTUCE WSPÓŁCZESNEJ. Tematem numeru jest oczywiście autoportret jako format sztuki współczesnej i jego aktualność…

    BWA Wrocław
  • To numer o życiu w gąszczu wiedzy i zajmowaniu w nim miejsca. Blok tekstów szkicujących problem wiedzy w krajobrazie najnowszej wiedzy o kulturze zestawił Marek Krajewski. W środku także ankieta…

    BWA Wrocław
  • W numerze przyglądamy się temu, co do niedawna pozostawało w kulturalnych rubrykach półtransparentne, jednak ostatnio wypływa coraz częściej w gwałtownych sporach — polityce kulturalnej. W numerze pytamy wpływowe postacie o…

    BWA Wrocław
  • Numer poświęcony aktualności estetyki i praktyki performatywnej w różnych obszarach życia codziennego, prezentuje szeroki kontekst dla performatywu sztuki współczesnej. Temat okładkowy wprowadza napięcie pomiędzy terminami niepoczytalności i performatywności. Język opisu…

    BWA Wrocław
  • W Niesamowitej Słowiańszczyźnie Maria Janion analizowała kontrkulturę epoki romantyzmu, za jaką uchodziła (przechowująca słowiańskie relikty) kultura i obrzędowość ludowa. W jej obrębie wytworzył się alternatywny język magiczny – konkurencyjna wobec…

    BWA Wrocław
  • Podróżować czy nie podróżować, skoro wszędzie jest tak samo, tylko dalej. Podróż – wielka, nowoczesna metafora poznawczego aktu, na naszych oczach rozwałkowana została na cyfrowy naleśnik. Nawet wioskę mojej babci…

    BWA Wrocław
  • W rozmowie z BIUREM Zbigniew Libera mówi, że sztuka operuje kłamstwem – co jednak nie ma znaczenia, bo tylko wtedy może wypowiedzieć prawdę, którą trudno wyrazić inaczej. Nie ma sensu…

    BWA Wrocław
  • To właśnie skóra jako największy organ ciała pośredniczy w wymianie pomiędzy organizmem a wszystkim, co poza nim. W przestrzeni subtelnych relacji – intymnych i społecznych – skóra wyznacza punkt transgresji, manifestujący się w cielesnych praktykach.…

    BWA Wrocław
  • Wrocław to miasto wyobrażone, powstałe z niczego. Szczególnie gościnne dla fantazmatów i miejskich legend. Swastyka w zworniku Hali Stulecia, dzielnice założone na rzutach symboli III Rzeszy, zalane wodami gruntowymi podziemne…

    BWA Wrocław
  • Tematem numeru jest dres, rozumiany przez autorów jako symbol pewnego zjawiska, subkulturowy kod, narzędzie protestu, rezyduum miejskiej dzikości, modny fetysz. Rozmywając jego znaczenia testujemy swoją otwartość na niesione przez dres…

    BWA Wrocław
  • Numer poświęcony aktualizacji spojrzenia na lata 80. w sztuce polskiej. Aktualizacji, bowiem sztuka tego gorącego w życiu społecznym i politycznym okresu doczekała się już wielu omówień, a ostatnio tez licznych,…

    BWA Wrocław
  • W numerze trzecim zajmujemy się miastem. A ponieważ miasto nie przestaje być przedmiotem badań, analiz i wystaw od zarania nowoczesnego świata, przychodzimy na gotowe i wybieramy z tego potężnego zasobu…

    BWA Wrocław
  • Zgromadzone w drugim numerze teksty powstały z myślą o uchwyceniu statusu i potencjału rozmaitych fantazmatów, nie tylko tych ewidentnych: utopijnych i fikcyjnych, ale też tych bardziej „przezroczystych”, działających na co dzień w naszym życiu. Miejsce…

    BWA Wrocław
  • Pierwsze wydanie biura zdominowały peryferyjne obserwacje symptomów witanego z ciekawością kryzysu. Kiedy w styczniu Laura Pawela otwierała wystawę, „It hurts me too”, światowy kryzys był jeszcze luksusem, na który stać…

    BWA Wrocław