Rezydencje dla japońskich i polskich fotografek
Od 2021 roku przy wsparciu EU-Japan Fest Japan Committee organizujemy rezydencje dla japońskich i polskich fotografek. Mają one pozwolić im poznać odwiedzany kraj oraz jego kulturę, jak i lokalne środowiska oraz społeczności, a także przygotować nową książkę fotograficzną.
KEIKO NOMURA
W ubiegłym roku gościliśmy we Wrocławiu Keiko Nomurę. Artystka pracowała tu nad koncepcją nowej książki fotograficznej, gromadziła materiał, spotykała się z lokalnymi twórcami i twórczyniami oraz kuratorami i kuratorkami, poznawała scenę fotograficzną naszego miasta i regionu. W trakcie rezydencji uczestniczyła w artist talk i przeglądzie portfolio. W tym roku artystka odwiedziła nas po raz drugi, aby wykonać dodatkowe sesje, jak również wspólnie z fotografem i kuratorem Łukaszem Rusznicą oraz projektantką Joanną Jopkiewicz dokonać selekcji zdjęć do swojej książki.
Keiko Nomura urodziła się w Hyogo. Ukończyła Visual Arts College w Osace oraz studiowała fotografię w Los Angeles i Santa Fe. Jej książka fotograficzna „Deep South” (1999) poświęcona jest historii pochodzenia artystki związanej z Okinawą i przyciągnęła wiele uwagi ze względu na wyjątkowe użycie kolorów oraz bogatą emocjonalność. Od czasu wydania tej książki kobiety i woda stanowią wiodące motywy w przewodnim temacie twórczości fotografki – życiu. Jak sama opisuje, jej praca to badanie nieskończonego cyklu życia, jego istoty poza czasem i przestrzenią, a także życiodajnego obiegu wody i podróżowania dusz. Nomura jest autorką ośmiu książek fotograficznych. Jej prace były prezentowane na ponad 40 wystawach indywidualnych. Otrzymała nagrodę Debiutantki od Stowarzyszenia Fotograficznego Japonii w 1999 roku, Nagrodę New Photographer na 16. Higashaikawa International Photography Festival w 2000 roku oraz nagrodę Tadahiko Hayashi w 2019 roku. Artystka obecnie mieszka w prefekturze Okinawa w Japonii.
ALEKSANDRA NOWYSZ
Drugą uczestniczką wymiany jest urodzona we Wrocławiu Aleksandra Nowysz. Architektka i fotografka, badaczka architektury miejskiego rolnictwa. Obecnie pracuje jako adiunktka w Katedrze Architektury i Rewitalizacji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. W 2019 roku uzyskała stopień doktora w dyscyplinie Architektury i Urbanistyki Politechniki Wrocławskiej. Studiowała także w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie. Absolwentka Programu Mentorskiego Sputnik Photos. Laureatka wrocławskiego Stypendium im. Jerzego Grotowskiego w zakresie sztuki. Autorka projektów fotograficznych dotyczących architektury wernakularnej i krajobrazu. Jej prace wystawiano m.in. BWA Wrocław Galeriach Sztuki Współczesnej oraz w galerii Photon w Wiedniu i Lublanie.
Aleksandra Nowysz podczas rezydencji na Okinawie zamierza zrealizować projekt fotograficzny mówiący o tym, jak aparat władzy militarnej przekształca krajobraz i środowisko. Artystkę interesuje zagadnienie kolonializmu, w tym jego elementy, jak przemoc, dominacja i wyzysk wobec ludzi i przyrody. Podróż na Okinawę skłoniła ją również do przyjrzenia się tematowi geografii politycznej. Do ćwiczeń z myślenia dekolonizującego, a w przełożeniu na język fotografii – do wyobrażenia i zwizualizowania naszej potrzeby spojrzenia na świat z innego punktu widzenia. Proponując przyjęcie perspektywy wyspy, Nowysz planuje dać jej możliwość ujawnienia się i przedstawienia tego, co widzi.
Rezydencje organizowane są przez BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej przy wsparciu EU-Japan Fest Japan Committee.
Rezydencja Aleksandry Nowysz wsparta została przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu „Kultura polska na świecie”.