Wybrzmienie instalacji dźwiękowych + rozmowa
Canti Spazializzati pozostaje w przestrzeni Żyjni w Galerii Dizajn BWA Wrocław! Zapraszamy Was na prezentację instalacji dźwiękowych Doroty Błaszczak i Beniamina Głuszka oraz rozmowę na temat pracy z audiosferą Wrocławskich Pól Irygacyjnych.
W godzinach otwarcia Galerii Dizajn, możecie na życzenie posłuchać dwóch instalacji dźwiękowych, przygotowanych przez Dorotę Błaszczak i Beniamina Głuszka w ramach tegorocznej odsłony cyklu warsztatowo-koncertowego Canti Spazializzati. W sobotę, 10 grudnia zapraszamy Was na prezentację obu prac połączoną z częścią performatywną, a także na rozmowę z artystką i artystą. W rozmowie z artystką i artystą wezmą udział: Daniel Brożek, Marta Konieczna, Katarzyna Roj.
Dorota Błaszczak – Pola dźwięku (2022), wielokanałowa instalacja dźwiękowa, animowana partytura
Ekoakustyka wyposażona w możliwość przetwarzania dużych zbiorów nagrań przy pomocy algorytmów jest w stanie wyjść poza tę antropocentryczną perspektywę. Może zmienić skalę czasu, a tym samym, stworzyć możliwość alternatywnej percepcji dźwięków i zdarzeń, które umykają naszej uwadze.
Sercem instalacji dźwiękowej Pola dźwięku jest algorytm wybierający fragmenty nagrań terenowych z Wrocławskich Pól Irygacyjnych (WPI) z roku 2022, analizujący je pod kątem przenikania się zjawisk biofonicznych, geofonicznych i antropofonicznych, ale też porównujący te same pory dnia, dni tygodnia i miesiąca.
Nasza percepcja dźwięku i czasu układa się na skali logarytmicznej, bo dla wrażenia słuchowego znaczenie ma stosunek fizycznych bodźców, a nie ich różnica. To podwojenie częstotliwości tworzy interwał oktawy w zakresie drgań słyszalnych, a podwajanie czasu liczonego w sekundach tworzy ćwierćnuty, całe nuty. Gdy przesuniemy się do kolejnej strefy czasowej uświadamiamy sobie podziały czasowe dnia i doby, pór roku i całego roku, kiedy to różnica sekundowej ćwierćnuty jest pomijalna. Ale takiego rytmu czasu ekologicznego już nie potrafimy usłyszeć.
Forma hiperrzeczywistego pejzażu dźwiękowego, opartego na kompresji i rozciąganiu odległości czasowych pomiędzy kolejnymi zdarzeniami pozwala na doświadczenie innej perspektywy przestrzeni WPI.
Beniamin Głuszek w utworze Alvina Luciera Clocker (1978) – interaktywna instalacja dźwiękowa na amplifikowany zegar, galwaniczny czujnik odpowiedzi skóry, cyfrowy delay
Utwór oparty na działaniu galwanicznego czujnika odpowiedzi skóry (potocznie zwanego „wykrywaczem kłamstw”) zakładał, że wykonawca swoja myślą może spowalniać, przyśpieszać i zatrzymywać tykanie zegara. Jest to studium percepcji czasu, ale też kolejna próba Luciera zwrócenia uwagi na proces słuchania jako gestu performatywnego.
Zwielokrotnione dźwięki zegara o różnych różnych częstotliwościach odbijając się od ścian pomieszczenia tworzą wrażenie zmieniającej się przestrzeni, wpływając na stan emocjonalny wykonawcy i jego próby kontroli upływu czasu.
Muzyka porządkuje dźwięki w czasie, sound art porządkuje dźwięki w przestrzeni. Lucier porządkuje przestrzeń czasem.
? ??? ??????? ????? ???????’? ?? ?? ? ??????’? ????? ? ????????. ?????????? ??? ???? ? ????? ???? ???? ?????? ??? ????? ????? ?????? ?????????? ????? ?? ????? ? ???? ?? ???? ????. ?? ???? ??, ??? ???????, ? ???? ?????? ??? ?????????: “??? ????? ?’? ???? ???? ?? ??? ?????…?? ?? ???? ?????? ??? ????????…??, ???? ???????, ?? ????????????? ????? ? ????? ???? ?? ???? ????.” ????? ?? ??? ???? ??????? ????????? “…??? ????????? ??????????? ?? ??? ??????????? ???????, ?????? ???????? ?? ??????? ?????? ????? ? ?????? ?? ???? ?????????? ?? ??? ?????????? ?? ?????? ??????? ??? ???????.” ?? ????? ?? ??????????? ? “?????????? ???????, ?? ????? ????? ????? ?????? ??????? ?????? ??? ?????? ?? ? ????? ??? ????????? ? ????? ???? ? ??????, ? ???? ??????? ???? ?? ????, ? ??????? ???? ? ???????.” ??????? ??????? ??????’? ???? ?????? ?? ? ????? ?? ??? ???? ?? ?????? ??????: “? ????? ???? ? ???? ???? ?? ??????.
Alvin Lucier
O artyst(k)ach:
?????? ?ł??????? – od ponad roku prowadzi ekoakustyczne obserwacje najbliższego otoczenia. Pola jej działań mieszczą się pomiędzy światem analogowym a cyfrowym: radiowe archiwa dźwiękowe, uczenie dźwięku interaktywnego, instalacje i prace dźwiękowe, stary i nowy VR, wczesne gry komputerowe.
https://dorotablaszczak.pl/
???????? ?ł????? – twórca instalacji dźwiękowych, teoretyk muzyki. Główny przedmiot jego zainteresowań stanowi udźwiękowienie elektrycznej czynności ludzkiego mózgu (EEG). Swoje prace prezentował w Czechach, Holandii, Szkocji i Polsce – m.in. na festiwalach „Warszawska Jesień”, „AudioArt”, Przegląd Sztuki „Survival”.
????? ?????? (1931-2021) – kompozytor, pionier muzyki eksperymentalnej i sztuki dźwięku, profesor Wesleyan University, członek Sonic Arts Union (obok Roberta Ashleya, Davida Behrmana i Gordona Mummy). Jako pierwszy badał fizyczność zjawisk akustycznych, mechanizmy percepcji dźwięku, dźwiękowe właściwości przestrzeni.
My wszyscy jesteśmy z niego.
O Canti Spazializzati
Prowadzony od roku 2018 cykl warsztatowo-koncertowy poświęcony teoriom i praktykom muzyki eksperymentalnej skupionym na koncepcjach uprzestrzenniania kompozycji dźwiękowych stworzonych dla wielokanałowego nagłośnienia. Łączy ideę prezentacji nowych projektów muzycznych z umożliwieniem artystom rozwijania przestrzennych aspektów kompozycji dźwiękowej i stworzeniem platformy współpracy pomiędzy młodymi muzykami, kompozytorami i artystami dźwiękowymi.
- zespół: Daniel Brożek (kurator), Marta Konieczna (producentka, współpraca kuratorska), Jan Chrzan (PR), Katarzyna Roj (kuratorka Dizajn BWA Wrocław)
- identyfikacja wizualna: Karolina Pietrzyk + Mateusz Zieleniewski
- Organizator: Fundacja PozyTYwka
- Partner: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej
Cykl współfinansowany ze środków Miasta Wrocławia / Series co-financed by the City of Wrocław | www.wroclaw.pl
Patronem wydarzenia jest magazyn Glissando. Podczas spotkania będzie można nabyć najnowszy numer pisma i numery archiwalne.