70-lecie BWA Wrocław w liczbach i program na 2023
W 2022 roku świętowaliśmy 70. jubileusz BWA Wrocław, który potrwa jeszcze do marca. Prezentujemy podsumowanie dotychczasowych działań w ramach obchodów jubileuszu oraz równie ciekawy program na 2023 rok.
BWA Wrocław to instytucja, na którą składają się cztery przestrzenie – BWA Wrocław Główny, Dizajn, Studio i SIC! – połączone programem prezentującym współczesną sztukę i dizajn. Pierwsza galeria BWA Wrocław na obszarze Kościuszkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej powstała w 1952 roku jako galeria sieci Biur Wystaw Artystycznych, które od 1949 roku otwierane były na terenie całego kraju. Od siedmiu dekad BWA Wrocław pozostaje jedną z najważniejszych polskich instytucji odpowiedzialnych za popularyzowanie i rozwój sztuki. W trakcie 70. jubileuszu instytucji pytaliśmy o miejsce sztuki w świecie, który płonie.
Siedemnaście wystaw w 2022 roku
Rok 2022 rozpoczęliśmy kontynuacją programu towarzyszącego wystawom Wyobraźnia funeralna oraz Mon chéri Soviétique Karola Radziszewskiego, wyróżnionej w ukraińskim podsumowaniu roku Magazynu SZUM. Następnie, na kilka dni przed kulminacyjnym momentem wybuchu wojny na Ukrainie, otworzyliśmy w galerii BWA Wrocław Główny wystawy Dobry Wieczór we Wrocławiu i Lokomotywa. W połowie ich trwania ekspozycje zostały zdemontowane, a galeria na Dworcu Głównym przekształcona w poczekalnię dla osób uchodźczych. Program wystawienniczy galerii BWA Wrocław w 2022 roku prezentował się następująco (kolejność chronologiczna):
- Lokomotywa, galeria BWA Wrocław Główny
- Dobry Wieczór we Wrocławiu, galeria BWA Wrocław Główny
- Jak najmniej śladów, galeria SIC!
- Wykwity kultury sitodruku, galeria Studio
- Alicja Patanowska: Ciało prowadzi mnie krętą drogą, galeria Dizajn
- Znów tańczą gniewusa!, galeria SIC!
- W?RLD(S). Triennale Rysunku Wrocław 2022, galeria BWA Wrocław Główny
- Wszystko znajome postacie, galeria Studio
- SAFE SPACE, galeria Dizajn
- Wystawa plakatów na 70. urodziny BWA Wrocław, galeria Szewska
- As Far as I Can See. Scena Artystyczna 22. MFF Nowe Horyzonty, galeria SIC!
- Republika słońca. Scena artystyczna 22. MFF Nowe Horyzonty, galeria Studio
- Gold Standard, galeria SIC!
- EkoEksperymentarium, galeria BWA Wrocław Główny
- matka ziemia, galeria Dizajn
- Autonomous Zones, galeria BWA Wrocław Główny
- Sztuka Przejścia’22, wszystkie galerie BWA Wrocław
Program towarzyszący wystawom liczył 89 wydarzeń dla publiczności, a najczęściej odwiedzaną galerią wśród wrocławskiego BWA była galeria na dworcu Wrocław Główny. Wsród wyróżnionych wystaw przez magazyn Wysokie Obcasy i Dwutygodnik znalazła się matka ziemia kuratorowana przez Joannę Synowiec, a Gold Standard i Autonomous Zones, kuratorowane przez Mikę Drozdowską zostały wyróżnione w podsumowaniu Radia Wrocław Kultura. Frekwencja osób odwiedzających nasze galerie wyniosła 29 658 osób w tym 3489 dzieci. Ta ilość najmłodszych widzów_ek w instytucji prezentującej sztukę współczesną jest dla nas pewnym przełomem i prawdziwym sukcesem.
Rezydencje, publikacje i procesy w 2022 roku
Jako instytucja nawiązaliśmy szereg partnerstw międzynarodowych i kontynuowaliśmy projekty sieciujące na gruncie lokalnym. Wśród najważniejszych należy wymienić Lab for Resilience, Nowy Europejski Bauhaus, Muzealny Think Tank. Kontynuowaliśmy także program rezydencyjny dla japońskich i polskich fotografek, w efekcie którego wydaliśmy książkę fotograficzną Melody of Light Keiko Nomury, a swoją rezydencję na Okinawie odbyła Aleksandra Nowysz. W galerii Studio rozpoczęliśmy nowy program rezydencyjny Pobyt studyjny, a Katarzyna Roj zainaugurowała dwuletni, artystyczno-badawczy proces Rondino. Obserwujemy w nim relacje pomiędzy dwoma organizmami: Lasem Rędzińskim oraz Wrocławskimi Polami Irygacyjnymi.
fot. Keiko Nomura, Melody of Light, zdjęcie: Alicja Kielan
Program wystawienniczy na 2023 rok
BWA Wrocław Główny
- do 29.01.2023, Sztuka Przejścia ‘22 – Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
- do 29.01.2023, Autonomous Zones, kuratorka: Mika Drozdowska
fot. widok wystawy Autonomous Zones, zdjęcie: Alicja Kielan
- 10.03-11.06.2023, Podróż do wnętrza Ziemi, kuratorka: Joanna Kobyłt
Punktem wyjścia dla wystawy Podróż do wnętrza Ziemi jest powieść Jules’a Verne z 1867 roku, w której główni bohaterowie odbywają podziemną ekspedycje będącą swoistą podróżą w czasie. W trakcie schodzenia do jądra Ziemi doświadczają wielu fantastycznych przygód charakterystycznych dla XIX-wiecznych klasycznych powieści science-fiction, a cała podziemna struktura wydaje się być niemal stworzona do bytności ludzi pod ziemią (autor używa sformułowań: chodniki, korytarze, ściany, komnaty). Książka ta stanowi literacki przykład wyobrażeń na temat ludzkich możliwości eksplorowania świata i wizji kosmologicznego antropocentryzmu, w którym człowiek stanowi ostatnie i najważniejsze ogniwo w ewolucji. Wystawa dotyczyć będzie wizji podziemi i ludzkich relacji z wnętrznościami Ziemi, a także mówić o tym, że historia węgla (z którego jesteśmy zbudowani) jest nie tylko historią naszej cywilizacji, ale także historią ewolucji po prostu.
kolaż: Patrycja Orzechowska, Przytulmy to, co ciemne, 2022
- lipiec–wrzesień, BWA Wrocław Główny i Otwarta Przestrzeń Kultury, Wydobycie i zaświaty, kuratorzy: Maciej Bujko, Katarzyna Roj
Wystawa Anny Orłowskiej i Michała Łuczaka Wydobycie i zaświaty to trzy ekspozycje w dwóch lokalizacjach, powiązane programem publicznym i edukacyjnym, składające się na jedną wystawę dwojga wybitnych polskich fotografów młodego i średniego pokolenia. To, co łączy projekty obojga artystów, to lokalizacja ich prac, czyli Śląsk, ze szczególnym uwzględnieniem Śląska Górnego oraz Opolskiego. Wystawa dotyka kwestii tożsamości lokalnej, rodzinnej oraz śląskiej, zbudowanej na cyrkularnym obiegu węgla oraz zasobów naturalnych i wykorzystaniu technologii przedindustrialnych. Będzie mieć miejsce w obu skrzydłach galerii BWA Wrocław Główny oraz w Otwartej Przestrzeni Kultury w Parku Szczytnickim znajdującej się w drewnianym budynku dawnego kościoła, który został przeniesiony spod góry św. Anny do Wrocławia.
fot. Michał Łuczak
- październik – styczeń 2024, 14. Konkurs Gepperta, kuratorki: Joanna Kobyłt, Marlena Promna
Kolejna edycja jednego z najważniejszych i najbardziej opiniotwórczych przeglądów młodego malarstwa w Polsce. Przegląd realizowany jest w formie triennale, którego głównym celem jest promocja debiutujących twórców i przedstawienie szerokiej panoramy zjawisk aktualnie zachodzących w polskim malarstwie w różnych ośrodkach kraju. W roku 2023 odbędzie się ogólnopolskie sympozjum o młodym malarstwie, do którego zaproszeni zostaną uznani krytycy, kuratorzy i dydaktycy akademiccy z najważniejszych ośrodków w kraju.
Dizajn
- do 5.02, Sztuka Przejścia ‘22 – Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
- 24.02-14.05.2023, Kowalscy muszą wypocząć. Wystawa o Pafawagu i czasie wolnym, kuratorka: Iwona Kałuża
Kontynuując obszary zainteresowań dotyczące kultury regeneracji, w galerii Dizajn otworzymy wystawę podejmującą temat wypoczynku i regeneracji – tym razem w odniesieniu do środowiska pracy. Na przykładzie jednej z największych fabryk na Dolnym Śląsku, Państwowej Fabryki Wagonów „Pafawag”, opowiemy o wybranych formach spędzania czasu wolnego przez jej pracowników. Przenosząc się w czasie do okresu PRL, zaprezentujemy materiały graficzne projektowane przez lokalnych twórców dotyczące wycieczek czy sportu. Istotnym elementem wystawy będzie architektura ośrodków wypoczynkowych i samej fabryki. Zebrane wśród byłych pracowników i instytucji projekty graficzne, zdjęcia i film posłużą do zbudowania sentymentalnego obrazu o formach spędzania czasu wolnego i zastanowienia się nad relacją pomiędzy dawnymi i aktualnymi formami wypoczynku.
fot. Kuba Mikurda, Olga Wieszczyk, Ilustracja nr 6, dokumentacja wystawy matka ziemia, zdjęcie: Alicja Kielan
- czerwiec, Nasza śmierć, kuratorka: Anja Franczak, Katarzyna Roj
Przez trzy czerwcowe tygodnie galeria Dizajn BWA Wrocław będzie tymczasową siedzibą Instytutu Dobrej Śmierci. Planujemy działania performatywne oraz bogaty program wydarzeń, obejmujący następujące zagadnienia: nowa ikonografia (Anja Franczak, Kuba Maria Mazurkiewicz), wizja polityki funeralnej w Polsce (Kuba Maria Mazurkiewicz), neurobiologia śmierci i żałoby (Joanna Podgórska) czy pedagogika śmierci (Aleksandra Kurowska-Susdorf). Ceremonię otwarcia oraz zamknięcia, a także indywidualne spotkania z publicznością poprowadzi założycielka Instytutu Dobrej Śmierci, Anja Franczak.
SIC!
- do 5.02.2023, Sztuka Przejścia ‘22 – Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
- 24.03-25.06.2023, I & We, kuratorka: Mika Drozdowska
Otwierająca się pod koniec marca wystawa I & We prezentuje sylwetki norweskich artystek, wybranych w otwartym naborze, wywodzących się z różnych stylistycznych uniwersów. Mimo, że używają odmiennych symboli oraz języka niezaprzeczalnie realizują swoją pasję w pracy z medium szkła, a w swojej strategii artystycznej skupiają się na praktykach i narracjach prezentujących postawy przepełnione czułością i troską dla medium oraz otaczającego nas świata. Na wystawie zobaczymy obiekty, prace wideo oraz fotografie, wykorzystujące metamorficzny charakter szkła zarówno na poziomie materii jak i idei. Prezentowane prace są narzędziami zaangażowania, generują relacje i performują. Są impulsem do zrewidowania własnych praktyk artystycznych w kontekście zmian klimatycznych i naszej intensywnej eksploatacji zasobów ziemi.
fot. Pål Hoff, wystawa I & We, Bergen, 2022
- 21.07- 3.09.2023, Anna Mlasowsky: Trzecie Oko. Scena Artystyczna 23. MFF Nowe Horyzonty, kuratorka: Mika Drozdowska
Prace Anny Mlasowsky na przemian eksplorują tożsamość geograficzną, kulturową i seksualną. Wykorzystuję szkło i jego proces rzemieślniczy do tworzenia obiektów, które są aktywowane i osadzane w kontekście przy wykorzystaniu innych mediów, jak wideo i performance. W swojej strategii używa szkła jako pośrednika do badania (nie)przynależności, inności i nieposłuszeństwa. Metamorficzne właściwości materiału wykorzystuje do uwypuklania ambiwalentnego statusu społeczno-kulturowego kobiety. Jej projekty stale wymykają się tradycyjnemu myśleniu o medium szkła, problematyzują współczesność, spekulacją na temat przyszłości oraz przesuwają granice pracy z wykorzystaniem tej kruchej materii.
- 22.09-październik, Błotko – wystawa dla dzieci, kuratorki: Mika Drozdowska, Joanna Synowiec
Tematem wystawy będzie błoto jako materia, budulec zwierzęcych kryjówek, gniazd. Pokażemy formy ceramiczne, gliniane i błotne inspirowane formami zwierzęcej architektury i współczesnymi rozwiązaniami budownictwa naturalnego. Wystawę przygotuje artystka/artystki z osobami dziecięcymi. Wspólnie stworzą ilustracje, prototypy, a w końcu kryjówki dla osób dziecięcych, dorosłych i zwierząt. W trakcie trwania wystawy będziemy pracować z grupami szkolnymi, budować i lepić.
- 17.11-styczeń 2024, wystawa Agnieszki Bar, kuratorka: Mika Drozdowska, Joanna Kobyłt
Główną osią wystawy prac Agnieszki Bar jest utrata. Artystka kojarzona głównie z dziedziną projektowania za pomocą prac artystycznych, wykonanych w kruchej materii szkła i wytrzymałej strukturze tkaniny, opowie o doświadczeniach traumy. W wypowiedzi artystycznej Bar nie tyle chodzi o osobiste wyznanie, co o uwspólnienie utraty i wsparcie kobiet jej doświadczających.
Studio
- do 29.01.2023, Sztuka Przejścia ‘22 – Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
- 31.01-21.04.2023, Pobyt studyjny II+III, kuratorka: Joanna Synowiec, współpraca: Cezary Wicher
- 10.05-czerwiec, Najlepsze Dyplomy Biennale WRO, koordynator: Cezary Wicher
9. Wystawa Konkursu Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów organizowana wspólnie przez Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Centrum Sztuki WRO i BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej jest kontynuacją współpracy między uczelniami o różnorodnych modelach kształcenia w dziedzinie sztuki mediów. Celem projektu jest wymiana doświadczeń tego kierunku nauczania w ośmiu publicznych uczelniach artystycznych w Polsce: w Krakowie, Warszawie, Szczecinie, Łodzi, Katowicach, Poznaniu, Gdańsku i Wrocławiu oraz promocja absolwentek i absolwentów uczelni. Nadchodząca wystawa konkursowa jest jednym z elementów Biennale WRO 2023 „Treści wymienialne”.
- 21.07-17.09.2023, Avec Plaisir, kuratorzy: Ewa Szabłowska, Stach Szabłowski
Wystawa odbędzie się w ramach Sceny Artystycznej 23. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty. Szczegóły podamy w czerwcu.
- październik–listopad, Już po nas, kurator: Cezary Wicher
Już po nas to próba przecięcia w poprzek apokaliptycznych dyskursów, które wiążą się z obecnością ludzi na planecie Ziemia w przyszłości. Wizje katastrof zdominowały współczesne dyskursy ekologiczne, polityczne i społeczne, w deterministyczny sposób określając nasze miejsce jako przegrane w biegu dziejów. Za pomocą metod realizmu spekulatywnego chcemy zakotwiczyć się w końcu XXI wieku, który zapewne wykroczy poza nasze życia, ale jak każdy koniec, jest niezwykle pociągający.
fot. Make Larmo, Hałda – wulkaniczna ziemia, Festiwal Malta