Wydarzenie było
Na zakończenie wystawy KROKI / STEPS proponujemy spacer z ENTROPOLUXEM i jego twórcami, Jerzym Kosałką i Tomaszem Opanią, by wspólnie doświadczyć ich fascynującego projektu w przestrzeni publicznej.
Przed spacerem zapraszamy do galerii Studio BWA na krótką opowieść Alicji Jodko i Mariusza Jodko i prezentacje krótkich filmów dokumentujących dwie akcje uliczne z ENTROPOLUXEM z 2020 roku: przejście do „Krzesła” Tadeusza Kantora i „Żywego pomnika ARENA” Jerzego Beresia.
ENTROPOLUX to kompleksowy obiekt nawiązujący do projektu urządzeń optycznych stworzonych na Sympozjum plastyczne Wrocław ’70 przez Zbigniewa Dłubaka, Natalię Lach Lachowicz i Andrzeja Lachowicza. Intencją twórców tego rodzaju obiektów optycznych było i jest podważenie nawyków i oczywistości percepcyjnych poprzez konfrontację oglądającego z prostą wielokanałową /tu: wielorurową/ instalacją. Projekt Kosałki i Opani został zrealizowany dla Galerii Entropia, z okazji obchodów 50. rocznicy Sympozjum plastycznego Wrocław ’70. Autorką koncepcji obiektu oraz kuratorką wystawy była Alicja Jodko.
Mobilny ENTROPOLUX jako urządzenie przystosowane do funkcjonowania w plenerze oferuje nieograniczone możliwości obserwacyjne z samoobserwacją włącznie: użytkownik spoglądając na wprost może zobaczyć własne plecy w czasie rzeczywistym! Rury peryskopów zawierają więcej niż jedno lustro, załamane są pod różnymi kątami. Działają-spoglądają w obie strony, gdyż każdy wlot jest także wylotem. Biegną w różnych kierunkach, a nawet krzyżują się na wskroś. Prawdopodobnie jest to jedyny na świcie peryskop krzyżowy!
Jerzy Kosałka – urodzony w 1955 roku. Dyplom uzyskał na PWSSP we Wrocławiu w 1981 roku w dziedzinie malarstwa, ale zajmuje się działalnością interdyscyplinarną. Używa różnych technik i mediów. Maluje, rzeźbi, buduje obiekty, tworzy instalacje, uprawia performans, działa w przestrzeni publicznej. Współtwórca sukcesów Legendarnej Grupy LUXUS. Brał udział w ponad 170 wystawach zbiorowych i ma w swoim dorobku 55 pokazów indywidualnych. Jest dziś jednym z najbardziej uznanych polskich artystów działających na przełomie XX i XXI wieku.
Tomasz Opania – urodzony w 1970 r. w Gliwicach. Dyplom z rzeźby zrealizował w 1994 r. w PWSSP we Wrocławiu. W 1993 r. otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuk, a w 1994 r. stypendium Rządu Konfederacji Szwajcarskiej dla młodych artystów. W latach 1994–96 studiował w ÉSAV w Genewie. Od 1996 roku zatrudniony w ASP we Wrocławiu, gdzie prowadzi Pracownię Sztuki w Przestrzeni Publicznej. Zajmuje się rzeźbą, instalacją, performansem, działaniami w przestrzeni publicznej, projektowaniem i wdrażaniem nowych formatów prezentacji sztuki (Chwilówka, Wrocław – wejście od podwórza). Buduje obiekty, wynalazki, „narzędzia sztuki”, maszyny lub przyrządy służące do aktywnego odbioru, wykorzystując różne techniki, bądź współpracując z fachowcami. Są to rzeźby partycypacyjne, angażujące widza lub zmuszające go do przyjęcia prognozowanej postawy. Realizuje również atrybuty, które wykorzystuje w wystąpieniach na żywo. Swoje prace traktuje jako komentarz do aktualnych zdarzeń i otaczającej go rzeczywistości. Interesuje go polityka oraz społeczeństwo. Zrealizował kilkanaście wystaw indywidualnych i brał udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą.
Korzystając z tego serwisu, akceptujesz nasze pliki cookie i zgadzasz się z naszą polityką prywatności, w tym polityką plików cookie.